میراث فرهنگی خوزستان و گزارش به سبک احمدی نژاد!

خورنا – محمد عسکری: با پیروزی گفتمان “اعتدال” و “تدبیر” و شکل گیری دولت یازدهم بر روند غیرقابل توجیه ارائه آمار و ارقام غیرواقعی در عرصه اجرایی کشور خط پایانی کشیده شد.

اما گویا در پاره ای از سازمان ها که هنوز برخی منصوبین دولت دهم حضور دارند ،روح محمود احمدی نژاد همچنان در آن بخش ها سرگردان است و هر از گاهی از لابه لای سطور گزارش های آنان سر بر می آورد که نمونه آن گزارش هفته گذشته رییس سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی پیرامون صادرات این اداره کل می باشد.در همین زمینه نقدی بقلم آقای محمد عسکری را باهم مطالعه می کنیم.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خوزستان اخیرا اعلام کرده است، شاهد رشد صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور تا یازده برابر بوده‌ایم. در این خبر آمده است که بنا به اعلام گمرک خوزستان، در نه ماه گذشته سال جاری، صادراتی به ارزش سه میلیون و صد و پنجاه و هشت هزار دلار داشته‌ایم که این به معنای رشد یازده برابری در ارزش صادرات صنایع دستی استان خوزستان می‌باشد.

بی شک چنین خبری هر ایرانی و خوزستانی را خوشحال می‌کند؛ اما به عنوان یک فعال فرهنگی خوزستانی در این باره با چند پرسش روبرو شده‌ام که انتظار دارم مدیریت محترم استان، بنده را روشن بفرمایند.

۱-استناد مدیر کل محترم میراث فرهنگی خوزستان به گزارش گمرک خوزستان می‌باشد؛اما در این جا پرسش این است که این صادرات مربوط به تولیدات استان خوزستان است یا دیگر استان‌ها؟ چگونه می‌توانیم همه صادرات انجام شده از گمرک خوزستان را مربوط به استان و صنایع دستی خوزستان بدانیم و با افتخار آن را در مطبوعات اعلام کنیم؟ اگر صادرات فقط از مجاری گمرک خوزستان انجام شده باشد و مربوط به استان‌های دیگر باشد (که ظاهرا چنین است)، چه افتخاری برای خوزستان و صنایع دستی آن دارد؟

۲- نکته دیگر این که در سال ۹۲ به جز تغییر مدیرکل میراث فرهنگی انهم در اواخر دولت قبل چه اتفاق مهمی در عرصه صنایع دستی خوزستان افتاده است که باعث رشدی یازده برابری در صادرات صنایع دستی استان انجام شده است؟ آیا شاهد تغییرات نرم افزاری و راهبردی در بخش‌های تحت مدیریت این سازمان بوده‌ایم؟ آیا توجه ویژه ای به تولیدگران صنایع دستی خوزستان صورت گرفته است؟

۳- سوم آن که من به عنوان یک علاقمند به این حوزه، از مدیریت محترم استان، خواهش می‌کنم که مستندات خود را اعم از نوع کالا و بازار مقصد و تاریخ انجام کار و هنرمندان مرتبط را به افکار عمومی، ارایه کنند. تا اگر چنین چیزی رشدی واقعا رخ داده است، سازمان میراث فرهنگی استان به عنوان سازمان برتر در سطح کشور معرفی و الگوی کاری آن به عنوان یک تجربه بی مانند به دیگران منتقل شود.

در پایان با توجه به این که دولت تدبیر امید بنای کار خود را بر راست گویی و شفافیت گذاشته است از معاون عمرانی استانداری خوزستان انتظار می رود این گزارش اعلام شده از سوی مدیر کل میراث فرهنگی را مورد بررسی و مداقه قرار دهد و افکار عمومی را هم از نتیجه آن مطلع کند.

شوشان