نگاهی به وضعیت کیفی و کمی مراکز درمانی خوزستان

خورنا: همه مردم در طول سال ممکن است به علت ابتلا به بیماری یا بروز حادثه ناچار باشند برای علاج به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند اما درجه رضایتمندی مردم و اینکه آیا خدمات ارائه شده توسط بیمارستان ها جوابگوی نیاز آنهاست با هم متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراکز درمانی با توجه به وضعیت، شرایط و امکانات تلاش می کنند از تمام تجهیزات خود برای ارائه بهترین خدمات به مراجعین استفاده کنند.

هم اکنون تعداد زیادی بیمارستان و مراکز درمانی در خوزستان در حال خدمات رسانی به مردم هستند و از حداکثرامکانات و تجهیزات برای ارائه خدمات و بهبودی بیماران بهره می گیرند.

با وجود اینکه تمام مراکز درمانی تلاش می کنند با جذب اعتبار تجهیزات بیشتر و پیشرفته تری خریداری و نیروهای بیشتری را جذب کنند اما با کمبودها و مشکلاتی نیز روبرو هستند.

هرساله شاهد افتتاح پرو‍ژه ها و راه اندازی دستگاههای پیشرفته ای در خوزستان هستیم که سطح خدمات رسانی و رضایتمندی مردم را بالا می برد.

خوزستان از استان های برخوردار در زمینه درمان است و با داشتن تعداد زیادی مرکز درمانی دولتی و خصوصی، پزشک متخصص و فوق تخصص، دستگاههای پیشرفته تشخیصی و دیگر امکانات، خدمات خوبی به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیمارستان های استان را به دودسته دولتی و خصوصی تقسیم

بندی کرد و افزود: مراکز دولتی شامل بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی و بیمارستان های دانشگاهی نیز شامل آموزشی و درمانی است.

دکتر ˈایرج نظریˈ افزود: ۲۰ بیمارستان دانشگاهی در حال ارائه خدمت به مردم هستند که از این تعداد هفت بیمارستان آموزشی و ۱۳ بیمارستان درمانی هستند.

وی تصریح کرد: ۱۹ بیمارستان غیردانشگاهی شامل چهار خصوصی و یک خیریه و بقیه بیمارستان های دولتی غیر دانشگاهی شامل بیمارستان نفت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح می باشند.

دکتر نظری افزود: چهار هزار و ۷۷۰ تخت بیمارستانی ˈدانشگاهی وغیر دانشگاهی فعال داریم که در اختیار بیماران قرار می گیرد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: وضعیت خدمات رسانی و تجهیزات مراکز درمانی استان مناسب و در حد قابل قبولی است به گونه ای که نیاز به انتقال بیماران به شهری دیگر تقریبا به صفر رسیده است.

وی با اشاره به دستگاههای تشخیصی بیمارستان های خوزستان افزود: دستگاههای pet scan، MRI، سی تی اسکن و بسیاری دستگاههای پیشرفته دیگر در بیمارستان های استان فعال است.

دکتر نظری در خصوص تعداد مراکز تشخیصی فعال در بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان افزود: شت مرکز MRI، ۲۴ مرکز CT.SCAN، پنج دستگاه آنژیوگرافی ، ۴۲ دستگاه اکوکاردیوگرافی و دستگاههای دیگری در این بیمارستان ها فعال هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با وجود ارائه خدمات و کیفیت قابل قبول در مرکز درمانی اما متاسفانه مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی فرسودگی بیمارستان های استان را مهمترین مشکل عنوان کرد و افزود: بیمارستان هایی از جمله بیمارستان مسجد سلیمان در سطح استان وجود دارد که از سال ساخت آنها ۸۰ تا ۹۰ سال می گذرد.

نظری تصریح کرد: این بیمارستان ها نیازمند تامین اعتبار برای بازسازی و نوسازی هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: برخی بیمارستان های در حال ساخت نیز پیشرفت آنچنانی نداشته اند و به مرحله بهره برداری نرسیده اند.

