نحوه افزایش یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی/ یارانه‌بگیران چگونه ۳ برابر جریمه می‌شوند

خورنا: متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها لازم است در زمان مشخص شده توسط دولت به مراکز ثبت نامی که در این خصوص تعیین می شود، مراجعه کنند و اگر پس از بررسی‌ها، مشخص شود که افراد با درآمد بیشتر از مبلغ تعیین شده توسط دولت اقدام به ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی کرده اند، تا ۳ برابر یارانه دریافتی جریمه به آنها تعلق خواهد گرفت.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس روز گذشته در بررسی ایراد شورای نگهبان از تبصره ۲۱ بودجه سال ۹۳ مبنی بر نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در گام دوم مصوبه ای را از سرگذراندند که بر اساس آنT درآمد دولت در سال آینده از محل اصلاخ قیمت کالاها و خدمات مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

با این مصوبه مبلغ ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت نقدی و غیرنقدی یارانه ها منظور خواهد شد، بنابراین اگر دولت قصد داشته باشد از رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد، مبلغ ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به یارانه های نقدی پرداختی به کلیه سرپرستان خانوار اختصاص دهد، با فرض اینکه دولت یارانه هیچکس را به صورت اجباری حذف نکند، با اجرای فاز دوم رقم یارانه نقدی دریافتی مردم در هر ماه تغییری نخواهد کرد و همان مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت خواهد شد.

هچنین در سناریوی بسته شده توسط مجلسT مقرر شده است که یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت شود. بر این اساسT دولت خانوارهای یارانه بگیر را مشخص خواهد کرد، سازو کار دولت برای اجرای این برنامه نیز چنین خواهد بود که رقمی را مشخص خواهد کرد که مجموع درآمد سالانه یارانه بگیران باید کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد.

یارانه نقدی با طعم جریمه

در عین حال متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم لازم است در زمانی که دولت مشخص می کند به مراکز ثبت نامی که در این خصوص تعیین می شود، مراجعه کنند و اگر پس از بررسی ها و تحقیقی که در این زمینه انجام خواهد شد، مشخص شود که افراد با درآمد بیشتر از مبلغ تعیین شده توسط دولت اقدام به ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی کرده اند، تا ۳ برابر یارانه دریافتی جریمه به آنها تعلق خواهد گرفت.

در این زمینه کارگروه خانوار هدفمندی یارانه‌ها به ریاست علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور شناسایی دهک اول و آخر درآمدی و نحوه حمایت از اقشار مختلف برای پرداخت نقدی و غیرنقدی متناسب با سطح درآمد آنان شده است.

با توجه به حساسیت موضوع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس)، وزیر دادگستری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها و رئیس مرکز آمار ایران؛ به عنوان اعضای این کارگروه تعیین شده اند.

تهیه برنامه یکپارچه سازی سامانه های شناسایی اطلاعات خانوار برای مدیریت واحد این سامانه ها”، ” تهیه برنامه اجرایی شناسایی دهک‌های اول و آخر درآمدی کشور”، “تحلیل و بررسی مرز حمایت از اقشار کم درآمد مشمول دریافت یارانه ها و نحوه پرداخت یارانه به خانوارهای بی سرپرست و بدسرپرست”، “تهیه برنامه اجرایی چگونگی حمایت از گروه های شناسایی شده برای پرداخت نقدی و غیرنقدی متناسب با سطح درآمد آنان در سقف اعتبارات مصوب مربوط”، “تدوین برنامه شناسایی گروه های کم درآمد فاقد پوشش بیمه درمانی” و “تهیه برنامه اجرایی چگونگی تحت پوشش قرار دادن افراد کم درآمد فاقد بیمه”؛ ماموریت‌های محوله دولت یازدهم به کارگروه خانوار هدفمندی یارانه‌ها است.

داوطلبانه انصراف دهید
این در حالی است که دولت برای فراخوان انصراف داوطلبانه یارانه‌بگیران کارگروه ویژه به ریاست مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز تشکیل داده است. مشاور اقتصادی رئیس جمهور(رئیس)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون امور مجلس رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات؛ اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

اهم وظایف کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه شامل تدوین محتوای فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی دولت و اظهارنظر درباره بسته های تبلیغی تهیه شده در کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات و تهیه و اجرای برنامه های متنوع ترویجی و تشویقی در جهت حمایت از گروه های مردم نهاد مدافع انصراف داوطلبانه و ایجاد اجماع نخبگان در جهت اجرای این طرح است.

به گزارش مهر، هیات وزیران اخیرا به پیشنهاد رئیس‌جمهور و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، به‌ منظور ایجاد هماهنگی‌های میان‌بخشی و فرابخشی ضروری در تصمیم‌گیری و اجرای امور مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی موافقت کرده است.

این کارگروه‌ها عبارتند از:

۱-کارگروه اقتصاد کلان

۲- کارگروه تنظیم بازار

۳- کارگروه انرژی

۴-کارگروه خانوار

۵ -کارگروه سلامت

۶- کارگروه حمل و نقل

۷- کارگروه محیط زیست

۸ -کارگروه صنعت و معدن

۹-کارگروه امنیت و امور انتظامی

۱۰-کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه

۱۱-کارگروه اطلاع‌رسانی ارتباطات وتبلیغات

۱۲- کارگروه کشاورزی.