صدور ۵۹۹ گواهینامه جهت کالاهای وارداتی در خرمشهر

خورنا: رئیس اداره استاندارد شهرستان خرمشهر از صدور ۵۹۹ گواهینامه جهت کالاهای وارداتی در این شهرستان خبر داد.

سید صادق شریفی‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در راستای اجرای قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد و به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی، این اداره بر کلیه اقلام وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری که قصد ترخیص از گمرک خرمشهر را دارند نظارت می‌کند.

وی افزود: بر این اساس تنها درصورت انطباق با استانداردهای ملی و یا استانداردهای مورد قبول، مجوز ورود به کشور برای آنها صادر و در غیراینصورت کلیه محموله‌های نامرغوب خارجی و غیراستاندارد باید مرجوع شوند.

رئیس اداره استاندارد شهرستان خرمشهر ادامه داد: در دی‌ماه سال‌جاری ۷۴۶ اظهارنامه گمرکی به اداره استاندارد خرمشهر از سوی گمرکات آبادان و خرمشهر ارجاع شده که ۶۵۷ اظهارنامه مربوط به گمرک خرمشهر و ۸۹ پاظهارنامه مربوط به گمرک آبادان بوده است.

شریفی‌نسب تصریح‌کرد: از کالاهای صادراتی و وارداتی تعداد ۵۸۱ نمونه که شامل ۴۳۴ نمونه از کالاهای مشمول استاندارد اجباری در بخش واردات و ۱۴۷ نمونه برای تعیین تعرفه گمرکی و کالاهای صادراتی بود توسط کارشناسان ادارات استاندارد خرمشهر و آبادان و با همکاری شرکت‌های بازرسی، نمونه‌برداری و به آزمایشگاه‌های تائید صلاحیت شده ارسال شد.

رئیس اداره استاندارد شهرستان خرمشهر اضافه‌کرد: در این مدت تعداد ۵۹۹ گواهینامه برای کالاهای وارداتی صادر شده و چهار محموله وارداتی که غالباً ساخت کشور چین بوده‌اند نیز به ارزش ۲۶ هزار و ۴۷۳ دلار مغایر با استانداردهای ملی مربوطه شناخته شده و از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری شد.

وی خاطرنشان‌کرد: این کالاهای نامرغوب با همکاری ادارات کل گمرک آبادان و خرمشهر به خارج از کشور مرجوع و از ورود خسارت مستقیم به ارزش تقریبی ۷۱۰ میلیون ریال به مصرف‌کنندگان داخلی جلوگیری شد که از جمله آنها می‌توان به اسباب‌بازی، لوازم برقی و تیغه برف‌پاکن اشاره کرد.

رئیس اداره استاندارد شهرستان خرمشهر در پایان گفت: همچنین ۱۴۷ گواهینامه صادراتی با ارزش بالغ بر ۹۵ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۶۶ هزار و ۱۶۱ ریال و به وزن ۱۶ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۴۲۵ کیلوگرم صادر شده است.