معاون شهردار اهواز: متخصصان علم اقتصاد به شهرداری کمک کنند

خورنا: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: در سال ۶۲ در قالب قانون بودجه، شهرداری‌ها خودکفا هستند و قرار شده که تا ۶ ماه دیگر دولت لایحه آن را به مجلس ارائه دهد و درآمدهای پایدار شهری تعریف کنند و از سال ۶۲ هنوز این ۶ ماه نرسیده است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- ابراهیم نوشادی در جلسه علمی-تخصصی سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی کلانشهر اهواز که امروز با حضور اساتید دانشگاه شهید چمران، شورای شهر، و دست‌اندرکاران شهرداری در محل این شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲۳۰ وظیفه خدماتی را شهرداری‌ها عهده‌دارند که منابع آن‌ها بیشتر از طریق عوارض‌ها و بهای خدمات تأمین می‌شود. شهرداری اهواز از بسیاری منابع در شهر بهره‌مند نیست.

 

وی ادامه داد: از مالیات در شهر و منابعی که در این زمینه وجود دارد، از جمله نفت و گاز و یا دیگر منابع بهره نمی‌بریم و از آن سو، اگر بخواهیم در خصوص رودخانه تصمیمی بگیریم باید از وزارت نیرو اجازه بگیریم.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: شهرداری‌ها در کشور با مشکلات بسیاری مواجه هستند ولی با همین قوانین و مشکلات، شهرداری‌ها توانستند، بحث مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌ها را فعال کنند. سؤال اینجاست که در همین فضا و با این قوانین و محدودیت‌ها شهرهای دیگر به خوبی توانستند در بحث مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و ایجاد افزوده بر دارایی‌ها و املاک را به خوبی عمل کنند ولی شهرداری اهواز نتوانسته است؟ در شهرداری اهواز از منبع مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نتوانستیم بهره‌مند شویم.

 

نوشادی افزود: با توجه به اینکه یک طرف این بحث شهرداری، یک طرف سرمایه‌گذار و طرف دیگر وضعیت استان و شهروندان است ضرورت احساس شد که این جلسات به صورت تخصصی برگزار شود تا همه موارد در این زمینه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

وی اظهار کرد: در برنامه ۵ ساله توسعه می‌بایست ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید در بخش توسعه شهری و عمران هزینه می‌کردیم تا به پایین‌ترین شاخص‌هایی که تعیین شده بود، برسیم. این رقم در سال ۹۰ با تورم میانگین ۲۰ درصد محاسبه شده بود ولی در برخی سال‌ها تورم ۴۵ درصد نیز داشتیم. به عبارتی حداقل باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان در شهر هزینه کنیم تا به پایین‌ترین شاخص‌های شهری دست پیدا کنیم. اکنون نهایتاً ۱۵۰ میلیارد تومان در بخش عمران هزینه می‌کنیم. با این منابع درآمدی تنها می‌توانیم اقدام به نگه داشت شهر کنیم.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری گفت: ما تمام فشارها را به دوش مردم وارد کرده‌ایم. درآمدهای سال ۹۱ شهرداری ۴۸۰ میلیارد تومان بوده که ۴۰۰ میلیارد تومان آن از طریق عوارض و بهای خدمات بود و این نشان از فشاری است که به مردم وارد شده است که این رویکرد باید تغییر کند. انتظار می‌رود چهره علمی و متخصصان علم اقتصاد به دست‌اندرکاران شهرداری کمک کند تا چالش‌ها شناسایی شوند و با اراده‌ای که شورای شهر و شهرداری دارند، اقدامات لازم را در این جهت انجام دهند.