دادستان کل کشور: تا سران فتنه توبه نکنند کاری انجام نمی‌شود/ افراد برای رفع حصر بی‌جهت تلاش نکنند

خورنا: دادستان کل کشور در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سران فتنه گفت: افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند، به نتیجه هم نمی‌رسند و تا زمانی که سران فتنه توبه نکنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حوزه علمیه آیت‌الله آخوند همدان به برخی از پرسش‌های طلاب پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا رئیس‌ جمهور، وزرا و معاونین آخرین آمار وضعیت دارایی‌هایشان را به قوه قضائیه ارائه داده‌اند و آیا صحت دارد که دارایی برخی از وزرا به بیش از هزار میلیارد می‌رسد، اظهار داشت: با اطلاعی که از تا چند وقت پیش داشتم برخی از مسئولان و مشمولان این موضوع، هنوز آمار و اطلاعات را ندادند و اگر تغییری کرده باشد آخرین خبر را نگرفتم و هنوز مسئول مربوطه اطلاعات آخر را به من نداده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص وضعیت دارایی برخی وزرا نیز افزود: در این زمینه ارزیابی نکرده‌ام و فقط چنین چیزی را در سایت‌ها خوانده‌ام و اطلاع ندارم که چنین چیزی هست یا خیر.

وی در ارتباط با نحوه برخورد قوه قضائیه با جرائم مشهود به خصوص موضوعات مرتبط با مواد مخدر بیان داشت: قوه قضائیه به وضوح در سال‌های اخیر، تمام توان خود را به کار گرفته تا امنیت و آرامش مردم را به نحو مطلوب تأمین کند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: بالاخره در جرائمی که مشاهده می‌شود، پرونده‌هایی تشکیل می‌شود و با قدرت برخورد و مجازات می‌شوند.

وی با بیان این که تلاش می‌شود تا این جرائم با کم‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: در خصوص مواد مخدر باید گفت افرادی که در این کار هستند به دنبال منافع مادی و تجاری نیستند، بلکه برخی دشمنان از این مسئله به عنوان فشار بر کشور ما استفاده می‌کند بنابراین یک جریان سیاسی هم پشت این قضیه هست.

دادستان کل کشور با اشاره به این که برای نگهداری معتادین، قوانینی وضع شده که معتاد از دیگر مجرمان جدا شود، یادآور شد: با وجود قوانین مشخص در این زمینه، کمال تأسف در تمام این سال‌ها با وجود همه تلاش قوه قضائیه، این امکان مهیا نشده است، در سال‌های آخر دولت قبلی کمکی انجام و مختصر گشایشی شد اما تا الان با توجه به مشکلات اقتصادی، دولت نتوانسته کمکی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به این که مواد مخدر از جمله مواردی است که دشمنان با آن تمام تلاش خود را برای ضربه به نظام وارد می‌کند، گفت: متأسفانه مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی تبدیل شده و این مخرب‌تر و دسترسی به آن آسان‌تر است و راحت‌تر هم به دست جوان‌های کم و سال می‌رسد.

محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر این که در این زمینه باید خانواده‌ها آگاه شوند، افزود: همه مسئله به صرف اقدام قضایی و انتظامی ممکن نیست، بلکه همه قوا و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها باید وارد میدان شوند.

وی با بیان این که خانواده‌ها باید مواظب فرزندان خود باشند، اضافه کرد: در بروز اعتیاد خانواده اولین جایی است که متوجه می‌شود باید با حساسیت بالا بلافاصله برای این مسئله چاره‌اندیشی کند.

* رفع حصر سران فتنه به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد / هرکسی توفیق توبه پیدا نمی‌کند

دادستان کل کشور سپس در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سران فتنه و همچنین تلاش برخی به منظور رفع حصر آنها بیان داشت: افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند به نتیجه هم نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: سران فتنه کشور را به تلاطم انداختند، اموال مردم تخریب و افرادی کشته و به اموال عمومی و دولتی تعرض شد.

محسنی‌اژه‌ای با بیان این که تا سران فتنه نسبت به این اقدامات مجرمانه خود ابراز برائت نکنند، اتفاقی نخواهد افتاد، اضافه کرد: در این فتنه دشمن امیدوار و خسارت‌های مالی و جانی و آبرو به حکومت وارد شد؛ و اگر عنایت پروردگار و همبستگی مردم با حکومت و رهبر انقلاب نبود کشور دچار مشکلات جدی می‌شد.

وی گفت: این جنایت، خیانت و ظلم بزرگ اتفاق افتاده و تا زمانی که سران فتنه نخواهند توبه کنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود.

دادستان کل کشور یادآور شد: می‌گویند ما توبه نمی‌کنیم، این افتخار ندارد، توبه یک نعمت پروردگار است و البته هرکسی هم توفیق توبه پیدا نمی‌کند.

وی با بیان این که اگر کسی جرمی و اشتباهی مرتکب شد، افتخار ندارد بلکه خجالت‌آور است، افزود: کسانی که بی‌جهت خود را به زحمت می‌اندازند و شایعه پراکنی و فضاسازی می‌کنند بازهم مردم را نشناختند و هیچ دستگاهی کاری دیگر انجام نخواهد داد.

