ملاشیه اهواز؛ فریاد بی‌صدای محرومیت سر می‌دهد

خورنا: این روزها صدای ساکنان منطقه ملاشیه اهواز از فقر امکانات و کمبودها بالا گرفته تا شاید تلنگری برای مسئولان و پرداختن به حاشیه‌های شهر اهواز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وقتی سخن از پایتخت و مراکز استان‌ها به میان می‌آید همه فکر می‌کنند فقط امکانات و اعتبارات است که به این مناطق سرازیر می‌شود و هیچکس به فکر کوچه و پس کوچه‌های نازیبای این شهرها نیست.

آنچه امروز در مرکز استان خوزستان، اهواز به وفور قابل مشاهده است و در مناطق حاشیه‌نشین و محروم این شهر قابل درک و ملموس؛ معضلاتی چون فاضلاب، حفاری کوچه و خیابان‌ها، نبود امکانات، عدم رسیدگی به مشکلات ساکنان مناطق مختلف محروم و…

اما در منطقه ملاشیه اهواز، این کمبود و کاستی‌ها به اوج خود رسیده است و ساکنان آن از وضعیت موجود، ناراضی و تاکنون شکوه‌های بسیاری به مسئولان داشته‌اند که نمونه بارز آن در بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز بود.

به گزارش فارس، ملاشیه محله‌‌ای در جنوبی‌‌ترین نقطه قسمت غربی اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. این منطقه از محلات حاشیه شهر به شمار می‌رود و در جاده اهواز به خرمشهر قرار دارد. ملاشیه یکی از مناطق پرجمعیت اهواز است که در دوران جنگ تحمیلی به علت نزدیکی شرکت‌های صنعتی بزرگی همچون فولاد کاویان، گروه ملی، نورد لوله، پایه ساز، فارسیت، سپنتا، هپکو تلفات جانی و خسارت‌های مالی به مردم این منطقه رسانید نیروهای عراقی بعد از اشغال خرمشهر تا نزدیکی این منطقه رسیدند.

*سیل فاضلاب ملاشیه را احاطه کرده است

 

در آغاز این جلسه ابتدا یکی از ساکنان منطقه ملاشیه به بیان مشکلات این منطقه پرداخت و اظهار کرد: ملاشیه در جنگ تحمیلی شهدای بسیاری را تقدیم جمهوری اسلامی کرد و گلوله‌‌های توپ و تانک دشمن بر سر مردم مظلوم این منطقه می‌بارید.

وی ادامه داد: اهالی ملاشیه در دوران‌‌های مختلف از جمله انتخابات وفاداری خود را به مسئولان ثابت کرده‌‌اند اما هیچ ‌گاه به مشکلات و درددل آن‌ها پرداخته نشده است.

ساکن کوی ملاشیه خواسته‌های مردم این منطقه را اینگونه بیان کرد: احداث ناحیه شهرداری با نیروهای مردمی، احداث فرهنگسرا، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد زمین ورزشی، تکمیل بازارچه به‌منظور ساماندهی بازاریان و… از درخواست‌‌های مردم این منطقه است.

 

وی تصریح کرد: اگر به مشکلات ملاشیه رسیدگی نشود مجبور هستیم نامه‌‌ای را به دفتر رئیس جمهوری بفرستیم و مشکلات خود را بیان کنیم.

 

وی به عدم وجود امنیت در ملاشیه اشاره کرد و ابراز داشت: نبود امنیت یکی از معضلات این منطقه است که با احداث پاسگاه می‌توان در راستای حل این مشکل اقدام کرد.

 

یکی دیگر از اهالی منطقه ملاشیه بزرگ‌ترین مشکل این منطقه را فاضلاب بیان کرد و گفت: فاضلاب مانند سیلی اطراف ملاشیه را فراگرفته است که در هنگام بارندگی شدت آن چند برابر می‌شود.

 

وی اضافه کرد: چرا نباید مقداری از بودجه فاضلاب اهواز به ملاشیه اختصاص داده شود؟

 

 

*ملاشیه بدون بیمارستان و امکانات پزشکی

 

رئیس شورایاری منطقه ملاشیه به نمایندگی از مردم به بیان مشکلات این منطقه پرداخت و اظهار کرد: برای انتخابات شورا یاری ملاشیه ۲۵ نفر عضو و از بین آن‌ها پنج نفر انتخاب شدند.

 

عقیل سیاحی ادامه داد: شورایاری رابط بین مردم و مسئولان هستند و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان می‌‌رسانند.

 

وی با بیان اینکه بیکاری در بین جوانان ملاشیه بیداد می‌کند، اذعان کرد: چرا باید با وجود این همه نیروی بومی بیکار از نیروهای غیربومی استفاده شود؟ آیا مسئولان درد بیکاری و بی‌پولی را حس کرده‌‌اند؟

 

رئیس شورایاری منطقه ملاشیه خاطرنشان کرد: ملاشیه از هر منطقه‌ای محروم‌‌تر است و مسئولان باید به داد ساکنان آن برسند.

 

سیاحی همچنین عنوان کرد: جمعیت ۵۰ هزار نفری این منطقه بدون بیمارستان، پوشش درمانی، اورژانس، ایستگاه آتش نشانی، کیوسک روزنامه، فرهنگسرا، کتابخانه و پارک محله‌‌ای هستند.

 

وی اضافه کرد: اگر امکانات برای این مردم محروم فراهم شود ما هم قول می‌‌‌دهیم برای پرداخت عوارض و مالیات فرهنگ سازی کنیم.

 

رئیس شورایاری منطقه ملاشیه تصریح کرد: در این منطقه جوانان زیادی زندگی می‌‌کنند که جویای کار هستند و با وجود همه مشکلات در انتظار حمایت مسئولان نشسته‌‌اند.

 

وی در پایان ابراز داشت: همه تلاش خود را برای رفع محرومیت این منطقه به کار بسته‌‌ایم و مسئولان مطمئن باشند که در صورت برداشتن یک گام مثبت برای رفع محرومیت‌زدایی، ساکنان این منطقه تعامل و همیاری بیشتری را با آنها برقرار می‌کنند.

 

* استقرار پاسگاه در ملاشیه

 

عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز به دنبال صحبت‌های نماینده مردم ملاشیه گفت: به همراه یک تیم کار‌شناسی از منطقه ملاشیه دیدن کرده‌ام.

 

جانعلی خورشیدی در ادامه عنوان کرد: این منطقه نیاز به رسیدگی فوری دارد و شورای شهر تمام همت خود را برای انتقال مشکلات ملاشیه به مدیران و مسئولان مرتبط دارد.

 

وی ادامه داد: ایجاد پاسگاه برای این منطقه را با معاونت نیروی انتظامی خوزستان مطرح کرده‌ایم و در آینده نزدیک در جلسه‌‌ای با وی گفت‌و‌گو خواهیم کرد و به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، شورایاری رابط بین مردم و مسئولان هستند و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان می‌‌رسانند. برای انتخابات شورایاری ملاشیه ۲۵ نفر عضو و از بین آن‌ها پنج نفر انتخاب شدند.

 

از آنجا که در حاشیه‌ شهرها هم بسیاری از مردم بنا به اجبار و یا شرایط زندگی مجبور به زندگی هستند و حق نفس کشیدن و گذراندن امور زندگی دارند بهتر است مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف با هماهنگی و اندیشیدن تدابیری منظم و متمرکزتر در راستای رفع مشکلات این مناطق اقدام کنند زیرا در غیر این صورت معضلاتی دامنگیر شهرها می‌شود که جبران آنها بسیار سخت‌تر است.