عذرخواهی روحانی به خاطر مشکلات توزیع سبد کالا/ به دنبال قطع یارانه کسی نیستیم/ نمی‌گوییم کارمان بی‌نقص است

خورنا: رئیس‌جمهور از مردم به خاطر مشکلات به وجود آمده در توزیع سبد کالا عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سومین  گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به تأخیر در پخش این گفت‌وگو گفت: می‌خواهم از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون نشستند و منتظر این برنامه ماندند تشکر کنم.

وی خطاب به سونیا پوریامین یکی از مجریان این گفت‌وگو تصریح کرد: خوشحالم که با این تأخیر شما را در این برنامه داریم.

به گزارش فارس، گفته می شود یکی از دلایل تاخیر در برنامه، اختلاف بر سر مجریهای این گفتگو بوده است.

کاظم روحانی‌نژاد، دیگر مجری این برنامه است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک معجزه بزرگ تاریخی بود.

روحانی ادامه داد: آگاهی، وحدت و فداکاری مردم در کنار راهبردی چون امام باعث شد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و اگر امروز نیز همان آگاهی و وحدت میان ملت در کنار پرچم‌داری پرچم‌دار امروز انقلاب یعنی آیت‌الله خامنه‌ای باشد پیروز صحنه خواهیم بود.

روحانی اظهار داشت: دولت از نقد و انتقاد استقبال می‌کند .

وی با بیان اینکه قدم بزرگی در سیاست‌ خارجی برداشته‌ایم گفت: تعامل ما با قدرت‌های بزرگ جهانی دچار تحول شده است.

روحانی یادآور شد: از ملت ایران می‌‌خواهم که ۲۲ بهمن امسال متفاوت با همه ۲۲ بهمن‌های گذشته باشد. گرچه همه ساله ۲۲ بهمن ملت بزرگ ما عظمت آفرید اما امسال سال دیگری است.

وی افزود: امسال سال حماسه سیاسی است و تنها حماسه ۲۴ خرداد کافی نیست؛ باید آن حماسه زمینه شود با حماسه حضور، فریاد، وحدت و اتحاد مردم.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: امسال در ۲۲ بهمن از همه جناح‌ها، احزاب، تشکل‌ها، اقوام، پیر و جوان، زن و مرد و به ویژه جوانان می‌خواهم در روز ۲۲ بهمن حماسه بزرگ دیگری بیافرینند و امیدوارم شاهد شکوه و عظمت در ۲۲ بهمن امسال باشیم.

روحانی‌نژاد که یکی از دو مجری گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم بود، خطاب به آقای روحانی گفت که بیش از شش ماه از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته است که رئیس‌جمهور به روحانی‌نژاد گفت نزدیک به شش ماه از آغاز به کار دولت گذشته است .

مجری برنامه در ادامه با تصحیح گفته خود پرسید؟در گزارش صد روزه اول قول داده بودید که در صد روز دوم نیز گزارشی به مردم بدهید، امروز ۷۱ روز از ۱۰۰ روز دوم گذشته است، به چه مناسبتی امشب با مردم سخن می‌گویید؟

رئیس‌جمهور پاسخ داد: البته در برنامه صد روز اول قرارمان این نبود که مصاحبه بعدی در صد روز دوم باشد؛ صد روز اول در دوران انتخابات به مردم قول داده شده بود که یک برنامه صد روزه و یک برنامه چهار ساله باشد و لازم بود گزارشی ارائه شود.

روحانی با تأکید بر اینکه هرکجا این دولت موفقیتی به دست آورده در سایه حضور، فعالیت، حمایت و نظارت مردم بوده است، گفت: از این به بعد هم اینچنین خواهد بود؛ در ایام دهه فجر فرصت مناسبی بود گرچه وقت دیر شد اما در عین حال لازم می‌دانم گزارش کوتاهی را به مردم ارائه کنم.

