مسکن مهر خوزستان در انتظار وعده‌های دولت یازدهم

خورنا: وضعیت مسکن مهر خوزستان برای تکمیل و به سرانجام رسیدن در انتظار وعده‌های دولت یازدهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، وضعیت مسکن از موضوعات چالش‌ برانگیز در دولت‌‌های نهم و دهم بود و این موضوع با پروژه مسکن مهر روند فضای مبهم‌تری به خود گرفت.

این پروژه از سال ۱۳۸۶ طبل نواختن را سر داد و با صورتی خوش بسیاری از شهروندان را به سوی جذب و جلب کرد. خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد عمده دلیل راه اندازی پروژه مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد بود و در این میان اما این پروژه با فراز و نشیب و نزول و صعودهایی همراه و دست به گریبان تورم شد تا بتواند حداقل نیمی از اهدافی که مدنظرش بود را محقق و اجرایی کند.

به هر حال این پروژه در جای جای کشورمان با نقاط ضعف و قوتی همراه بود که در مجموع می‌توان به ساخت و ساز ضعیف بسیاری از این واحدها با توجه به عدم به‌کارگیری پیمانکارانی قوی و البته بروز تورم سالانه در تامین مصالح ساختمانی و … اشاره داشت که مردم را برای سمت و سو دادن به سوی این واحدهای مسکونی روز به روز دلسردتر می‌کرد.

بسیاری از پیمانکاران کار را نیمه کاره رها کردند، تعداد زیادی از واحدهای مسکونی، نیمه کاره به صاحبانشان تحویل داده شد و مشکلاتی دیگر که ناشی از عدم مدیریت کلان بر این پروژه ملی بود.

به سراغ مسئولان خوزستانی می‌رویم و وضعیت مسکن مهر را در شهرهای مختلفش بررسی می‌کنیم و از نقطه نظرات آنها نسبت به کیفیت ساخت و ساز در این پروژه مطلع می‌شویم.

*تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی

در ابتدای امر مدیر عامل اتحادیه‌های مسکن مهر خرمشهر با بیان اینکه پروژه ۴۲ هکتاری مسکن مهر خرمشهر که در مسیر ورودی شهر خرمشهر از اهواز قرار دارد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اظهار کرد: در حال حاضر منتظر سهم آورده‌‌ای هستیم که باید به پیمانکاران پرداخت شود تا ادامه روند کار را انجام دهند.

فرشید زارع در ادامه با اشاره به اینکه این سهم آورده باید توسط مسکن و شهرسازی به پیمانکاران پرداخت شود اما مسکن و شهرسازی به دلایل نامعلومی این کار را انجام نمی‌‌دهد افزود: این مسئله موجب شده است تا اکثر واحدهای مسکن مهر در خرمشهر در حالت راکد باقی بماند و واحدهای فعال نیز پیشرفت مناسبی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز موجب شده است تا پیمانکاران نتوانند بر اساس قرارداد قبلی خود این پروژه را ادامه دهند.

به گفته مدیر عامل اتحادیه‌های مسکن مهر خرمشهر، قرار بود الحاقیه‌ای به قراردادهای پیمانکاران افزوده شده تا بخشی از این افزایش قیمت‌ها را پوشش دهد، با این وجود هنوز این الحاقیه با گذشت چند ماه و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان به امضا نرسیده است.

وی ابراز داشت: اکثر پیمانکاران مجری طرح از روند اجرا دلسرد شده و اعلام کرده‌‌اند با این وضعیت امکان ادامه کار وجود ندارد و در حال زیان هستند.

مدیر عامل اتحادیه‌های مسکن مهر خرمشهر در پایان گفت: در حالی که در بسیاری از شهرهای کشور و در استان خوزستان پروژه مسکن مهر به پیشرفت‌های مناسبی رسیده و برخی از فازهای آنها افتتاح شده در خرمشهر وضعیت اینگونه است.

