چند کارت ملی هوشمند در خوزستان صادر شده است؟

خورنا: مدیرکل ثبت احوال خوزستان اقدام کافی‌نت‌ها و برخی دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام کارت ملی هوشمند را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: مردم فریب اطلاعیه‌های این اماکن را در زمینه ثبت‌نام کارت ملی هوشمند نخورند.

به گزارش خورنا  بهنام مریدی در نشست خبری که در محل اداره کل ثبت احوال استان برگزار شد، اظهار کرد: کارت ملی که اکنون در دست مردم است بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تا پایان سال ۹۷ یعنی ۵ سال دیگر اعتبار دارد و مردم برای صدور کارت ملی هوشمند که جایگزین کارت ملی فعلی می‌شود، عجله نکنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر آغاز رسمی صدور کارت ملی هوشمند در کشور، استان خوزستان نیز این اقدام را به صورت رسمی آغاز کرد اما در مرحله اول کارت ملی هوشمند برای کسانی صادر می‌شود که به سن ۱۵ سال قانونی رسیده و برای نخستین بار قرار است که کارت ملی دریافت کنند، بنابراین اداره کل ثبت احوال استان مبنی برای تعویض کارت ملی فعلی ندارد و کسی برای تعویض کارت خود فعلا مراجعه نکند.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: با توجه به این‌که زیرساخت‌های کارت ملی هوشمند به طور کامل در کشور آماده نیست، بنابراین مردم برای دریافت کارت ملی هوشمند عجله نکنند.

 

مریدی با اشاره به اقدام برخی دفاتر پیشخوان دولتی و کافی‌نت‌ها برای ثبت نام کارت ملی هوشمند در استان اظهار کرد: مردم فریب این اطلاعیه‌ها را نخورند، چرا که ثبت نام فقط از طریق ثبت احوال صورت می‌گیرد. اداره ثبت احوال اهواز واقع در امانیه، اداره ثبت احوال شرق اهواز و همچنین دفتر خدمات پستی گلستان واقع در اتوبان گلستان روبروی جهاد کشاورزی، سه نقطه در سطح شهر اهواز است که ثبت نام کارت ملی هوشمند در این نقاط انجام می‌شود. در شهرستان‌ها نیز ثبت نام تنها در ادارات ثبت احوال صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: روند ثبت نام به این صورت است که فرد ابتدا یک فرم پیش ثبت نام را که در سایت ثبت احوال موجود است، را تکمیل و برای ثبت‌نام وقت رزرو می‌کند. سپس بین ۱۵ تا ۲۰ روز کارت ملی هوشمند برای این فرد صادر می‌شود. اطلاعیه‌هایی که در کافی‌نت‌ها و برخی دفاتر پیشخوان دولتی در رابطه با ثبت‌نام کارت ملی هوشمند در معرض دید متقاضیان قرار می‌گیرد، به جز اخاذی از مردم چیز دیگری نیست. پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند کاملاً رایگان صورت می‌گیرد. لذا از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل داشته باشند تا مردم فریب این چنین مکان‌ها را نخوردند.

 

مدیرکل ثبت احوال استان اظهار کرد: افق آینده‌ای که برای کارت ملی هوشمند ترسیم شده است، به این صورت است که این کارت جایگزین گواهینامه، دفترچه بیمه، و کارت‌های اعتباری می‌شود. استفاده از این کارت از طریق رمز ورود و اثر انگشت امکان‌پذیر است.

 

مریدی گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ درخواست صدور کارت ملی برای کارت اولی‌ها در استان به اداره کل ثبت احوال رسیده که از این بین ۳ هزار و ۵۶۱  مورد از شهر اهواز بوده است و از این تعداد، ۵ هزار و ۳۰۱ کارت ملی هوشمند در خوزستان صادر شده است.

 

وی به ارایه آماری از وقایع حیاتی پرداخت و گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال، ۹۱ هزار و ۳۹۶ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که از این میان، ۴۶ هزار و ۶۶۲ پسر معادل ۵۱ درصد و ۴۴ هزار و ۷۳۴ دختر معادل ۴۹ درصد بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان یادآور شد: فراوانی پنج نام نخست پسر در استان عبارت است از حسین با فراوانی ۲ هزار و ۱۴۲ مورد، امیرحسین با فراوانی هزار و ۷۲۴ مورد، ابوالفضل با فراوانی هزار و ۵۶۳ مورد، عباس با فراوانی هزار و ۴۶۵ مورد، و علی با فراوانی هزار و ۳۹۰ مورد و همچنین فراوانی پنج نام نخست دختر در استان عبارت است از فاطمه با فراوانی ۳ هزار و ۳۲۷ ، زینب با فراوانی هزار و ۸۶۵ ، رقیه با فراوانی هزار و ۷۳۱ ، زهرا با فراوانی هزار و ۶۶۲ ، و ام‌البنین با فراوانی ۷۹۷ مورد بوده است. 

 

وی ادامه داد: همچنین در ۱۰ ماهه نخست امسال  ۱۶ هزار و ۶۳۴ واقعه فوت در استان به ثبت رسیده است. در این مدت در اهواز ۳۳ هزار و ۹۱ مورد ولادت و ۵ هزار و ۹۸۸ مورد واقعه فوت ثبت شده است.

 

مریدی اظهار کرد: بر اساس گزارش ۹ ماهه امسال ثبت احوال، ۳۹ هزار و ۴۲۴ مورد ازدواج و ۶ هزار و ۳۹۴ مورد طلاق ثبت شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ هزار و ۷۵۲ واقعه ازدواج و ۵ هزار و ۹۰۳ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده بود.