خودم بختیاری‌ام/ «سرزمین کهن» قصد توهین ندارد

: کارگردان سریال «ستایش» در گفت‌وگو با ایسنا، پس از انتقادهای صورت گرفته نسبت به سریال «سرزمین کهن» اظهار کرد: اگر خدای نکرده توهینی صورت گرفته باشد از روی عمد نبوده است؛ البته به صورت پراکنده شنیدم که عذرخواهی در خود مجموعه صورت گرفته است و قصدی هم در کار نبوده است. اگر هم به یک موضوعی در این سریال برخورده یا توهینی صورت گرفته است غیرعمدی بوده است.

سلطانی با بیان اینکه حاشیه همیشه جان کلام و متن اصلی را از دست می‌دهد، توضیح داد: حاشیه چیز خوبی نیست و به حاشیه بردن هر مطلبی اسباب این می‌شود که متن و جان موضوع را از دست بدهیم. اگر خدای نکرده در سریال «سرزمین کهن» توهینی صورت گرفته باشد از روی عمد نبوده است.

این کارگردان ادامه داد: در تلویزیون هیچ برنامه‌ای ساخته نمی‌شود که قصد تخریب یک فرهنگ و قومی را داشته باشد. صداوسیما متعلق به همه و آینه تمام‌نمای جامعه ما با همه تنوع فرهنگی و قومی است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که سال‌های سال در تلویزیون کار کرده است به نظرم نمی‌رسد که توهینی به اقوام در تلویزیون صورت گرفته باشد. اگر هم از قضا این اتفاق صورت گرفته باشد ناخواسته و غیرعمدی بوده است. با توجه به سابقه‌ای که در تلویزیون داشته‌ام می‌دانم نه سازندگان «سرزمین کهن» و نه مدیران صداوسیما قصد توهین به اقوامی را داشته‌اند؛ چرا که ما همه از یک کشور و یک پرچمیم حال با رنگ‌ها و قوم‌های مختلف و متنوع.

سلطانی با اشاره به خط قصه سریال «سرزمین کهن» که به عنوان یک سریال الف ویژه و تاریخی از آن یاد می‌شود،گفت: معمولا نشست داستان‌های دراماتیک یک مقدار زمان می‌برد. اشاره‌ی سازندگان این مجموعه هم مبنی بر اینکه قهرمان اصلی سریال از همین خانواده بختیاری است و قضاوت درباره شخصیت‌های مثبت و منفی این سریال به صبر و حوصله بیشتری احتیاج دارد، درست بوده است. از طرفی اینکه یکی از بازیگران خوب کشورمان نقش این قهرمان را بازی می‌کند.

این کارگردان همچنین درخصوص برخی اعتراض قومیت‌ها گفت: مردم ما آن قدر صبر و تحمل دارند که بتوانند داستان را دنبال کنند، آن را بررسی کنند و سپس قضاوت درستی در مورد آن انجام دهند.

کارگردان «ستایش» همچنین یادآور شد: از هیچکس به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که به دوست، هم‌اقلیم و آشنای خود که می‌تواند آذری‌زبان،‌ کردزبان، بلوچ و … باشد، توهین کند. این فرمول همه است. حال چه کسانی که کار نمایشی بسازند و چه کسانی که کار نمایشی نسازند.

سعید سلطانی در پایان گفتگوی خود درخصوص انتقادهای صورت گرفته نسبت به سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی تاکید کرد: به حاشیه بردن هر مطلبی اسباب این می‌شود که متن و جان موضوع را از دست بدهیم.