*تصمیم دولت جدید برای خرید و فروش مسکن مهر

در مسکن مهر کوی فرهنگیان خرمشهر نیز از زبان صاحبان واحدهای مسکونی وضعیت به مراتب بهتر از این نیست و تعدادی از واحدها سقف ریزی و برخی نیز دیوارریزی داشته‌اند. شکایات در این زمینه متعدد بوده است و کار نیز به مراجع قضایی کشیده شده است.

اما صحبت‌های مدیر پروژه سابق مسکن مهر کوی فرهنگیان روی دیگری از سکه را به ما نشان می‌دهد و آن، نبود اینگونه مشکلات در پروژه تحویل داده شده در سال‌های ۹۰ و ۹۱ است.

سعید عقابی عنوان کرد: این پروژه تحویل داده شده است و طبق قانون توسط صاحبان و اعضای تعاونی که مالک واحدها محسوب می شوند امضا شده، پس گلایه و شکوه‌ها در این زمینه بی‌اساس است.

وی افزود: در صورتی که این واحدها مشکلی داشته‌اند اعضا می‌توانستند همان زمان تحویل (یعنی یکی، دو سال پیش) از تحویل منازل خودداری کنند تا ما نیز کار را از طریق کارشناس برای رفع مشکلات موجود پیگیری می‌کردیم اما هیچ یک از اعضا چنین کاری را انجام ندادند.

مدیر پروژه سابق مسکن مهر کوی فرهنگیان خرمشهر تصریح کرد: بسیاری از صاحبان این خانه‌ها پس از تحویل واحدهای خود، آنها را اجاره داده و یا فروخته‌اند و امروز بعد از گذشت حدود دو سال ادعای وجود مشکلاتی در ساخت و ساز را می‌کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که طبیعی‌ست مستاجر از خانه مراقبت نکرده و موجب بروز مشکلاتی در این واحدها شده‌اند اما این امر دلیل منطقی بر شکوه و شکایت این مالکان در مورد چگونگی ساخت و ساز این منازل ندارد.

*۱۵۵ واحد را نیز برای اخذ سند به دفترخانه ارجاع داده‌ایم

عقابی با اشاره به مشخصات پروژه مسکن مهر کوی فرهنگیان خرمشهر خاطرنشان کرد: این پروژه زیر نظر یک تعاونی و متشکل از ۴۳۸ واحد بود که در سال ۹۰ نیز طبق قانون و دادن پایان کار به ما، همه واحدها جز سه مورد تحویل داده شد.

وی بیان کرد: سه واحد باقیمانده نیز به دلیل سهم آورده بسیار کم ۴، ۷ و ۸ میلیون تومانی اعضای تعاونی به مرحله تحویل نرسیده‌اند و آنها را برای تعیین تکلیف به اداره مسکن و شهرسازی ارجاع داده‌ایم.

این مسئول خرمشهری در خصوص نیمه تمام بودن برخی واحدهای تحویل داده شده ابراز داشت: بستگی به سهم آورده اعضا داشت که واحدها چگونه و تا چه اندازه ساخته و تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۵۵ واحد را نیز برای اخذ سند به دفترخانه ارجاع داده‌ایم گفت: خرید و فروش واحدهای مسکن مهر غیرقانونی است در صورتی که مالکان تسهیلات خود را با بانک‌ها تسویه کنند و از مسکن و شهرسازی مجوزهای لازم را دریافت کنند زیرا زمین این پروژه مربوط به دولت و تسهیلات آن مربوط به بانک‌هاست.

عقابی اضافه کرد: البته دولت جدید در خصوص اسناد این منازل و خرید و فروش آنها قول‌هایی داده که مالکان باید در انتظار تحقق آن باشند.

وی که هم اکنون به دنبال اسناد این واحدهای مسکونی مهر در خرمشهر است گفت: مسکن مهر کوی فرهنگیان روبه روی بازار چینی‌ها و در مجاورت شهر قرار دارد و از هر لحاظ موقعیت ممتازی نسبت به پروژه‌های مسکن مهر دیگر شهرها و حتی استان‌ها دارد.