وی تصریح کرد: در آغاز به این نکته اشاره می‌کنم که استان‌های شمالی، گیلان، مازندران، کردستان و برخی استان‌های دیگر به خاطر نزول رحمت الهی مشکلاتی هم در کنار آن ایجاد کرد و تقریبا برف بی‌سابقه‌ یا کم‌سابقه‌ای بود و در استان‌های غربی مشکلاتی ایجاد کرد.

روحانی ادامه داد: در روزهای اول برق قطع شد و بر این اساس نانوایی‌ها نمی‌توانستند فعالیت کنند و مردم ابتدا خود به یکدیگر یاری کردند و به صحنه آمدند و بعد همه مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، ستاد بحران، بسیج، سپاه، ارتش به صحنه آمدند.

رئیس‌جمهور افزود: مشکلات اصلی رفع شده گرچه برای روستاها باقی مانده است؛ مردم به دلیل بزرگواری و تحمل به یکدیگر کمک کرده و از این مشکل عبور کردند. از دستگاه‌‌های اجرایی و ستاد بحران می‌خواهم فعالیت خود را ادامه دهند و  اگر احیانا برای استان‌های دیگر هم چنین شرایطی به وجود آمد، آماده باشند.

وی ادامه داد: از وزرایی که به منطقه رفتند یا در تهران فعال هستند تشکر می‌کنم و از مردم می‌خواهم در زمینه برق و گاز صرفه‌‌جویی کنند.

روحانی در زمینه سیاست داخلی با اشاره به اینکه هوشیاری، بیداری و وحدت مردم نسبت به قبل بیشتر بوده است، افزود:‌ همه باید بدانند اعضای یک خانواده‌اند اما با توجه به اختلافات، با مشترکات فراوان از جمله منافع ملی و آینده یکسان می‌توانند کشور را به پیش ببرند.

رئیس جمهور تأکید کرد:‌ اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد اما دولت به شرطی از نقدها استقبال می‌کند که دلسوزانه باشد و باعث پیشرفت شود.

روحانی با اشاره به سیاست خارجی، بیان کرد: قدم بزرگی در سیاست خارجی در سایه حضور مردم برداشته شد و دریچه جدیدی به روی دولت‌ها و ملت‌ها گشوده شد.

وی افزود:‌ شاهد یک تحول بزرگ در روابط خارجی با همسایگان و کشورهای خارجی از سوی دیگر هستیم.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دیدارهای اخیر خود با رهبران کشورهای مختلف، گفت: روابط خارجی روز به روز در حال پیشرفت است و همچنین جمهوری اسلامی ایران با همسایگان روابط خوبی داشته است.

رئیس جمهور گفت:‌به دنبال روابط مثبت و بلندمدت با روسیه هستیم همچنین روابط با همسایگان از جمله افغانستان برای ما در اصل قرار دارد.

روحانی همچنین با اشاره به روابط ژنو گفت: در قدم اول به دنبال آن هستیم که با حفظ حقوق ملت به یک توافق برسیم و شاهد شکستن زنجیرهای ظالمانه‌ای که به ملت ایران تحمیل شده،باشیم.

روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه امروز زنجیر تحریم‌ها در زمینه صنعت غذا، دارو، خودروسازی و پتروشیمی و حتی در زمینه مسائل پولی و بانکی پاره شده است، تصریح کرد: این حرکت آنچنان باعث عصبانیت دشمنان و صهیونیست‌ها شد که هر روز در دنیا حرفی را مطرح می‌کنند.

وی این مسئله را اولین موفقیت ملت ایران با جهان از موضع عزت، حکمت و مصلحت خواند و ادامه داد: سیاست‌های کلی در زمینه سیاست خارجی توسط رهبر انقلاب تعیین و دولت مجری است.

روحانی در ادامه با اشاره به برخی شایعات درباره اطرافیان دولت گفت: برخی شایعات که درباره معاون اول، وزرا و برخی نزدیکان دولت مطرح می‌شود بی‌اساس بوده و همه آنها می‌خواهند خدمت‌گزار مردم باشند.

