آسیب شناسی اصلاح طلبان خوزستان در گفتگو با علی شریعتی، رییس ستاد عارف در خوزستان

خورنا: اصلاح طلبان می توانند در قالب ایجاد تشکل های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی و یا به صورت اجتماعی و ارتباط با همه اقشار جامعه خصوصا طبقه ای که از ابعاد رشد فرهنگی عقب نگه داشته شده اند، در دراز مدت اثرگذار باشد…

 علی شریعتی

ســـــارا ممبینی: علی شریعتی متولد اول فروردین ماه ۱۳۴۳ در شهر اهواز است . وی در سال ۱۳۷۳ لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی خود از دانشگاه آزاد اسلامی گچساران اخذ کرد و در حال حاضر بازنشسته کمیته امداد و مدیر موسسه ی صدای کارو زندگی (توانمند سازی زنان سرپرست خانوار)  است.

علی شریعتی کار سیاسی را با عضویت در حزب جهموری اسلامی ایران بین سالهای ۶۰ تا ۶۱ آغاز کرد و با مدیریت بخش آموزشی نوجوانان در مسجد محل، فعالیت در ستادهای انتخاباتی نمایندگان اصلاح طلب بهبهان در دوره های مختلف، فعالیت در انتخابات سال ۷۶آقای خاتــــــمی و  فعالیت در ستاد مهندس میرحسین موسوی ادامه داد و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز رئیس ستاد انتخاباتی دکتر محمدرضا عارف در خوزستان بود و پس از ائتلافی  که بین اصلاح طلبان انجام شد با حکم رئیس ستاد مردمی دکتر روحانی و قائم مقام ستاد دکتر روحانی در خوزستان به فعالیت انتخاباتی پرداخت.

تالیف اولین کتاب آموزشی در حیطه ی مسائل تربیتی ویژه ی مربیان آموزش خانواده کمیته امداد، انتشار پژوهشی در زمینه ی شناخت مشکلات و توانمندی های دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد استان خوزستان، انتشار پژوهشی در خصوص بررسی آسیب ها و مشکلات خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) شرق اهواز، انجام پژوهشی در زمینه ی شناخت مهارت ها و استعداد های نیروهای توانمند و علاقمند به یادگیری مهارت در کمیته امداد منطقه ی دو اهواز با موضوع واحد اشتغال و با هدف اختصاص بودجه به آموزش مهارت به جوانان، از فعالیتهای پژوهشی ایشان است و از سوابق اجرایی وی نیز می توان به: مسئولیت  فرهنگی کمیته امداد بهبهان، ریاست اداره ی فرهنگی کمیته  امداد خوزستان، ریاست اداره ی حمایت کمیته امداد خوزستان و کمیته امداد منطقه  ۳ اهواز اشاره کرد. گفتگویی با این فعال اصلاح طلب انجام داده ایم که می خوانید.

 

آقای شریعتی، در طی دولت ۸ ساله ی محمود احمدی نژاد، بر اصلاح طلبان استان خوزستان چه گذشت؟

 

قبل از اینکه از روش ها و برخورد دولت قبل با غیر خودش صحبت کنیم، باید خود را نقد کنیم چرا که اصلاح طلبان با چوب اناری تنبیه شدند که خود آن را تراشیده بودند! پس از ۸ سال حضور در قدرت و در اختیار داشتن دو قوه، از سه ساختار قدرت نتوانستند یا نخواستند سازمان دهی مطلوبی را ایجاد نمایند، عدم وجود یک سازمان دهی مشخص و نداشتن برنامه برای آن هنگام که در قدرت نباشند از طرفی دیگر را می توان بزرگترین ضعف های اصلاح طلبان دانست به همین دلیل، نبود سازمان و نداشتن برنامه، بیشترین فرصت را در اختیار دولت قبل گذاشت و زمین چوگان نیز فقط یک بازیگر به نام احمدی نژاد پیدا نمود! و شاید به همین دلایل ما در عقب رفت کشور مقصر هستیم. حتی ما نتوانستیم از زمان پیروزی احمدی نژاد تا قبل از سال ۸۸ که حاکمیت نتوانسته بود یکسویه تمام ابزار قدرت را در اختیار بگیرد برنامه ای ارایه کنیم و در طول چهار سال اول دولت که هنوز این همه به قهقرا نرفته بودیم، انسجامی  داشته باشیم.

طیف بندی اصلاح طلبان استان خوزستان در حال حاضر چگونه است و چه وزن سیاسی – اجتماعی برای هرکدام از این نحله ها قائل هستید؟

امروز جز یک تعداد خاص که  بهره مندند، یک سوی پرانتز اصلاح طلبی در شرق باز است و سوی دیگر در غرب بسته می شود و همه به نوعی خواهان تغییر هستند اما وقتی می توان  طیف هایی  از اصلاح طلبان را نام برد و وزنی برای آنان قائل شد که تحت عنوانی توانسته باشند تشکلی راه اندازی کنند که در حال حاضر هیچ تشکلی وجود ندارد یا اگر هم تلاش هایی صورت می گیرد به صورت محفلی و غیر رسمی است. البته تعدادی از جوانان در زمینه های علمی، کتاب خوانی و غیره فعال هستند و جمعیت قابل توجهی نیز عضو دارند ولی وزنی که بتواند در جامعه اثر گذار باشد تقریبا نیست. اما به صورت لابی های متفاوت و در پناه قدرت و با تکیه بر جای پایی که در قدرت پیدا شده است، هر گروه صاحب وزنی است ولی آنچه لازم و مهم برای گفتن است این است که آنانی که در راس هرم قدرت هستند و خود را اصلاح طلب می دانند تلاش کنند حداقل از سازماندهی احزاب و تشکل ها حمایت شود ولی متاسفانه این هم نیز دیده نمی شود.

