تعریض پل سوم یک گره ترافیکی منطقه را می گشاید یا به مشکلات می افزاید؟

خورنا: روزنامه ی نورخوزستان در ستون ویژه های خود نوشت: تعریض پل سوم اگر چه باتوجه به گره ترافیکی ناشی از کم عرض بودن آن برای همه خوشحال کننده بوده اما بسیاری از کارشناسان امور ترافیک معتقد هستند، انجام اینکار چنانچه همراه با دیگر اقدامات جنبی آن نباشد، دردی را دوا نکرده، بلکه بر مشکلات ترافیکی این محل می افزاید. این کارشناسان دلیل می آورند که اگر جاده پل تعریض وچند باند به آن افزوده شود، باید دید وقتی خودروها از باندهای جدید از یکسو وارد جاده مسیر ملی راه، میدان نخل و میدان چهارشیر می شوند و از سوی دیگر به جاده مسیر نمایشگاه و کیان پارس وارد می شوند چه وضعیتی پیدا می کنند؟ آیا تعریض پل بدون احداث جاده های جانبی و امتداد آنها می تواند ظرفیت سرازیر شدن آن همه خودرو را داشته باشد؟
البته این اقدام همان وضعیتی است که پس از احداث پل کابلی پیدا شد، به این معنی که خودروها پس از ورود به زیر پل هوایی استادیوم سرگردان می شوند چون جاده ای که قرار بود در امتداد جاده پل کابلی احداث و از پارک حجاب عبور و به خیابان انقلاب متصل شود، از دستور کار خارج شد. از سوی دیگر هم وقتی خودروها بعد از عبور از روی پل کابلی وارد خیابان ابوذر می شوند به دلیل پیش بینی نشدن جاده یا خیابان جدید، در ترافیک از مقابل بیمارستان الزهرا تا چهار راه زند گرفتار می شوند.
پیش از این نیز هدف از اجرای پروژه پل نهم کاهش بار ترافیک مناطق کیانپارس، میدان شهید بندر و میدان نخل اعلام شده بود؛ یعنی تعریض پل سوم و احداث پل نهم هر دو در یک راستا بوده اند و سرانجام باید دید کدامیک از این دو طرح ضرورت دارد و اگر لازم و ملزوم یکدیگرند فکر جوانب کار و جلوگیری از هزینه های موازی بوده اند؟
با توجه به اینکه انتقاد پذیری و بها دادن به نظریات کارشناسانه از شاخص های شهردار اهواز است بنا داریم در خصوص طرح های مرتبط با ترافیک شهری اهواز مباحثی داشته باشیم.
آنچه در پی می آید نظر آقای امید داودی کارشناس ارشد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل است که توجه مسئولان مربوطه را به مفاد آن جلب می کنیم. مسلماً چنانچه نظریه های کارشناسی دیگری ارائه شود از آن استفاده خواهیم نمود:
اجرای دو پروژه میلیاردی با یک هدف!
تعریض پل سوم در سال های قبل بارها مورد بررسی قرار گرفته بود و در سال۹۰ پس از بررسی ها و مطالعات متعدد، مسوولان استان به این نتیجه رسیدند که احداث این پل نه تنها مشکل ترافیک را حل نمی کند بلکه به دلیل افزایش حجم خودروهای عبوری از روی پل، در دو سوی پل یعنی از یک سو کیانپارس و از سوی دیگر میدان نخل و میدان شهید بندر(چهارشیر) تشدید ترافیک را بدنبال خواهد داشت.
معاون وقت عمرانی استانداری خوزستان در سخنانی که در سایت استانداری (۲۳فرورودین۹۰) منتشر شد اعلام کرد با توجه به مطالعات، تعریض پل سوم منتفی و بجای آن احداث پل نهم در دستور کار قرار گرفت و پس از آن بود که احداث پل نهم با هزینه چند میلیاردی آغاز شد.