*خوزستان مشکل سوءمدیریتی دارد

نماینده مردم خرمشهر نیز در مجلس شورای اسلامی چنین اظهار نظر کرد: متاسفانه روند اجرای مسکن مهر در خرمشهر اصلا خوب نیست و از همان ابتدا نیز خوب دیده نمی‌شد زیرا مسئولان همیشه از مشکلات مالی در بحث ساخت مسکن مهر گله‌مند بودند.

عبدالله سامری تصریح کرد: البته منکر مشکل مدیریتی در بحث کندی در اجرا، ناتمام ماندن و ناقص عمل شدن پروژه‌ها نیستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه خوزستان مشکل سوءمدیریتی دارد و این در تمام شهرهای استان خوزستان به وضوح قابل مشاهده است که این پروژه را نیز درگیر خود کرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از مشکل مسکن مهر خرمشهر مربوط به مسائل مالی است که امید می‌رود هر چه سریع‌تر رفع شود.

*لغو عضویت اعضای تعاونی‌ها با حداقل سهم آورده

اما در آبادان که پروژه مسکن مهر آن دستخوش تحولاتی بهتر از خرمشهر است وضع به گونه‌ای دیگر رقم خورده است و از لحاظ موقعیتی این پروژه در جاده اهواز آبادان قرار دارد که مالکان را برای تردد به مرکز شهر با مشکل مواجه می‌کند علاوه بر اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز این پروژه و جاده دسترسی نیز به خوبی تعریف و محقق نشده است.

مشخصات پروژه: در مجموع تعداد ۵ هزار و ۴۲۶ واحد در قالب طرح مسکن ۹۹ ساله در شهرستان آبادان آغاز شده است که از این تعداد ۵ هزار و ۳۷۰ واحد پی ریزی، ۴ هزار و ۷۹۴ واحد اسکلت بندی، ۴ هزار و ۷۳۶ واحد در مرحله سقف، ۴ هزار و ۱۶۵ واحد دیوارچینی و ۲ هزار و ۱۵۰ واحد نماکاری‌شان به اتمام رسیده است. همچنین یک‌هزار و ۹۶۲ واحد پایان و تاکنون ۲۴۵ واحد مورد سکونت قرار گرفته‌اند. در این شهرستان ۴۴ تعاونی مسکن مهر وجود دارد. همچنین تعداد ۷۲۵ واحد در قالب مسکن مهر پنج ساله در شهرستان در حال ساخت بوده و ۷۱۶ واحد هم به صورت خودمالک کار ساخت را دنبال می‌کند. در مجموع ۶ هزار و ۷۷۰ واحد مسکن مهر در آبادان وجود دارد که تکمیل، نیمه تکمیل و یا در حال ساخت و ساز هستند.

در بازدید معاون وزیر نیز از پروژه مسکن مهر شهر آبادان و شهرهای زیر ۲۵ هزار اروندکنار و چوئبده گزارشی مبنی بر پیشنهادات شامل تهیه و ابلاغ دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای لغو عضویت آن دسته از اعضایی که فاقد حداقل آورده به نسبت ۶۰ میلیون یا ۳۰ میلیون ریال و نیز تهیه و ابلاغ دستورالعمل وزارت راه و شهر سازی برای تکمیل و واگذاری و اخذ های فاقد عضو و بازنگری در قیمت تمام شده هر واحد و واگذاری اراضی با کاربری تفریحی و تجاری با قیمت منطقه ای برای سرمایه گذاران شناسایی شده در فراخوان عمومی و تأمین یارانه تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی توسط مسئولان شهری ارائه شد.

احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد: پیشنهادات ارائه شده توسط فرماندار شهرستان آبادان پیگیری و در شورای راهبردی وزارت مطرح و تصمیم گیری خواهد شد و در راستای تعیین تکلیف پروژه های بلاتکلیف موضوع در درست بررسی و اقدام است.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه طرح ملی و عزم ملی بنا به دستور رئیس جمهور در راستای تکمیل آن نیاز دارد انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل در این راستا مساعدت و کمک کنند تا به تکمیل پروژه‌ها منجر شود.