رئیس‌جمهور به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی اشاره و ضمن مؤثر خواندن آن در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: مهم‌‌ترین دستاورد این اقدامات فراهم شدن شرایط حضور دولت و ملت در فضای جهانی بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعامل میان قوا را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: بدون تعامل قوا و همفکری نمی‌توانیم حرکت مثبتی داشته باشیم و یا حرکت ما کند خواهد بود.

روحانی به جلسات مشترک میان دولت و مجلس اشاره کرد و ضمن استقبال از برگزاری این جلسات اظهار داشت: من در جلسه اخیر با مجلس به موضوع یارانه پرداختم که در این زمینه به وحدت نظر نیاز داریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد دولت نسبت به سفرهای استانی، حضور در استان‌ها را برای دولت مغتنم دانست و افزود: این نکته مهم است که در سفرهای استانی تصمیمات فی‌البداهه گرفته نشود و ما در سفر خوزستان از قبل در تهران بحث و بررسی‌های لازم درباره مسائل استان را انجام داده بودیم.

وی افزود: دولت در سفرهای استانی تصمیماتی می‌گیرد که ظرف ۴ سال بتواند به آن عمل کند.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به سفر خود به داووس سوئیس اشاره و تصریح کرد: مسیر اصلی در حماسه سیاسی و اقتصادی را ملت تعیین و دولت در مسیری که مردم تعیین می‌کنند حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه حماسه سیاسی در بخش سیاست خارجی را در سفر به بیشکک و سازمان ملل کلید زدیم، اظهار داشت: حماسه اقتصادی را ملت باید بیافریند و در این شش ماه از آغاز دولت کارهای مثبتی انجام شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توانستیم تورم را مهار کنیم افزود: تورم در دی‌ماه ۳۵ درصد بود و ۸ واحد کاهش تورم را شاهد بودیم.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت مقید است از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند، شکستن رکود را مهم‌تر از مقابله با تورم خواند و افزود: هم‌اکنون آمار نشان می‌دهد در زمینه بیکاری ولو اندک ولی با کاهش روبرو هستیم.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصریح کرد: ما نیاز به تعامل با جهان بیرون داریم و تنها توجه به داخل در زمینه سرمایه‌گذاری کافی نیست.

روحانی ادامه داد: سفر به داووس برای این بود که به دنیا اعلام کنیم طلوع مجددی در اقتصاد ایران رخ داده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به استقبال هیأت‌های خارجی برای سفر به ایران اظهار داشت: امروز برای سفر به ایران از سوی هیأت‌های خارجی یک ترافیک ایجاد شده و ما در داووس حماسه اقتصادی را در بخش سیاست خارجی کلید زدیم.

روحانی خطاب به مجری برنامه که از وی درباره علاقه‌مندی به فرهنگ و هنر پرسید، گفت:‌ اگر بگویم به تئاتر، سینما و به همگی هنرها علاقه دارم اغراق نکرده‌‌ام. همچنین اخیرا فرصت کردم فیلمی را ببینم و امیدوارم فضای بهتری را برای هنرمندان ایجاد کنیم تا ملت ایران استفاده بیشتری کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نمی‌توانیم به هنر دستور بدهیم و این مقوله دستوری نیست و خواست مردم برای همه بخش‌ها اصل است و مردم نشاط و امید بیشتری می‌خواهند. باید فیلمی را ایجاد و خلق کرد که شاهد صف های طولانی برای آن باشیم و به مسائل روز جامعه مانند ویژه‌خواری بپردازد.

در ادامه، مجری برنامه با اشاره به موضوع بودجه گفت: یکی از اقدامات مثبت دولت تحویل به موقع بودجه بوده است که روحانی خطاب به وی اظهار داشت: هرچه مجلس و شورای محترم نگهبان تصویب کنند اجرا می‌کنیم اما نباید شاکله اصلی بودجه تقدیمی از سوی دولت به مجلس دچار آسیب شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم به زودی تکلیف بحث یارانه مشخص شود و به سامان برسد.

روحانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه برخی از نمایندگان به توافق ژنو نقدهایی دارند و شما از دانشگاهیان خواستید که در این زمینه وارد شوند چه پاسخی برای طیف منتقد دارید، گفت: انتقاد خوب است و ما استقبال می‌کنیم که مردم حرف بزنند؛ بنده انتقادم به دانشگاه بود که نه تنها در بحث روابط بین‌الملل حضور فعال‌تر داشته باشند بلکه محصول دانشگاه به جامعه نیز تزریق شود.

وی ادامه داد: دانشگاه باید کاری کند که محصولش در جامعه برای مردم ملموس باشد و تنها به نوشتن مقاله اکتفا نکند.

رئیس جمهور تأکید کرد: در بحث توافق ژنو برنامه مشترک بحث ما برد – برد بود. برخی فکر می‌کنند که برد – باخت باید باشد، در حالی که اصلاً این در دنیای امروز معنا ندارد؛ برد – برد به معنای این است که اگر ما در بخشی برنده می‌شویم طرف مقابل هم در یک بخش قدم برمی‌دارد و این برد – برد است که باعث می‌شود توافق باقی بماند؛ مهم این است خط قرمزها را رعایت کنیم و عزت و سیاست‌های کلی و خواست مردم مدنظر باشد امروز مردم ما شاهد عزتند.

رئیس جمهور یادآور شد:‌ در بخش سیاست، اقتصاد و بین‌الملل شاهد عزت هستیم و صف‌های طولانی برای حضور در ایران این مسئله را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این توافق یک قدم مهم برداشته‌ایم و آن اینکه دشمنان ما می‌خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و در سایه آن جنایتکاران در منطقه هر کاری انجام دهند و مداخله کنند و فضا را اینگونه پر کنند که ایران یک خطر است و برخی همسایه‌ها، ملت‌ها و کشورها را بترسانند، از این‌رو ما می‌خواستیم ضربه‌ای به توطئه ایران‌هراسی بزنیم و بگوییم که دروغ است.

روحانی برهمین اساس گفت: می‌خواستیم بگوییم فعالیت ایران کاملاً صلح‌آمیز است و درهایش برای نظارت بین‌المللی باز است؛ در واقع قبل از اینکه به تحریم ضربه بزنیم به توطئه‌ ایران‌هراسی ضربه زدیم و فضای منطقه و دنیا را برای تعامل بیشتر آماده کردیم که قدم اول این است.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ اینکه آمریکایی‌ها هر روز مصاحبه می‌کنند بر اثر فشار داخلی خودشان است،ما نیاز به مصاحبه نداریم؛ مردم ما کاملاً می‌فهمند.

وی اضافه کرد:‌ یک عده‌ای باید انتقاد کنند؛ این کشور آزاد است، ما نمی‌گوییم کاری که می‌کنیم نقص ندارد ، ممکن است اشکالاتی نیز وجود داشته باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:‌ ما دیدیم قشرهای آسیب‌پذیر که درآمد پایین دارند از نظر سلامت و امنیت غذایی در فشار هستند؛ وقتی با دولت مطرح کردیم عده‌ای گفتند تأمین اعتبار مشکل است اما گفتیم به اقشاری که در فشارند یک قدم کمک کنیم و سبد کالایی برای این بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: البته سبد کالایی جایگزین یارانه نمی‌شود و برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده بود، اشکالاتی نیز وجود داشت و به خاطر آن متأثر شدم و دستور دادم هیئتی آن را مورد بررسی قرار دهد تا درآینده با آن مشکلات مواجه نباشیم.

وی ادامه داد: ما یک سیستم مالیاتی دقیق در کشور برای اینکه ثروت ثروتمندان شفاف باشد و یک سیستم تأمین اجتماعی تا وضع فقرا شفاف باشدtنداریم ،

روحانی اظهار داشت: سبد کالایی شامل همه مردم نمی‌شود و ممکن است به عده‌ای که وضع مالی خوب ندارند نرسد، ما بخش‌هایی را که قابل شناسایی هستند شناسایی می‌کنیم و بخشی هم در حساب و کتاب و آمار نیستند، تلاش دولت این است که آمار دقیق و به‌روز داشته باشد.