وی یکی دیگر از مشکلات درمانی را بی میلی متخصصان برای اقامت در استان بدلیل وضعیت آب و هوای گرم خوزستان عنوان کرد و گفت: وضعیت در استان به گونه ای است که جاذبه ای برای ماندگاری متخصصان وجود ندارد.

نظری به ناهمخوانی تعرفه های درمانی با خدماتی که ارائه می شود به عنوان یک معضل دیگر اشاره کرد و افزود: این مساله باعث می شود بیمارستان های استان به وی‍ژه دولتی در تامین هزینه ها دچار مشکل شوند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از خیرین خواست تا در رفع مشکلات از جمله تهیه تجهیزات و ساخت و نوسازی بیمارستان ها را یاری کنند.

وی تصریح کرد: به علت شرایط آب و هوایی، میانگین تعداد بیماران خاص نسبت به برخی استان های دیگر بیشتر است در نتیجه توجه بیشتری را می طلبد.

نظری به کمبود تعداد مراکز درمانی و کمبود متخصصین در برخی شهرستان ها اشاره کرد و گفت: وقتی تناسبی بین خدمات دهنده و خدمات گیرنده نباشد بر روی کیفیت اثر می گذارد.

رییس بیمارستان گلستان اهواز نیز به عنوان یکی از مراکز درمانی پیشرفته در خوزستان گفت: بیمارستان گلستان با ۶۵۰ تخت فعال، ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار ورودی دارد و بین ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر در درمانگاه تخصصی به صورت سرپایی درمان می شوند.

دکتر ˈحمیدرضا آرتیˈ افزود: ۴۳ پزشک متخصص و فوق تخصص به صورت صبح و عصر در قالب آموزشی و درمانی به صورت سرپایی به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: ۲۱۰ دستیار تخصصی و فوق تخصصی و ۱۵۰ کارورز پزشکی به صورت شبانه روزی خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می کنند.

دکتر آرتی افزود: بیمارستان گلستان با مجهز بودن به دستگاه سی تی آنژیو و MRIپیشرفته، تنها مرکز در سطح استان است کهMRI کبد، قلب و بیماران تالاسمی را انجام می دهد.

رییس بیمارستان گلستان اهواز گفت: این مرکز درمانی به دستگاه رادیوتراپی، دستگاه شتابدهنده خطی، رادیوایزوتوپ اسکن(روش های تشخیص ژزشکی هسته ای) و دانسیتومتری استخوان (سنجش تراکم استخوان) مجهز است.

وی افزود: بیمارستان گلستان اهواز تنها مرکز ترومای استان در چهار استان مجاور محسوب می شود و در زمینه شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز از استان ها و کشورهای همجوار، بیمار می پذیرد.

دکترآرتی در خصوص دیگر تجهیزات بیمارستان گفت: این مرکز درمانی مجهز به ۴۶ تخت ICU، ۲۵ تخت CCU و ۲۰ تخت دیالیز و دستگاه پیشرفته پلاسما فرز (تصفیه خون بیماران مربوط به بیماران مغزی و قلبی) می باشد.

رییس بیمارستان گلستان اهواز افزود: بیمارستان گلستان همچنین مجهز به کلیه واحدهای پاراکلینیکی شامل یورودینامیک، نوار مغز، عصب، عضله، سونوگرافی، آزمایشگاه سنترال تشخیصی، اکو، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، MRI، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی، رادیولوژی و پالس تراپیˈتزریق کورتیکواستروئیدهای قوی دردرمان بیماران روماتیسمیˈ است.

وی گفت: اورژانس بیمارستان گلستان ۶۰ تخت فعال دارد و بخش هایی از جمله اور‍ژانس حاد، جراحی، ارتوپدی، جراحی اعصاب، روانپزشکی، قلب و عروق، اورولوژی و اطفال را شامل می شود.

دکتر آرتی افزود: متخصصین طب اورژانس به صورت ۲۴ ساعته در محل اورژانس مستقر هستند و خدمات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، اکو، سونو و رادیولوژی را ارائه می دهند ضمن اینکه سیستم رادیولوژی بیمارستان به سیستم PACS (دستگاه رویت تصاویر رادیولوژی از راه دور) نیز مجهز است.