*مسکن مهر طبق برنامه‌ها پیش نرفت

رئیس اتحادیه مسکن مهر آبادان با بیان اینکه تک نرخی کردن ساخت مسکن مهر در سراسر کشور بزرگترین ضربه را به این طرح زد اظهار کرد: در آغاز ساخت مسکن مهر، دولت وقت دستور داد فهرست بهایی که پیشتر در مورد این طرح از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری تصویب شده بود حذف و نرخ ساخت و ساز مقطوع شود و هزینه ساخت هر متر مربع سه میلیون ریال تعیین شد.

مرتضی رخیصی ادامه داد: سرمایه گذار و پیمانکار به طور منطقی دنبال سود کار و سرمایه‌اش است و هیچکس با چنین مبلغی در مناطقی مانند جنوب خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر که وضعیت آب و هوایی نامناسبی دارد، اقدام به ساخت و ساز نمی‌کند.

وی عنوان کرد: استان‌ها و مناطق مرزی و حاشیه‌ای کشور که از نظر مزیت‌های منطقه‌ای به نسبت دیگر مناطق در مضیقه‌اند به علت ثابت در نظر گرفته شدن هزینه ساخت مسکن مهر با مشکل مواجه شدند و این طرح در این مناطق مطابق برنامه ریزی‌ها پیش نرفت.

رئیس اتحادیه مسکن مهر آبادان افزود: در صورتی که وام ۵۰ میلیون ریالی که دولت برای آبادان و خرمشهر مازاد بر ۲۵۰ میلیون ریال وام دیگر نقاط کشور در نظر گرفته، اعطا شود، تا نیمه نخست سال آینده این واحدها ساخته و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به امید تکمیل پروژه مسکن مهر در سراسر خوزستان از جمله این شهرستان به همت مسئولان ملی و استانی و البته خانه‌دار شدن همه اقشار ضعیف و کم درآمدی که مسکن مهر هم برای آنها چون خیال و آرزویی دست نیافتنی شده است.

رخیصی با بیان اینکه در کنار این مسئله، پیمانکاران قوی هم وارد کار نشدند ابراز داشت: دسترسی به نیروی انسانی و مصالح در دیگر نقاط کشور حتی در مناطق شمالی استان خوزستان از جمله دزفول، شوشتر و بهبهان به نسبت مناطق جنوبی آن آسان تر است به همین سبب روند کار در این مناطق در مقایسه با آبادان، خرمشهر، شادگان و هندیجان بهتر است.

وی افزود: دولت بهتر بود برای مناطقی مانند آبادان و خرمشهر و مناطق مشابه در سطح کشور برنامه ریزی بهتری می‌کرد و قیمت گذاری‌ها معقول‌تر بود.

*پروژه مسکن مهر کارشناسی و جانمایی مناسب نشد

از سویی دیگر مسئول اداره راه و شهرسازی هندیجان از مهمترین دلایل کندی پیشرفت کار پروژه مسکن مهر شهرستان را عدم تعامل اعضای تعاونی‌ها و مالکان واحدهای مسکن مهر می‌داند و اظهار می‌کند: در صورتی که اعضا سهم آورده را در حد مطلوب پرداخت می‌کردند مشکلات کمتری گریبانگیر این پروژه در شهرستان بود.

حجت‌‌الله ابوعلی ادامه داد: از دیگر مشکلات این پروژه، عدم پیگیری برخی مدیران تعاونی‌هاست و مورد دیگر عدم تحقق وظایف شهرداری نظیر آسفالت و فاضلاب در این پروژه بوده است.