روحانی اظهار داشت: مردم در دریافت سبد یارانه به زحمت افتادند، من به عنوان رئیس جمهور عذرخواهی می‌کنم؛ این دولت اگر نقصی باشد به مردم می‌گوید و از مردم عذرخواهی می‌کند، تلاش‌مان این است که نقص‌ها را برطرف کنیم، هدف این است مردم از لحاظ مواد غذایی در حدی که دولت توان دارد تامین شوند،البته باید اقدامات اساسی انجام دهیم اینها قرص‌های مسکن است اما تا به آن اهداف برسیم زمان می‌برد.

وی افزود: این دولت از لحاظ سلامت هم قدم‌هایی را برخواهد داشت و قدم‌های بعدی در موضوع یارانه بحث سلامت است.

رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: این موضوع که گفته می‌شود یارانه عده‌ای از مردم قطع خواهد شد، درست نیست و دولت هیچ تصمیمی برای قطع یارانه‌‌ مردم ندارد.

وی ادامه داد: در عین حال از مردم می‌خواهیم کسانی که نیازمند نیستند از گرفتن یارانه انصراف دهند تا دست دولت برای پیشبرد طرح‌های دیگر باز باشد.

روحانی با بیان اینکه دولت برنامه‌ریزی مفصلی در زمینه گاز دارد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی که دولت انجام داده سال بعد مشکلی در زمینه گاز نخواهیم داشت.

رئیس جمهور به مشکلات پیش آمده برای صنایع گاز، برق و پتروشیمی و دیگر بخش‌ها به دلیل پرداخت یارانه نقدی و نیاز به تأمین آن اشاره کرد و افزود: تصمیم داریم سال آینده از بودجه بخش برق برای تأمین یارانه استفاده نکنیم و در غیر این صورت در سال آینده با مشکل قطعی برق مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه به موضوع بیمه خدمات درمانی افراد نیازمند اشاره کرد و اظهار کرد: تصمیم داریم ۵ میلیون نفر از افراد نیازمند را بیمه خدمات درمانی کنیم و دولت مصمم است در طی ۴ سال تمام مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد.

روحانی مشکلات پیش آمده به دلیل یارانه نقدی را یادآور شد و گفت: هرچه درآمد داشتیم برای پرداخت یارانه خرج شده و این مسئله که همه مردم به صورت یکسان یارانه بگیرند نه معقول است و نه با قانون مطابقت دارد.

رئیس جمهور را رد هر شایعه درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: در زمینه برق و گاز شیب ملایمی در افزایش قیمت خواهیم داشت ولی در ادامه باید بدانیم که به پشتیبانی همه مردم نیاز است.

وی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود به موضوع مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: در موضوع مبارزه با فساد شعارهایی زیادی در گذشته داده شده است ولی ما به مواردی برخورد کردیم که بسیار تکان‌دهنده بود.

روحانی ادامه داد: مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم در اختیار یک فرد قرار گرفته بود و ما این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گزارش دادیم؛ البته آنها دلایل مختلفی نظیر پراکنده بودن این پول‌ در بانک‌های مختلف مطرح می‌کردند و آن فرد نیز وعده‌ وعیدهایی می‌داد که با بررسی‌های ما مشخص شد این وعده‌ها نادرست است.

رئیس جمهور به حضور خود در وزارت اطلاعات و دیدار با اعضای آن اشاره و تصریح کرد:‌ من در آن دیدار دستور مؤکد دادم که پول مردم را با بررسی موارد اینچنینی به مردم بازگردانند.

روحانی در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه دلایل تأخیر در پخش این مصاحبه باز نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در فرصتی دیگر بتوانم با مردم صحبت کنم و از همه ملت می‌خواهیم که وحدت و انسجام خود را حفظ کنند.