آب کارون برای مصارف کشاروزی و صنعت منتقل نخواهد شد

خورنا: مسوول دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون گفت: آب رودخانه کارون بر اساس مصوبه شورای عالی آب، هرگز برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نخواهد شد.

ˈاحمد سیاحیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در طرح بهشت آباد،انتقال آب از سرشاخه های کارون فقط برای مصارف آشامیدنی انجام می شود افزود: دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب کارون در پروژه بهشت آباد برمیزان انتقال آب نظارت می کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به دیدار استانداران دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری گفت: در این دیدار دو جلسه عمومی و خصوصی در خصوص وضعیت طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون با حضور مسوولان دو استان برگزار شد.

سیاحی با بیان اینکه مسئله طرح انتقال آب بهشت آباد مهمترین مسئله مطرح شده در این دیدار بود افزود: در این جلسه معین شد که دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب بهشت آباد تشکیل شود تا این دبیرخانه محلی برای اجماع نظرات مسوولان ارشد دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در خصوص طرح انتقال آ ب بهشت آباد باشد.

وی در خصوص برگزاری جلسات شواری عالی آب و تصمیم گیری در خصوص میزان انتقال آب برای مصرف آشامیدنی در طرح بهشت آباد گفت: در جلسه شورای عالی آب مسئله طرح انتقال آب بهشت آباد مطرح و معین شد که انتقال تنها برای مصارف آشامیدنی باشد که این مصوبه به تصویب اعضاء شورای عالی آب نیز رسیده اما هنوز صورت جلسه این مصوبه به استان ابلاغ نشده است.

وی افزود: در سفر ماه گذشته هیات دولت یازدهم به استان خوزستان نیز دکتر روحانی رییس جمهوری به صورت شفاف این قول را به مردم استان خوزستان داده اند که آب رودخانه کارون تنها برای مصارف آشامیدنی منتقل شود.

سیاحی در خصوص برنامه های دبیرخانه ناظر بر طرح انتقال آب بهشت آباد گفت: نامه ای مشترک با امضاء استانداران دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای ارایه به دکتر روحانی تهیه شده که با توجه به صحبت ها و قول های شفاهی رییس جمهوری از دکتر روحانی خواسته شده که این وعده ها را به صورت کتبی نیز داشته باشیم که متن این نامه نیز آماده شده است.

وی افزود: استخراج اعداد وارقام واقعی میزان نیاز آب آشامیدنی در طرح انتقال آب از دیگر برنامه های این دبیر خانه است که این اعداد و ارقام باید به صورت صریح و شفاف اعلام شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به سفر معاون عمرانی استاندار چهارمحال وبختیاری به استان خوزستان در هفته جاری گفت: هدف اصلی از برگزاری این جلسه مشترک این است که تمامی مدارک و مستندات در سازمان آب وبرق خوزستان، اداره آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ، معاونت های عمرانی هر دو استان و تمامی مستنداتی که در اختیار اساتید دانشگاهی وجود دارد جمع آوری شود تا بتوان رقم واقعی میزان نیاز آب آشامیدنی مورد نیاز استان های مقصد در طرح انتقال آب بهشت آباد، میزان منابع آبی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری مدیریت مصرف و میزان واقعی مصارف استان ها جمع آوری شود.

سیاحی افزود: با این اقدام از پراکندگی گویی در خصوص طرح انتقال آب بهشت آبادجلوگیری شده و دو استان یک حرف مشترک در خصوص اجرای این طرح خواهند داشت.

سیاحی گفت: شورای عالی آب نگاهی واقع بینانه نسبت به طرح انتقال آب بهشت آباد و منابع آبی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری دارد و با توجه به مصارف استان ها در بخش صنعت،کشاورزی ،شیلات و آب آشامیدنی ،برداشت از منابع آب استان ها و آورد رودخانه های استان و حق آبه تالاب ها به دور از نگاه منطقه ای مسئله طرح انتقال آب بهشت آباد را بررسی می کند.

وی افزود :نگرانی هایی وجود دارد که به بهانه آب آشامیدنی ،آب کارون برای سایر مصارف منتقل شود اما با توجه به آشنایی با تمامی اعداد و ارقام سرانه مصرف استان ها و مستنداتی که در اختیار سازمان آب و برق خوزستان نیز به عنوان متولی آب استان قرار دارد مطمئناً طرح انتقال آب بهشت آباد تنها برای مصارف آشامیدنی انجام خواهد شد.

با توجه به صحبت های دکتر روحانی رییس جمهوری در سفر به استان خوزستان و تصمیمات شورای عالی آب، در دیدار استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری مقرر شد به منظور پیگیری مصوبات شورای عالی آب کشور،دبیرخانه ناظر بر میزان انتقال آب از سرچشمه های کارون تشکیل شود.

در طرح انتقال آب بهشت آباد مققر شده است سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به استان های اصفهان و یزد منتقل شود که به عقیده کارشناسان این رقم بیش از نیاز آشامیدنی دو استان است.