وی بیان کرد: این شهرستان سبک سنتی دارد و البته مردم هنوز به فرهنگ آپارتمان نشینی عادت نکرده‌اند، این امر نیز دلایل عدم استقبال از مسکن مهر به ویژه در بخش شمالی هندیجان که واحدها چهار طبقه ساخت و ساز می‌شوند است.

مسئول اداره راه و شهرسازی هندیجان نیز عنوان کرد: در هندیجان جنوبی که واحدها در حال ساخت و ساز دو طبقه‌ای هستند مورد توجه بیشتری واقع شده زیرا حیاط دارند و به سبک و سیاق سنتی شبیه‌تر هستند.

وی با اشاره به موقعیت مسکن مهر شهرستان اضافه کرد: تقریبا چسبیده به شهر و مشکلی برای تردد مالکان و ساکنان این منطقه با هندیجان وجود ندارد.

ابوعلی تصریح کرد: واحدهای مسکن مهر هندیجان در دو بخش جنوبی و شمالی طراحی و در حال احداث هستند که در مجموع یک هزار و ۸۵۷ واحد را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مجموع پیشرفت فیزیکی این واحدها ۷۰ درصد است ابراز داشت: به حدود ۶۵۰ واحد مسکونی پایان کار داده شده و ۲۵۰ واحد نیز برای دریافت پایان کار معرفی شده است.

مسئول اداره راه و شهرسازی هندیجان با اشاره به اینکه تقریبا ۲۰۰ واحد تحویل اعضا شده‌اند افزود: ۱۰۰ واحد نیز تاکنون سند دریافت کرده‌اند.

وی گفت: در بحث زیرساخت‌ها، انشعابات اصلی آب و برق و گاز و … انجام شده و فقط انشعابات فرعی باقیمانده است.

*نحوه بازپرداخت تسهیلات برای اعضای تعاونی‌ها

ابوعلی با اشاره به وضعیت بانک‌های عامل مرتبط با این پروژه خاطرنشان کرد: متاسفانه نحوه بازپرداخت این تسهیلات برای اعضای تعاونی‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است زیرا طبق بخشنامه بانک ملت باید چهار درصد سود وام به مالکان تعلق می‌گرفت اما این سود را جدیدا به ۱۲ درصد ارتقا داده است.

وی بیان کرد: نزدیک به ۳۰۰ واحد بلاتکلیف در این شهرستان وجود دارد که در حد فنداسیون ساخت و ساز شده‌اند و نیاز به تبلیغ و اطلاع رسانی برای تشویق شهروندان به این سمت و سوی دارد.

مسئول اداره راه و شهرسازی هندیجان با اشاره به پیمانکاران این پروژه در شهرستان گفت: وضعیت پیمانکاران در برخی واحدها ضعیف و در برخی دیگر خوب بود که در مجموع می‌توان این وضعیت را مطلوب ارزیابی کرد.

وی ابراز داشت: در صورتی که پیش از اجرای این پروژه مطالعات لازم صورت می‌گرفت و جانمایی می‌شد مطمئنا مسکن مهر هندیجان امروز وضعیت بهتری داشت و از استقبال بیشتری برخوردار می‌شد.

ابوعلی در پایان از برنامه‌های جدید دولت برای مسکن مهر گفت و افزود: قرار است حق خرید و فروش واحدها آزاد شود و با این امر هم واحدهای بلاتکلیف و هم نیم ساخته از این وضعیت خارج می‌شوند.

*۲ شرکت سازنده تعطیل کار شدند

در شادگان نیز معاون فرماندار این شهرستان اظهار کرد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر ۲۶۸ واحد است که توسط چهار شرکت سازنده در حال پیگیری انجام است که البته دو شرکت سازنده کار را رها کرده و خلع ید شده‌اند و دو شرکت دیگر در حال انجام کار هستند.