* تعبیر به بی‌سواد برای منتقدین کار غلطی است

محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با موضوع عملکرد دولت در توافقنامه ژنو اظهار داشت: در این زمینه همه سخنان مقام معظم رهبری را به خصوص در چند روز پیش همه شنیدند، آقا فرمودند انتقادها با شرح صدر باشد، البته دولت هم شرح صدر داشته باشد.

وی افزود: این موضوع، مسئله مشکلی است و مردم به حق انتظار دارند که تیم هسته‌ای اجازه ندهد به هیچ وجه عزت، اقتدار و غرور ملی ما و این همه زحماتی که کشیده شده، از بین برود و لطمه هم نخورد.

دادستان کل کشور با بیان این که بخشی از حرف‌هایی که دشمن می‌زند به خاطر ضعف‌شان است، گفت:

همه باید تلاش کنیم بهترین نتیجه حاصل شود، البته بعضی از حرف‌هایی که زده می‌شود نسبت به افراد منتقد صحیح نیست و تعبیر به بی‌سواد کار غلطی است.

وی یادآور شد: واقعا کسانی منتقدند و انتقادشان هم درست است، دل‌نگرانند، دغدغه دارند و می‌گویند شما که به ما ماهیت قضیه را نمی‌گویید، دشمن هم که کرکری می‌خواند و می‌گوید ما ایران را به زانو در آوردیم، خب! یک جواب محکم بدهید، روشنگری، تبیین و برای مردم بازگو کنید.

محسنی‌اژه‌ای با بیان این که به هرحال از لحاظ حقوقی ایراد و اشکالاتی هم دارند، تصریح کرد: این تعابیر درستی نسبت به منتقدین نبود.

وی با بیان این که همه باید به همدیگر کمک کنیم و مواظب و هوشیار باشیم، تأکید کرد: دشمن تلاش می‌کند از هر روزنه‌ای وارد شود، ما نیز باید مواظب و تیم هسته‌ای هم مراقب باشد تا خدای نکرده از این بابت دشمن بهره‌ای نبرد.

* برای مبارزه با فساد، باید بستر و زمینه آن از بین برود

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه برخورد با جرائم اقتصادی و این که چرا باز هم شاهد این جرائم هستیم، گفت: فساد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی برای هر نظامی مضر و برای نظام ما که ارزشی و متکی به مردم هست، واقعاً مضر است.

وی با تأکید بر این که همه باید در مقابل هر نوع فسادی احساس وظیفه کنیم چرا که اگر توسعه پیدا کند از درون تشکیلات و نظام را می‌پوساند، افزود: باید به فساد فرهنگی هم توجه کرد، این مسئله کمتر از فساد اقتصادی نیست.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد امیدوار شده‌اند که فساد فرهنگی ایجاد کنند و این بسیار مضر است.

وی با اشاره به توجه به فساد سیاسی نیز گفت: همین دغدغه‌های شما بیشتر به مسائل سیاسی بر می‌گردد و اگر خدای نکرده رخ بدهد فوق‌العاده مهم و چه بسیار از فساد اقتصادی مهم‌تر است.

دادستان کل کشور با تأکید بر این که اگر علت فساد بر طرف نشود و بستر و زمینه را از بین نبریم حتما تکرار می‌شود، افزود: در پرونده ۳ هزار میلیاردی دولت هم به میدان آمد، چند ماه نشستیم و ارزیابی شده و آسیب‌شناسی کردیم که چرا اتفاق افتاده و چه طور دیگر اتفاق نیفتد.

وی با طرح این سؤال که آیا واقعاً آن کارهایی که به آن رسیدیم انجام شد تا دیگر این‌ها تکرار نشود، بیان داشت: اما همه آنها اجرایی نشد، بانک مرکزی نظارت خودش را به درستی بر بانک‌ها اعمال نکرده و به درستی وظایف خودش را عمل نمی‌کند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: تا زمانی که بستر و زمینه‌های فساد از بین نرود، دستگاه قضایی هم برخورد کند، بازهم تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: مجازات بیشتر از اعدام که نداریم، در پرونده ۱۲۰ میلیاردی که اتفاق افتاد حکم اعدام داده و اجرا شد، انتظار نداریم هر حکمی اجرا شد، دیگر هیچ اتفاقی نیفتد، ولی بالاخره بازدارندگی اقدامات قوه قضائیه هم حدی دارد.

 

* بیشتر از اصلاح قانون باید اراده‌ها را اصلاح کرد

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: البته نمی‌گوییم هیچ نقصی در قانون نیست، ولی معتقدم بیش از این که ما به اصلاح قانون احتیاج داشته باشیم، احتیاج به اصلاح اراده‌ها داریم.

وی گفت: ما قوانین خوبی داریم که با همین قوانین اگر اراده جدی و واقعی و هماهنگی کامل بین همه قوا باشد، نتیجه بهتری نسبت به وضعیت فعلی می‌گیریم، اما بعد از پرونده ۱۲۰ میلیاردی، ۳ میلیاردی آمد و این آخری هم که دستگیر شده است.