اهواز به خیابان عریض، بیش از پل نیاز دارد

خورنا: روزنامه ی نورخوزستان در ویژه های نوشت: فرماندار اهواز در شورای ترافیک خوزستان با حضور فرمانداران، رؤسای شوراهای اسلامی وشهرداران خوزستان گفته است: «در شهر اهواز، پروژه های متعددی در سالهای اخیر در بحث توسعه راههای دسترسی و زمینه های مختلف اجرا شده که ساختن پل های مختلف در جهت حل معضل ترافیکی، یکی از این اقدامات است.
در اینکه آقای فدعمی از با تجربه ترین و با سابقه ترین فرمانداران استان و حتی کشور است، شکی نداریم و قطعا اظهار نظرهای تخصصی ایشان مستند به شواهد و مدارک است، اما با تمام احترامی که برای این نظریه ها داریم ناگزیر از ذکر این نکته هستیم که به نظر کارشناسان ترافیک و شهرسازی، مشکلات ترافیکی کلانشهر اهواز با افزایش پل حل نمی شود زیرا در ساختن پل، به جاده های دسترسی و مسایل فنی که مکمل پل است، توجه نشده و نتیجه آن می شود که هم اکنون از پل هایی مانند پل کابلی و پل ششم استفاده مطلوب نمی شود و در مواردی خود مزید بر علت هم شده اند.
از فرماندار اهواز و دیگر عزیزان مسئول شهری دعوت می شود یکی از روزها ساعت ۱۱ از روی پل کابلی نگاهی به خیابان زند بیاندازند تا اوج ترافیک و حرکت لاکپشتی خودروها در خیابان زند تا چهارراه این خیابان را مشاهده کنند، از این سو هم سری به زیر پل استادیوم ورزشی بزنند تا وضعیت ترافیک اینجا را هم ببینند. در بررسی این دو نقطه بخوبی ناکارآمدی پل کابلی مشاهده می شود. همینطور سری به پل ششم و حریم و اطراف آن بزنید تا نواقص موجود را که کاملاً آشکار است، از نزدیک مشاهده کنید. وضعیت پل سوم هم در حالت فعلی و در صورت تعریض هم که در شماره گذشته این ستون تشریح شد.
همانطور که بارها اشاره شده، مشکل اهواز، کمبود خیابان عریض است که اکنون با بسته شدن خیابان نادری و خیابان امام وضع به مراتب بدتر شد و مسئولان ترافیک استان باید پاسخگوی این سوال مردم باشند که با بستن بزرگترین خیابان شهر، یک طرفه شدن خیابان دوم شهر (طالقانی) و جایگزین شدن ایستگاه های تاکسی در نقطه تخریب پل چهارراه سلمان فارسی، تکلیف مردم این شهر برای دسترسی به مرکز شهر چیست؟ لذا همزمان با اتخاذ تدابیری برای حل مشکل ترافیکی منتهی به پل سوم، باید درصدد رفع معضل ترافیکی هسته مرکزی شهر بود و جا دارد اعتبارات فقط در جهت پل سازی هزینه نشود.
هم مسئولان و هم کارشناسان نمی توانند منکر این واقعیت بشوند که نبود پارکینگ نه تنها در مرکز شهر بلکه در بسیاری از مناطق دیگر که تبدیل به قطب تجاری شده اند، مشکل بزرگ مردم است و حتی یک یا دو پارکینگ هم مشکل را حل نمی کند. در چنین شرایطی متاسفانه در هر جای شهر تقاضای ساخت مجتمع تجاری یا مسکونی بشود، بدون در نظر گرفتن پارکینگ با آن موافقت می کنند و فقط به درآمدی که از این بابت نصیب شهرداری می شود توجه دارند و اصلا به مکان یابی ها توجه نمی شود، به همین دلیل است که هر روز بر مشکلات ترافیکی اهواز افزوده می شود.
نمونه چنین وضعیتی را می توانید در امانیه و خیابان های مرکزی شهر مشاهده کنید.
امیدواریم این تحلیل دلسوزانه با تمام کاستی های فنی و غیر کارشناسانه اش مورد توجه بزرگواران و متخصصان عمران شهری قرار گیرد و راهکارهای مناسب برای برون رفت از وضعیت ترافیکی اهواز ارائه دهند.