نعمت‌الله آلبوغبیش گفت: در جلسه اخیری که با حضور معاون وزیر در این شهرستان گرفته شد مقرر شد که میزان تسهیلات مسکن برای متقاضیان و اعضای تعاونی‌هایی که سهم آورده شان به ۸ میلیون تومان برسد از ۲۵ به ۳۵ میلیون تومان ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز ۴ میلیون تومان به اعضای تعاونی ها تعلق گیرد تا خودیاری آنها ۱۲ میلیون شود واحدها هر چه سریع تر تکمیل و مالکان ساکن در خانه شوند.

معاون فرماندار شادگان بیان کرد: در کدام از شرکت‌های سازنده الماس نو و تحکیم بتن نیز تا پایان دی ماه و بهمن ماه به ترتیب ۴۰ واحد و در مجموع ۸۰ واحد را به متقاضیان مسکن مهر شهرستان تحویل دهند.

وی در خصوص عدم استقبال از این پروژه در شادگان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه حتی یک واحد از مسکن مهر نیز به متقاضیان تحویل داده نشده است و مردم این واحدها را فقط به صورت نیمه کاره دیده اند و قاعدتا میل و رغبتی برای خرید آنها پیدا نمی‌کنند.

*پیمانکاران در انتظار اعتبارند

آلبوغبیش ادامه داد: از دیگر مشکلات این پروژه در شهرستان مشکلات اعتباری است که سال گذشته اعتبارات عمرانی استان کمتر از ۳۰ درصد داده شد و امسال هم اعتبارات تملک دارایی کمتر از ۲۰ درصد به شادگان اعطا شده است.

وی با اشاره به وضعیت پیمانکاران این پروژه بیان کرد: پیمانکاران نیز به دلایلی چون تحریم و گرانی مصالح و نبود اعتبارات کافی در کار تعلل می‌کردند و عقب ماندگی پروژه را بیش از پیش رقم زدند به همین دلیل دو شرکت از ادامه کار بازماندند.

معاون فرماندار شادگان با تاکید بر اینکه از پروژه مسکن مهر این شهرستان رضایت ندارم افزود: اگر تسهیلات اضافه شود بسیاری از مشکلات این پروژه در شهرستان حل و فصل خواهد شد زیرا پیمانکاران بنیه مالی و اعتباری‌شان برای ساخت و ساز واحدها بسیار پایین است.

وی پیشنهاد کرد: کارفرمایان در اسرع وقت شرکت‌های سازنده را مکلف کنند نسبت به تکمیل واحدهای مربوطه اقدام کنند، سقف تسهیلات فردی افزایش یابد، واحدهای بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی که بیش از ۸۴ واحد هستند حداکثر ظرف مدت دو هفته تکمیل و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده شوند تا مابقی برای پرداخت سهم خودیاری ترغیب شوند، تعیین تکلیف وضعیت شرکت خانه پرداز که از حدود یک سال پیش کار را رها کرده است و برخورد با آن طبق ضوابط و قوانین صورت پذیرد تا بخشی از مشکلات پروژه مسکن مهر شهرستان رفع شود.

آلبوغبیش در ادامه این پیشنهادات توضیح داد: چنانچه امکان تکمیل واحدهای مورد نظر توسط شرکت‌های سازنده امکانپذیر نباشد طبق دستور استاندار در اسرع وقت ممکن نیست به تحویل منازل مورد نظر با وضعیت موجود به متقاضیان واجد شرایط اقدام گردد، متولیان مربوطه مکلف شوند آب و فاضلاب، برق و گاز مورد نیاز منازل مسکن مهر را به صورت ۱۰۰ درصد در حد نصب انشعاب انجام دهند، زمین مورد نیاز پاسگاه حداکثر ظرف یک هفته به فرماندهی انتظامی تحویل داده شود و در نهایت زمینه واگذاری زمین مربوطه به درمانگاه تجاری، فرهنگی و ورزشی به متولیان امر فراهم شود.

با این اوصاف به جرات می‌توان گفت وضعیت مسکن مهر خوزستان برای تکمیل و به سرانجام رسیدن در انتظار وعده‌های دولت یازدهم است که امدیواریم این امر هر چه سریع‌تر محقق شود.

————-

مریم خبازی