ایجاد سازمان زیباسازی در شهرداری آبادان

خورنا: عضو شورای اسلامی شهر آبادان از ایجاد سازمان زیباسازی در شهرداری این شهر خبر داد.

حمید حنظل‌عیدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان از ایجاد سازمان زیباسازی در شهرداری این شهر خبر داد و اظهار داشت: مقوله زیباسازی شهری کلاف سردرگمی بوده که مدیریت شهری موجود، هنوز به صورتی که باید و شاید به تعریف جامعی در خصوص زیباسازی که به نتایج قابل قبولی دست نیافته است.

وی اضافه کرد: زیباسازی در واقع همه اقدامات آگاهانه‌ای است که باعث ارتقای کیفیت محیط شهری و ارتباط بیشتر شهر و شهروندان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: بدون تردید زیباسازی یکی از جلوه‌های مفهوم منافع عامه است که به وجود شهرداری‌ها مشروعیت می‌بخشد تا جایی که در جوامع امروزی، ابزاری برای کسب رضایتمندی شهروندان است.

حنظل‌‌عیدانی عنوان کرد: با نگاهی علمی، لزوم ایجاد سازمان زیباسازی، در شرایط کنونی برای شهر آبادان بیش از پیش محسوس می‌‌شود که چهارمین شورای اسلامی شهر آبادان و شهرداری این شهر، تأسیس و راه اندازی آن را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با گریزی به گذشته و بررسی عملکرد شهرداری در زمینه زیباسازی و بهسازی شهری می‌‌توان دریافت که متأسفانه مدیریت شهری در این مورد با نظری کارشناسی به ظرفیت‌ها و تبدیل آن به فضاهای مطلوب بر اساس قوانین شهرداری‌ها و همچنین مطابق ضوابط و دستورالعمل‌‌های مربوطه نپرداخته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان اضافه کرد: در شهرداری آبادان هنوز درک مناسبی از زیباسازی شهری به وجود نیامده است.

این مسئول یادآور شد: فقدان سیستم مدیریتی مستقل و هماهنگ با واحدهای زیباسازی که در بدنه مناطق شهرداری تعریف شده کاملاً ملموس است.

حنظل‌عیدانی ابراز داشت: با توجه به عدم وجود سطح دانش کیفی در شهرداری و همچنین عدم توجیه، آموزش و تعریف شرح وظایف ذاتی آنها و همچنین مطالعه آیین‌نامه‌های مرتبط، مسیر و افق دید انجام درست فعالیت در این خصوص بیش از حد کوتاه و غیرعلمی پیش رفته است.

وی ادامه داد: تاکنون فعالیت‌های زیباسازی در این واحدها صرفاً محدود به رنگ‌ آمیزی و آهنگری بوده و در سایر زمینه‌ها که موجب زیبایی منظر در شهر و شعف بصری شهروند شود به صورت سطحی عمل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آبادان خاطرنشان کرد: از جمله این موارد می‌توان به عدم رعایت مقررات مربوط به ساماندهی تبلیغات شهری و اهمیت آن در سیما و منظر شهر و همچنین نصب تابلوهای خدماتی، شناسایی، تجاری و تبلیغاتی اشاره کرد.

این مسئول به مواردی که باعث زیباسازی می‌‌شود اشاره داشت و گفت: استفاده واحدهای تجاری از سایبان، نصب آگهی و دیوار نوشته بر دیوارها، نصب پایه‌های روشنایی، آذین‌بندی یا اجرای طاقی و تکیه به مناسبت‌های مختلف، طراحی و ساماندهی ورودی‌های شهر، میادین و آب‌نماها در زیبایی نقش به‌سزایی دارند که در این خصوص اقدامات لازم صورت نگرفته است.

مشاور سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: با وجود تمام نقاط ضعفی که تاکنون بوده است می‌توان با یک سیاستگذاری مناسب، روند تأسیس و فعالیت سازمان زیباسازی در آبادان و همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته حمایتی و تخصصی زیباسازی از سوی شورای اسلامی شهر آبادان اجرا شود.

وی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی و راهبردی اصولی و سازنده در خصوص زیباسازی و استفاده از نظرات و مشارکت علمی دانشگاهیان و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی در راستای فعالیت این طرح جامع از آن‌ها به صورت اثربخش استفاده شود.

حنظل‌عیدانی در پایان ابراز امیدواری کرد الگوسازی و تهیه دستورالعمل‌های لازم، افزایش بهره‌‌وری فضاهای عمومی شهری، ایجاد زمینه‌های استفاده بهینه از فضاهای مذکور و سیستم بخشیدن به سوژه‌ یابی در راستای زیباسازی و رفع فقدان زیبایی‌های شهری در آبادان، موفقیت‌‌های چشمگیری را به دنبال خواهد داشت.