خودسوزی کارمند وزارت نفت، موضوع مطالبات بازنشستگان پالایشگاه آبادان را احیا کرد

خورنا: اگرچه فردی که دیرز در مقابل وزارت نفت خودسوزی کرد ابادانی نبود اما انتشار این خبر موضوع مطالبات بازنشستگان پالایشگاه ابادان در خصوص واگذاری منازل بریم و بوارده را زنده کرد.7068_635283455330917968_l

بر اساس اخباری که برخی رسانه های کشوری در خصوص خودسوزی یک کارمند بازنشسته وزارت نفت منتشر کرده اند، فردی که دیروز همزمان با حضور رییس جمهوری در وزارت نفت، در مقابل این وزارتخانه اقدام به خودسوزی کرد یکی از کارمندان نفت و گاز گچساران بوده است.

بر اساس گزارش روزنامه شرق، این مرد ۵۵ساله که همراه خانواده‌اش در دزفول زندگی می‌کند عازم تهران شده بود تا وزیر نفت را ملاقات کند و با او درباره مشکلاتش صحبت کند. او صبح دیروز به ساختمان وزارت نفت رفت اما در قسمت نگهبانی به او گفتند به‌دلیل حضور رییس‌جمهور امکان ملاقات با وزیر وجود ندارد.

مرد میانسال که از شنیدن این جواب ناامید شده بود مقداری نفت را که در بطری همراه داشت روی خودش ریخت و خودش را آتش زد. او سپس از لابی ساختمان وزارتخانه بیرون دوید و نگهبانان نیز دنبالش رفتند و در مدت دو تا سه‌دقیقه آتش را خاموش و او را به بیمارستان منتقل کردند. این مرد که «منوچهر- ح» نام دارد در بیمارستان وزارت نفت تحت مداوا قرار گرفت و مشخص شد وی دچار ۵۸درصد سوختگی شده است.

هنوز از انگیزه خودسوزی این مرد گزارش دقیقی منتشر نشده اما روز گذشته همزمان با اعلام  خبر خودسوزی این مرد میانسال، موضوع تجمعات اعتراضی تعدادی از پرسنل بازنشسته پالایشگاه آبادان در مقابل وزارت نفت مجددا به میان آمد و مباحث داغی در این مورد شکل گرفت.

در ماه های گذشته تعدادی از بازنشستگان پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم واگذاری منازل سازمانی در مقابل وزارتخانه تجمع کرده بودند. بار آخر این تجمع در آذرماه به مدت دو هفته هر روز ادامه داشت اما در نهایت با اطلاعیه وزارت نفت آب پاکی بر دست ها ریخته شد و این وزارتخانه اعلام کرد خانه های سازمانی بریم و بوارده واگذار نخواهد شد.

یکی بازنشستگان آبادانی که در آن تجمع ها شرکت کرده بود، به فیدوس گفت که ما به شوخی بهم می گفتیم که برای قانع کردن وزارت نفت اقدام به خودسوزی کنیم اما این فقط یک شوخی بود. اصلا دوست نداریم مشکلمان به این طریق حل شود.

بر اساس اعلام وزارت نفت، تعداد بازنشستگان پالایشگاه آبادان که خواستار واگذاری منازل شرکتی بودند ۹۲ نفر بود که مقرر شد در عوض تخلیه منازل به آنها ۳۰ میلیون تومان جهت ودیعه مسکن پرداخت شود. با این حال یکی از بازنشستگان معترض که نخواست نامش برده شود به فیدوس گفت: این تعداد ۱۲۵ نفر بوده اند و فقط به ۹۲ نفر آنها به صورت گزینشی وام سی میلیون تومانی پرداخت شده و ۳۳ نفر دیگر محروم شده اند. وی افزود: موضوع واگذاری منازل شرکتی بریم و بوارده به سال های آخر دولت قبل بر می گردد که با پیگیری بازنشستگان و نمایندگان شهر وزیر وقت نفت موافقت خود را با واگذاری منازل اعلام کرد و حتی به صورت قانون در مجلس تصویب شد. اما در نهایت این وعده عملی نشد و با تجمعات بازنشستگان موضوع وام ۳۰ میلیون تومانی مطرح شد.

این بازنشسته پالایشگاه آبادان تاکید کرد: بازنشستگان پالایشگاه نه زیاده خواه بودند و نه چیزی غیر از اجرای قانون نمی خواستند چون واگذاری منازل سازمانی یک مصوبه کلی برای همه جا بود اما پالایشگاه آبادان زیر بار اجرای آن نمی رفت. بعد هم که موضوع وام ۳۰ میلیون تومانی به عنوان جایگزین مطرح شد، بودجه به تعداد متقاضیان تامین شد اما این مبلغ به همه آنها داده نشد. بنابراین یکی از بحث ها این است که چرا عده ای گزینشی انتخاب شدند.

وی افزود: مدارک و مستندات این مساله وجود دارد و ما خواهان آن هستیم که یک مقام بی طرف قوی مثلا استاندار خوزستان و یا فرماندار شهر بین ما حکمیت کند. این نهایت خواسته ماست.

با این حال واگذاری منازل سازمانی بریم و بوارده به بازنشستگان و یا پرسنل شاغل پالایشگاه آبادان به جز وزرات نفت مخالفان دیگری نیز دارد. از جمله نیروهای جدیدالاستخدام پالایشگاه که خواهان استفاده از این منازل هستند. از طرفی که عده ای می گویند که منازل بریم و بوارده تنها به نیروهای پالایشگاه اختصاص نیافته و عده ای مدیران شهر هم در آنها ساکن شده اند. برخی معتقدند پالایشگاه آبادان از طریق سکونت دهی به مدیران شهری نفوذ خود را در مسائل شهری آبادان حفظ می کند و در صورت واگذاری این منازل به کارکنان خود دیگر قادر نخواهد بود به مثابه یک بلوک قدرت در شهر آبادان اثرگذار باشد و از منافع خود حفاظت نماید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سعید اگر واگذاری منازل سازمانی قانون است,باید اجرا شود و ازمسئولان پالایشگاه هیچ بهانه یا مستمسکی برای فرار از قانون موجه نمیباشد و مصداق آآنارشیست است
  • مسعود وزارت نفت درزمره شرکتهایی است که شمول آن در قوانین عام وزارتخانه ها مستلزم بردن نام در قانون عام است ( اشاره به ماده ۸ قانون ساماندهی وتامین مسکن وزارتخانه هاست مصوب ۱۳۸۷) وبااین ابزار قانونی پالایشگاه آبادان ازاین حق خود نهایت سواستفاده را کرده ومنازل سازمانی وزارت نفت را به کارکنان غیر از وزارت نفت فروخته این واگذاریها در مقیاس بسیار وسیع وبدون قیاس واولویت برخلاف اصل انصاف وعدالت بوده وحال حدود ۵۰۰ نفر از بازنشستگان وزارت نفت که همگی درمناطق جنگی حضورمستمروسازنده داشته اندبدون مسکن ومستأجرمانده اند.رستم قاسمیوزیرنفت،ضیغمی،معاون او،ابحجی،مهربان،ومسلم رحیمی و ابوالحسنی بترتیب روئسای پالایشگاه آبادان وهیأت مدیره های وقت آنان . دراین سوءاستفاده های از حق وتضعیع حقوق آبادانیهای اصیل همکاری داشته ودست اندر کاربوده اند.