وی در خصوص مشکلات و میزان رضایتمندی مردم از کیفیت خدمات ارائه شده گفت: از آنجایی که پروسه تشخیصی و درمانی بیماران ممکن است چندین ساعت وقت بگیرد می توان نتیجه گرفت عمده شکایات بیماران از بی حوصلگی آنها ناشی می شود.

دکتر آرتی تصریح کرد: واحد رسیدگی به شکایات مردمی با حضور شش کارشناس روانشناسی به صورت ۲۴ ساعته که از طریق مراجعه حضوری، نظرخواهی، تلفنی و پیامک به شکایات مردمی رسیدگی می کند.

رییس بیمارستان گلستان اهواز گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد شکایات به صورت آنی مورد رسیدگی قرار می گیرند.

وی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد شکایات با دستور رییس بیمارستان پیگیری و به صورت ماهیانه مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرد.

دکتر آرتی افزود: عمده شکایات مردمی از کمبود فضای فیزیکی است که با تکمیل فاز دوم ساختمان فوقانی طبقه اورژانس، تا حدی زیادی مشکلات کمبود فضا رفع می شود.

رییس بیمارستان گلستان اهواز افزود: فرسودگی ساختمان بیمارستان، حجم بالای مراجعه کنندگان به علت بالا بودن تعرفه بخش های خصوصی ، نوبت های طولانی بستری به علت کمبود تخت و نیروی انسانی متخصص و پرستارازجمله مشکلات بیمارستان گلستان است.

وی تصریح کرد: بیمارستان گلستان از نظر ارائه خدمات وکیفیت خدمات رسانی در حد استانداردهای پزشکی روز دنیاست.

دکتر آرتی در خصوص کمبود تجهیزات گفت: هم اینک ۶۰ دستگاه ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) در بیمارستان فعال است که با توجه به حجم بیماران تصادفی با کمبود این دستگاه مواجه هستیم.

تعدادی از مراجعه کنندگان به بیمارستان ها نیز در خصوص وضعیت کیفی و کمی خدمات رسانی اظهار نظر کردند و بیشتر از خدمات درمانی در استان راضی بودند.

یکی از مراجعه کنندگان در این خصوص گفت: یک سال است که برای بیماری قلبی مادرم به بیمارستان گلستان مراجعه می کنم و از همه نظر رضایت دارم.

آقای ˈم- مقدمˈ افزود: تشخیص پزشکان همیشه صحیح بوده و از نظر تجهیزات با هیچ کمبودی روبرو نشدیم.

ˈمنوچهر زولهˈ یکی دیگر از مراجعه کنندگان با ابراز رضایت از خدمات و تجهیزات بیمارستان گفت: بنا به گفته ی پزشکان مبنی بر حیاتی بودن ثانیه ها، انتظار می رود با شتاب بیشتری به بیماران رسیدگی شود.

خانم ˈحوریˈ یکی دیگر از مراجعه کنندگان با اشاره به اینکه ساعت بامدادبه علت بالارفتن کراتین خون همسر خود به بیمارستا ن مراجعه کرده است گفت: تا الان نتیجه قطعی مشخص نشده است و انتظار می رود زودتر رسیدگی شود.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان نیز افزود: ساعت ۱۰ شب گذشته به علت تصادف پسرم به بیمارستان مراجعه کردم و از خدمات رسانی بسیار راضی هستم.

ˈآمنه بنده الهیˈ افزود: وقتی به بیمارستان مراجعه کردم پرستاران و پزشکان با حوصله و بدون از دست دادن وقت به پسرم رسیدگی کردند.

بنا به اظهار مسوولان و مقامات مراکز درمانی استان خوزستان رضایت مراجعه کنندگان از اهداف و انگیزه های پیشرفت در کار آنان است وهمه تلاش های آنان برقراری سلامت و تندرستی در جامعه است.