اعلام آمادگی لیلاز، رنانی، راغفر، مومنی، باوند، سبحانی، شیرزاد و سریع‌القلم برای مناظره با مخالفان توافقنامه ژنو

خورنا: نائب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما در گفت و گو با پیام نو گفت: « تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامه‏ ای به آقای ضرغامی، در مقام مخالف  درخواست برگزاری مناظره در خصوص توافق ژنو را ارائه داده‏اند».

رمضان شجاعی کیاسری تاکید کرد: «این موضوع در اولین جلسه شورای نظارت بر صدا و سیما در کنار موضوع نامه آقای ضرغامی در خصوص تعیین مجری مصاحبه‏ ها و گفت و گوهای سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت».
آن طور که این نماینده مجلس برای پیام نو توضیح داد، نمایندگانی چون مسعود میرکاظمی، محمد سلیمانی، مهدی کوچک‏ زاده، مهرداد بذرپاش، سید محمود نبویان، حسین طلا، زهره طبیب زاده، علی اصغر زارعی، علیرضا زاکانی، اسماعیل کوثری، حسین نجابت، حمید رسایی، حسین نقوی حسینی، جواد کریمی قدوسی و امیر حسین قاضی ‏زاده هاشمی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.
شجاعی کیاسری در پاسخ به این سوال که در صورت عدم اجابت این درخواست توسط مدیریت صدا سیما، شورای نظارت بر صدا و سیما چه اقدامی خواهد کرد، گفت: «اگر صدا و سیما در این خصوص اقدامی نکند و در عین حال نظر شورای نظارت برای انجام چنین مناظره‏ هایی مثبت باشد، این درخواست را پیگیری می‏ کنیم تا حتما به نتیجه برسد و موافقان و مخالفان تواف ژنو بتوانند در خصوص موضوع مورد اختلاف خود مناظره کنند».
نائب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما در پایان گفت: «این پیشنهاد اگر عملی شود می‏ تواند سازنده و مثبت باشد، چرا که آقای رئیس جمهور هم تاکید دارند که بحث توافقنامه ژنو یک بحث سر بسته و پنهان نیست و باید به داوری مردم هم گذاشته شود. شاید یکی از دلایلی که دانشگاهیان و اساتید نمی‏ توانند محکم وارد این موضوع شوند نداشتن تریبون برای اظهار نظر باشد».
به دنبال این درخواست مخالفان توافق ژنو، موافقان این اقدام هم در گفت و گو با پیام نو از برگزاری مناظره‏‏ هایی با موضوع مذاکرات هسته‏ ای استقبال کردند تا ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فنی این توافق را در گفتگو با مخالفان آن به بحث بگذارند. احمد شیرزاد، نماینده اسبق مجلس در گفت و گو با پیام نو گفت: «من بارها گفته‏ ام که حاضرم هم بر سر مسایل فنی و هم سیاسی این موضوع با هر کسی مناظره کنم و اکنون نیز از پیشنهاد مخالفان توافق ژنو استقبال می‏ کنم». امیر زمانی‏ نیا، عضو تیم مذاکره کننده هسته‏ای کشورمان در دولت اصلاحات نیز در گفت و گو با پیام نو ابراز امیدواری کرد که نامه مخالفان توافق ژنو مورد تائید و اجابت مدیران صدا و سیما قرار بگیرد.
به جز این اقتصاددانانی چون سعید لیلاز، محسن رنانی، حسین راغفر و فرشاد مومنی هم در گفت و گو با پیام نو برای حضور در یک مناظره زنده تلویزیونی پیرامون توافق ژنو و تحلیل این موضوع از زوایای اقتصادی اعلام آمادگی کردند. همچنین داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل دانشگاه، محمد علی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان و محمود سریع القلم، استاد دانشگاه تهران نیز اعلام کردند که در صورت موافقت سازمان صدا و سیما از برگزاری و حضور در یک مناظره تلویزیونی با موضع توافق نامه ژنو استقبال می‏ کنند.
یک روز پیش از نامه درخواست نمایندگان مخالف توافق ژنو از عزت الله ضرغامی برای برگزاری منظاره با موافقان این اقدام، حسین شریعتمداری در سر مقاله روزنامه کیهان خواستار برگزاری مناظره بین موافقان و مخالفان این توافق شده بود. همزمان حسن روحانی نیز از اساتید و دانشگاهیان هوادار خود انتقاد کرده بود که چرا در مقابل انتقادات سکوت پیشه کرده‏ اند.