خیراله خادمی، معاون وقت امور عمرانی استاندار با بیان این که پیش از مطرح شدن این طرح، قرار بود روی تعریض پل سوم برای حل معضل ترافیکی آن کار شود، اظهار داشت: «این کار نمی توانست مشکل ما را حل کند، زیرا در صورت تعریض پل نیز مسئله گره های ترافیکی میدان نخل و شهید بندر (چهارشیر) از یک سو و کیانپارس از سوی دیگر همچنان وجود می داشت.
وی ادامه داد: مهم ترین هدف از احداث پل نهم، اتصال مناطق کیان آباد و کیان پارس در غرب و زیتون کارمندی و کوی ملت (کوروش) و ایجاد یک مسیر دسترسی از امانیه تا فرودگاه بدون گره ترافیکی است»
حال جای سوال است در حالی که دو سال از احداث پروژه پل نهم اهواز می گذرد و هدف آن نیز کاهش بار ترافیکی در مناطقی چون کیانپارس، میدان شهید بندر، میدان نخل و ایجاد رینگ ارتباطی از امانیه تا فرودگاه بدون گره ترافیکی است، تعریض پل سوم توجیه فنی دارد؟
تعریض پل سوم یعنی روان سازی ترافیک فقط و فقط در مقطع پل سوم و البته افزایش بار ترافیک ورودی به کیانپارس از یکسو و میدان نخل و میدان شهید بندر از سوی دیگر.
اما مزیت احداث پل نهم چیست؟ بدون اینکه حجم خودرو های عبوری به طرف کیانپارس و یا به طرف میدان نخل و میدان شهید بندر، افزایش یابد خودروهایی که می خواهند از کیانپارس به کوی ملت و یا زیتون رفت و آمد کنند از طریق پل نهم و جاده ساحلی و بدون عبور از میدان نخل و میدان شهید بندر اقدام می کنند و به عکس. در این صورت عملا در این نقاط ترافیکی ایجاد نمی شود.
این انتظار از استاندار محترم خوزستان که همواره بر ضرورت رعایت مبانی کارشناسی و مشورت با اساتید دانشگاه ها تاکید نموده اند وجود دارد که بررسی تمامی مطالعات قبلی را بازبینی نمایند. از مسوولان اداره کل راه و شهرسازی، پلیس راهور و همچنین مسوولان وقت استانداری بویژه در معاونت عمرانی استعلام نمایید و بعد ببینید آیا با وجود احداث پل نهم، صرف بیش از ۱۷ میلیارد تومان برای تعریض پل سوم اهواز توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی دارد؟
اگر هدف روان سازی ترافیک روی پل است آیا صرف هزینه ۱۷ میلیارد تومانی بدین منظور توجیه اقتصادی و ارزیابی فنی خواهد داشت؟ اگر هم هدف کاهش بار ترافیکی و باز شدن گره ترافیکی است که پل نهم به همین منظور در حال احداث است و اتفاقا تعریض پل سوم نتیجه عکس می دهد.
هدف از اجرای پروژه پل نهم همان اهدافی است که اینک شهرداری از تعریض پل سوم بدنبال آن است و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود ۱۵ میلیارد تومان تا کنون برای آن هزینه شده است! (ایسنا-۱/۷/۹۲)
معاون سابق عمرانی استاندار خوزستان هدف اصلی از ایجاد «پل نهم» را کاهش بار ترافیکی این مسیر و رفع گره‌های ترافیکی در میدان نخل، چهارشیر و پل سوم اعلام نمود. (خبرگزاری ایسنا-۲۲/۱/۹۰)
از طرفی به گفته وی، در حال حاضر ۳۰ درصد بار ترافیکی اهواز به قسمت شمال‌شرقی شهر و پل سوم مربوط است و این در حالی است که تعریض پل سوم این مشکل را تشدید خواهد نمود، در حالی که احداث پل نهم از این بار ترافیکی به قسمت شمال شرقی اهواز می کاهد.
به عنوان یک شهروند و کارشناس این حوزه از مسوولان استان خواهش می کنم پس از مشورت با اساتید دانشگاه شهید چمران و سایر نخبگان حوزه حمل و نقل و ترافیک در این خصوص تصمیم گیری شود.