در مقابل خواسته تامین آب شرب مردم اصفهان تسلیم هستیم

خورنا: محمد سعید انصاری اظهار داشت: اگر اصفهان نیاز داشته باشند مردم مقاوم و همیشه در صحنه خوزستان در مقابل این خواسته اصفهانی‌ها تسلیم‌اند.
اصفهان فردا: عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اگر اصفهان نیاز داشته باشند مردم مقاوم و همیشه در صحنه خوزستان در مقابل این خواسته اصفهانی‌ها تسلیم‌اند، گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم توزیع آب در اختیار وزارت نیرو است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی اصفهان فردا، بهشت آباد بیشتر از آنکه نامش با طرحی عمرانی عجین شده باشد در گذر زمان و دولت های مختلف به محلی برای بروز اختلافات بین دو یا چند استان طی سال های اخیر تبدیل شده است؛ حال آنکه این طرح عمرانی و درعین حال قانونی و کارشناسی با اینکه در برهه های مختلف از پیشرفت با واکنش های تند برخی مسئولان روبه رو شده بود، به لحاظ قانونی هم دارای مصوبه از مجلس شورای اسلامی و به لحاظ هزینه ای نیز از سوی دولت های قبل در لایحه بودجه سالانه دارای ردیف اعتباری بود.
با وجود تمام اسناد قانونی و کارشناسی برای اجرای این طرح آبرسانی که قرار است مشکل تامین آب شرب مردم اصفهان را برطرف کند، اظهارنظرهای سیاسی و گاهاَ احساسی برخی مسئولان در دولت گذشته و نیز در زمان حاضر از سوی معدود نمایندگان ، ادامه و اجرای این طرح حیاتی را با وقفه روبه رو ساخت.
عدم احساس مسئولیت کافی در قبال اظهارنظرها از سوی رئیس جمهور سابق در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و از سوی دیگر اتخاذ سیاست سکوت عامدانه سبب شد تا برخی با تهدید به استعفا در قبال اجرایی شدن این پروژه عمرانی، اجرای آن را دچار مشکل سازند و این در حالی بود که اگر این طرح براساس قانونی که برای آن تعریف شده بود و از سوی نمایندگان ملت به تصویب رسیده بود راه خود را ادامه می داد، اکنون بیشتر پتانسیل استان و نمایندگان آن صرف پاسخ به اظهارنظرها و از سویی پیگیری مجدد برای ادامه اجرای این طرح نمی شد.
به دلیل اهمیت این موضوع و بحث هایی که بر سر آن در ماه های اخیر صورت گرفته بود ، رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود به خوزستان، تنها مصرف انتقال آب از کارون به استان اصفهان را برای شرب دانست؛ حرفی که پیش از این مسئولان استان اصفهان نیز بارها بر آن تاکید کرده بودند اما برخی با فضاسازی بین دو استان سعی در تشکیک در هدف این پروژه داشتند.
محمد سعید انصاری یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان است که در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی اصفهان فردا، اجرای این طرح برای مصرف شرب را از نظر خوزستانی ها بلامانع دانست و با تاکید بر وحدت دو استان اظهار داشت: استان‌های اصفهان و خوزستان جزئی از خاک پاک ایران اسلامی‌اند.
وی افزود: اگر اصفهان نیاز داشته باشند مردم مقاوم و همیشه در صحنه خوزستان در مقابل این خواسته اصفهانی‌ها تسلیم‌اند.
عضو کمسیون انرژی مجلس ادامه داد: تامین آب شرب اصفهانی‌ها همانند سایر قسمت‌های کشور که از خوزستان برای آن‌ها لوله‌کشی آب شده باید تامین گردد.
وی بیان داشت: خوزستانی‌ها استفاده از نعمت‌هایی که خداوند متعال بر سرزمین حاصل خیزمان قرار داده را برای دیگران منع نمی کنند.
انصاری تصریح کرد: قسمت زیادی از سرمایه ملی کشور(نفت خام) از طریق چاه‌های نفتی که خوزستان وجود دارد تامین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم شهیدپرور اصفهان در هشت سال دوران دفاع مقدس کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشته‌اند به همین خاطر ما حق نداریم در صورتی که از منابع آبی در استان خوزستان بی‌نیاز باشیم از تامین آب شرب اصفهانی‌ها جلوگیری کنیم.
نماینده مردم شهرستان آبادان با اشاره به ضرب‌المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، اذعان داشت: با توجه به مطالعاتی که توسط کارشناسان از ذخایر پشت سدهای خوزستان به خصوص سد کارون صورت گرفته امروزه شهرستان‌های آبادان و حتی خرمشهر با کمبود آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی اضافه کرد: انتهای رودخانه کارون شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار دارند و اگر رودخانه کارون آب نداشته باشد نه تنها این دو شهرستان بلکه کل استان خوزستان با بحران خشک‌سالی مواجه خواهد شد.
انصاری ادامه داد: بیش‌ترین محصولات کشاورزی در کشور از جمله: مرکبات، خرما، انبه، برنج و چغندرقند در خوزستان به وجود می‌آیند.
وی با بیان اینکه احیای رودخانه زاینده رو از خود مردم اصفهان مهم تر نیست، بیان داشت: از ذخایر آبی خوزستان نه تنها برای اصفهان لوله‌کشی شده است، بلکه برای قم، یزد و کرمان نیز ارسال شده است.
عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس در خوزستان را مدیون جوانان پاک اصفهان و سایر جوانان کشوریم، تصریح کرد: هنوز در استان خوزستان تانکرهای آب رسانی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
وی ادامه داد: امروزه ذخایر آبی پشت سد کارون بسیار نگران کننده است و اگر مسئولین وزارت نیرو چاره‌اندیشی نکنند کارون با بحران خشک‌سالی مواجه خواهد شد.
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم توزیع آب در اختیار وزارت نیرو است و تونل‌های بسیاری از استان خوزستان برای انتقال آب به اقصی نقاط کشور زده شد، که آخرین آن بهشت‌آباد بوده است.
انصاری بیان داشت: ما نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی به اتفاق نظر همدیگر با انتقال آب برای مصارف کشاورزی و یا احیای زاینده‌رود مخالفیم و مخالفت خودمان را هم اعلام می‌کنیم ولی در مقابل خواسته تامین آب شرب مردم اصفهان تسلیم هستیم.
گرچه در راستای اجرای طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود که رسول زرگرپور خبر تصویب آن را یکشنبه در جمع خبرنگاران اصفهانی اعلام کرد، طرح بهشت آباد نیاز به مطالعات تکمیلی دارد اما استاندار اصفهان نیز در ادامه صحبت های رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب کارون به اصفهان برای مصرف شرب، اظهار داشت: بند هشت و ۹ طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود به وزارت نیرو دو ماه فرصت داده است تا کسری مطالعات در خصوص تونل‌های بهشت آباد و گلاب را انجام دهد و در قالب جدید به اجرا در آورد.
وی در خصوص تونل بهشت آباد گفت: رییس جمهور در سفر به استان خوزستان طرح تامین آب شرب اصفهان را در قالب تونل بهشت آباد مطرح کرد و باید توجه داشت که این طرح هدفی جز تامین آب شرب استان ندارد.
استاندار اصفهان ادامه داد: وزارت نیرو در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد که صرفا به منظور تامین آب شرب مطرح شده است دو ماه فرصت دارد بررسی‌های تکمیلی را انجام داده و ضمن انجام ارزیابی‌های محیط زیستی طرح گزینه بهینه را برای اجرا مصوب کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس ترسو سریع جازدی توفقط بلدی توکارشهرهای دیگه دخالت کنی