ساخت بندر صیادی آبادان در بایگانی خاک می خورد/ طرحی که بدون اعتبار کلنگ زنی شد

خورنا: ساخت بندر صیادی در آبادان که می توانست صیادی در این شهرستان را رونقی دوچندان ببخشد به علت نداشتن اعتبار ساخت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست که موضوع اجرا نشدن پروژه ها در آبادان چه در سطح ملی، چه استانی و چه شهری به یک امر عادی و روزمره تبدیل شده است. موضوعی که به بهانه نبود اعتبارات، تحریمها، تغییر مدیریتها و هزاران بهانه ریز و درشت دیگر سبب شده تا چهره این شهر پس از گذشت ۲۴ سال از پایان جنگ تحمیلی همچنان مخدوش، دل آزار، رنجور، غبار گرفته و ناخوشایند باشد.

هنگامی که در سی امین سالگرد پیروزی عملیات شکست حصر آبادان، کلنگ اجرای عملیات ساخت بندر صیادی آبادان واقع در حاشیه اروند رود و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی به زمین زده شد مردم منطقه که تعداد قابل توجهی از آنان نانش را از آب می خورند بسیار خرسند و شادمان شدند اما دیری نپایید که این شادی آنی که تنها در حد یک کلنگ زنی خشک و خالی بود دیوار امید و شادی را بر سر مردم خراب کرد.

پروژه بندر صیادی آبادان که به گفته گلشن مدیر عامل شرکت مجری یکی از بزرگترین سامانه های صیادی در ایران به شمار می رود اکنون حدود پنج سال است که در بایگانی طرحهای کلنگ زنی شده توسط سازمان شیلات کشور خاک می خورد و هنوز این سازمان نتوانسته است پس از گذشت این همه سال ریالی برای ساختش تخصیص دهد.

قرار اجرای پروژه در ۳۶ ماه

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه بندر صیادی آبادان در مجاورت بازار ماهی و اسکله ثامن‌الائمه و با هدف تامین زیرساختهای لازم برای پهلوگیری شناورهای صیادی به منظور تخلیه صید، بارگیری، تدارکات و توقف ایمن در اروندرود و محدوده شهرآبادان کلنگ زنی شد، گفت: ساخت این بندر در زمینی به مساحت دو هکتار و در سه مرحله از تعهدات سازمان شیلات ایران است که قرار بود ظرف مدت ۳۶ ماه اجرا و به بهره برداری برسد.

عبدالرحیم مغینمی در خصوص مراحل سه گانه ساخت این بندر افزود: در مرحله نخست ۱۹ اسکله تخلیه صید برای شناورها، در مرحله دوم نیز ساخت توقفگاه با ۳۷ پست اسکله برای شناورها و در مرحله سوم این طرح نیز تأسیسات پشتیبانی بندر شامل بازار حراج ماهی، سرویس عمومی و نمازخانه احداث می شود.

به گفته وی بهره‌برداری از این طرح بر افزایش جاذبه‌های گردشگری و اشتغال منطقه نیز تأثیر مستقیم و به سزایی دارد.

ریالی تخصیص نیافت

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: پروژه بندر صیادی آبادان از تعهدات سازمان شیلات کشور است که به رغم آماده سازی زیر ساختهای اولیه اما هنوز ریالی از سوی این سازمان بابت شروع عملیات اصلی ساخت، تخصیص داده نشده است.

مغینمی افزود: تا زمانی که اعتباری پرداخت نشود انجام کار امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مطالعات طرح و کلنگ زنی آن انجام شده است، اظهار کرد: برای اجرای کامل این پروژه هشت میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود که متاسفانه در بحث تخصیص ها مشکلاتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص و پرداخت اعتبارات به موقع و کافی امکان شروع به کار پیمانکار وجود دارد.

سازمان شیلات مصمم به اجرای طرح است

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: سازمان شیلات با همراهی وزارت جهاد کشاورزی مصمم به اجرا و اتمام پروژه بندر صیادی آبادان هستند.

مغینمی افزود: بر این اساس برای سال آینده برنامه ریزیهای صورت گرفته تا رقم خوبی را برای انجام این پروژه اختصاص دهند که البته با توجه به متغیر بودن تخصیص ها، در صورت پرداخت کار انجام می شود.

وی اظهار کرد: تاخیر در اجرای طرح صرفا به دلیل مسائل مالی بوده است و گرنه طرح مطالعاتش انجام شده، پیمانکارش مشخص شده، کلنگش زده شده، زیرساختهای اولیه مهیا شده اما موضوع تخصیص اعتبارات اندکی دچار نوسان شد.

وی با اشاره به پیگیری موضوع از طریق شیلات کشور ابراز امیدوری کرد تا با پرداخت اعتبارات تعهد شده از سوی شیلات کشور هر چه سریعتر کار ساخت بندر صیادی آبادان ادامه و به اتمام برسد.

نیاز مبرم آبادان به داشتن بندر صیادی

رئیس اداره شیلات آبادان نیز گفت: شهرستان آبادان به داشتن بندر صیادی نیاز مبرمی دارد.

ابراهیم هلالات افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۳۷ شناور اعم از لنج و قایق در بخش صید وصیادی در شهرستان آبادان فعالیت دارند که در سه اسکله ثامن الائمه آبادان، فجر اروندکنار و نهر صیادی چوئبده پهلو گیری می کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه هنوز به پیشرفت مورد نظر در کار ساخت بندر صیادی دست پیدا نکرده ایم کارهای اولیه همچون تجهیز کارگاه، اجرای فندانسیون ساختمان اداری، دریافت اشتراکات برق و آب، جابجایی رشته های برق مزاحم، فنس کشی محوطه، هیدروگرافی و نی زنی انجام شده اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کار در همان مراحل اولیه مسکوت باقی ماند.

وی تصریح کرد: با درایت، پشتکار و پیگیری مسئولان به زودی مشکل تامین و تخصیص اعتبار رفع و مراحل ساخت بندر صیادی ادامه می یابد.

سید حسین دهدشتی یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گفته بود موضوع قول مساعد وزیر جهاد کشاورزی به منظور تامین اعتبار این پروژه به عنوان یکی از اولویتهای بودجه ای مطرح شده و قرار شد تا با تامین و تخصیص اعتبار موضوع انجام عملیات بندر صیادی آبادان شتاب بگیرد.

به رغم تمامی اخبار خوشایندی که مسئولان قصد دارند با بیان آنها امید را در دل مردم زنده کنند اما عملی نشدن وعده ها یکی پس از دیگری آن هم در گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ تحمیلی، چراغ امید مردم آبادان را برای همیشه خاموش کرده است.

گزارش: فرزانه یحیی آبادی