اجرای پروژه عظیم «شیمی‌شهر» در منطقه آزاد اروند

خورنا: مدیر عامل منطقه آزاد اروند از آغاز به‌کار پروژه‌های جدید صنعتی در راستای اجرای پروژه عظیم «شیمی‌شهر» در این منطقه خبر داد.

اسماعیل زمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: عملیات احداث چهار کارخانه صنعتی در حوزه صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۲۲ میلیارد ریال در راستای اجرای پروژه شیمی شهر در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند آغاز شد.

وی اضافه کرد: مطالعات پایه پروژه شیمی شهر در منطقه آزاد اروند صورت گرفته و دو منطقه برای ایجاد این شهرک در بخش ۱۰۸ هکتاری منطقه آزاد اروند و اراضی ۷۰ هکتاری پتروشیمی آبادان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند تصریح کرد: کمیته مشترک منطقه آزاد اروند، پتروشیمی آبادان و پالایشگاه نفت آبادان نیز در راستای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع شیمیایی پایین دستی و پتروشیمی تشکیل شده که در مجموع بیش از ۷۰ طرح سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در این کمیته تصویب شده است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد شیمی شهر از آغاز به‌کار چهار پروژه صنعتی خبر داد و افزود: عملیات اجرایی احداث کارخانه مبین شیمی اروند تولید کننده انواع تینر، چسب، زنگ بر و ضدیخ با سرمایه‌گذاری ۱۱۷ هزار میلیون ریال با ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن در سال و همچنین کارخانه مارون نفت مبین اروند تولید کننده انواع روغن صنعتی، حلال‌های آلی و تینر با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن در سال و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۴ هزار میلیون ریال در راستای ایجاد و توسعه شهرک شیمی شهر در منطقه آزاد اروند آغاز شده است.

زمانی همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه‌های شایان شیمی اروند با ظرفیت تولید سالیانه بیش از ۱۷ هزار تن و کارخانه نفت شیمی اروند با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن در سال، تولید کننده انواع تینر، چسب، روغن الیف، روغن صنعتی، حلال‌های آلی به ترتیب با سرمایه‌گذاری‌های ۱۶۴ و ۱۶۶ هزار میلیون ریال در شهرک شیمی شهر خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در منطقه آزاد اروند گفت: این شرکت‌ها به‌صورت مستقیم و در مرحله اول بیش از ۳۶ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است که موجب اشتغال به‌صورت غیرمستقیم نیز خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در راستای احداث این کارخانه‌ها ۱۰ هزار متر مربع زمین از سوی منطقه آزاد اروند به این شرکت‌ها اختصاص داده شده که بیش از ۲ هزار متر مربع از این زمین‌ها به ایجاد زیربنا و باقی آن در راستای ایجاد سایر تاسیسات و فضای سبز اختصاص داده شده است.

وی همچنین عنوان کرد: این پروژه‌ها پیرو حضور مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این منطقه و دستور ویژه وی در راستای احداث شهرک «شیمی شهر» و همچنین امضا تفاهمنامه‌ای در جهت استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در راستای تکمیل پروژه شیمی شهر احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات احداث پالایشگاه شرکت ستاره سهیل اروند نیز از سوی بخش خصوصی با بیش از ۷۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری همزمان با دهه مبارک فجر در منطقه آزاد اروند آغاز شده که طی ۱۷ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.