آیا در حال حاضر اصلاح طلبان خوزستان به صورت تشکیلاتی توان تاثیر گذاری بر معادلات استان را دارند ؟

به صورت تشکیلاتی خیر، ولی در قالب رایزنی هایی که صورت می گیرد بله. ولی باز هم نه به نفع جریان اصلاح طلبی محض، بلکه  در قالب تیم سازی و فعالیت گروهی خاص.

به اعتقاد شما مسائل اصلی استان در حوزه های مختلف چیست و تفکر اصلاح طلبی چگونه می تواند به حل این مسائل کمک کند؟

مسئله اصلی استان، مشکلات حوزه ی فرهنگ است. حتی اقتصاد و معیشت مردم نیز به نوعی، ناشی از مشکلات فرهنگی و کمبودهای فرهنگ مدیریتی است که باعث عقب گرد جامعه ی خوزستان شده است و تنها گزینه ای که می تواند اثر گذار باشد، تفکر اصلاح طلبی است چرا که آنانند که قائل به تغییر و اصلاحات در اشکال متفاوت می باشند. مائیم که قائل به آنیم که جمهوریت نظام باید به روز گردد. مسائل جدیدی که در سال های اولیه به چشم نمی خورد و اکنون باید به آنها تامل شود، نوع نگاه اصلاحی است که می تواند هر رکنی را مورد نقد قرار دهد و در پی اصلاح آن باشد.

ما می بینیم که در اهواز نحله های مختلف اصلاح طلبی، گاها به صورت تشکیلاتی حضور دارند اما در شهرستان های استان از تشکیلات اصلاح طلب خبری نیست، علت را چه می دانید و چه راهکاری برای انسجام نیروهای اصلاح طلب در شهرستان های استان پیشنهاد می کنید؟

اصلاح طلبان می توانند در قالب ایجاد تشکل های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی و یا به صورت اجتماعی و ارتباط با همه اقشار جامعه خصوصا طبقه ای که از ابعاد رشد فرهنگی عقب نگه داشته شده اند، در دراز مدت اثرگذار باشد چرا که دمکراسی دو جنبه دارد یک سو حاکمیت است و سوی دیگر دمکراتیزه کردن مردم به وسیله ی مردم یا همان تشکل های جامعه ی مدنی.

البته در اهواز هم به آن صورت تشکیلاتی نیست. چون همانگونه که عرض کردم هنوز نتوانسته ایم سازماندهی پیدا کنیم. بعد از انتخابات هم اکثرا تنگه ی اُحد رها شده است و. ..! حتی در کشور هم فعالیت عمده ای صورت نگرفته است اما علت اینکه در شهرستان ها خبری نیست همان دلیل اول است یعنی عدم سازمان دهی استانی و کشوری. چون وقتی سازمانی بخواهد فراگیر به صورت زمانی و مکانی برنامه های خویش را پیاده کند ناچار است شهرستان ها را هم ببیند. راه این است که شهرستان ها خود نیز در قالب های متفاوت مخصوصا در اقشار جوانان و زنان دست به کار شوند. چون بعضی از مشکلاتی که در استان کمتر دیده می شود در شهرستان ها بیشتر است و تشکل های شهرستانی نیز به دلیل مسائل فرهنگی و موقعیت جغرافیایی اثرگذاری بهتری می توانند داشته باشند.

آقای شریعتی، شنیده می شود شاخه ی در حال تشکیل بنیاد امید ایرانیان با پیگیری شما در استان مشغول فعالیت است. این فعالیت ها هم اکنون در چه مرحله ای است؟

ما از ابتدایی که با حکم ریاست ستاد عارف وارد عرصه ی انتخابات شدیم قصد نهایی مان ایجاد یک  تشکل اصلاح طلبی با رویکردهای فرهنگی و اجتماعی بود، به همین دلیل بعد از انتخابات، جلسات اعضای ستاد عارف را در قالب بنیاد امید ایرانیان به صورت ماهیانه با محورهای مورد نیاز بنیاد برگزار کرده ایم و به فراخور مناسبت هایی که در گذر ایام بوده است جلسات آموزشی و فرهنگی داشته ایم و در حال حاضر بنیاد امید ایرانیان در خوزستان مرحله ی تعیین اعضای هئیت راه اندازی تا اعطای نمایندگی استانی را می گذراند.

چه پیش بینی از شرایط اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات آینده مجلس دارید؟

اگر بتوانیم”مـــــا” بشویم، مشکلات کشور را دیده و بر اساس توانایی های افراد، کاندیداها را به مردم معرفی کنیم ان شاءالله چشم انداز خوبی در انتظار ماست.