چند درصد جمعیت خوزستان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند؟

خورنا: مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان گفت: جمعیت زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی خوزستان دو میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۲۱ نفر است که ۵۷ درصد از جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی ترکاشوند در نشست خبری که ظهر امروز در معاونت درمان تامین اجتماعی برگزار شد اظهار کرد: جمعیت استان خوزستان بیش از چهار میلیون و ۵۸۰ هزار نفر است و در حال حاضر تعداد بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی خوزستان بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: جمعیت تابع بیمه شدگان اصلی یک میلیون و ۵۲۲ هزار نفر است که مجموع بیمه شده اصلی و تابع برابر با دو میلیون و ۲۷۵ هزار نفر است.

مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان با بیان اینکه جمعیت مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی خوزستان برابر با ۱۳۶ هزار نفر است تصریح کرد: افراد تحت کفالت مستمری بگیران تامین اجتماعی برابر با ۲۲۹ هزار است که ۳۶۵ هزار نفر مجموع مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آن‌ها است.

وی اضافه کرد: اگر جمعیت اصلی و تبعی از مجموع بیمه شدگان اصلی و مستمری بگیران را روی هم جمع کنیم، جمعیت تحت پوشش ما در استان برابر با دو میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۲۱ نفر است که ۵۷ درصد از جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهد.

ترکاشوند خاطر نشان کرد: خدماتی که در تامین اجتماعی ارائه می‌شود؛ شامل خدمات درمان، موضوع بازنشستگان، از کار افتادگی، غرامت دستمزد، بیمه بیکاری، انواع اوروتز و پروتز، پاداش ازدواج، هزینه کفن و دفن و بقیه خدماتی است که در قانون تامین اجتماعی از آن نام برده شده است.

وی با بیان اینکه این خدمات در سطح استان در ۳۴ شعبه ارائه می‌شود اذعان کرد: چهار کارگزاری در اهواز، دزفول و اندیمشک و پنج شعبه اقماری در سطح استان داریم.

مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان با بیان اینکه توسعه کارگزاری‌ها را در دستور کار خود داریم اظهار کرد: راه اندازی سه کارگزاری دیگر برای اهواز و خرمشهر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اکنون در هویزه، دزفول و بهبهان، دهدز و بندر امام خمینی نیز شعبه‌های اقماری داریم که شهروندان با فاصله کمتری نسبت به شعبه مادر خدمات خود را دریافت می‌کنند.

ترکاشوند به بحث اینترنتی شدن دریافت لیست بیمه از کارفرمایان اشاره کرد و گفت: در این روش مراجعه کننده از محل کار خود و از طریق اینترنت بدون اینکه به شعب بیمه مراجعه کند لیست بیمه خود را ارسال می‌کند.

وی از ابلاغ بازنشستگی ۱۰ سال ۶۰ سال خبر داد و عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی به افرادی که دارای ۶۰ سال سن باشند و حداقل ۱۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه، مستمری بازنشستگی پرداخت می‌کند.

مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان در این خصوص افزود: چنانچه سابقه پرداخت حق‌بیمه افراد مذکور کمتر از ۱۰ سال باشد، متقاضیان برقراری مستمری می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کمتر از ۱۰ سال سهم بیمه‌شده و کارفرما از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.

وی به سفر اخیر مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کشور به خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر مجوز توسعه فضاهای اداری در بندر امام، امیدیه و آغاجاری و همچنین تکمیل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان واقع در میدان فرهنگ شهر را دریافت کردیم.

ترکاشوند در رابطه با طرف قرارداد بیمه مکمل کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی تصریح کرد: از سال گذشته تا پایان مهر ماه امسال بیمه دی به عنوان طرف قرارداد کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری از بازنشستگان از نحوه سرویس دهی بیمه دی اظهار نارضایتی کردند و در نتیجه شرکت بیمه آتیه سازان انتخاب شد اما بیمه دی مکلف است که مطالبات بازنشستگان را تاپایان اسفند ماه امسال پرداخت کند.

مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان با بیان اینکه درحال حاضر بیمه آتیه سازان طرف قرارداد کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی قرار گرفته است عنوان کرد: با تجربیاتی که در زمینه کار با بیمه دی بدست آوردیم سعی بر این بوده است که در قرارداد با بیمه آتیه سازان قرارداد بیمه و ارائه مطالبات شرایط بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه قوانین ما در ایران ریشه فقهی دارد اظ‌ها ر کرد: بر طبق قوانین فقهی پدر وظیفه دارد نفقه دختر را تامین کند و براساس همین ریشه، در مجلس مصوب شد که دختران مطلقه از مستمری پدر خود استفاده کنند.

ترکاشوند اضافه کرد: در خوزستان مستمری فرزندان اناثی که مطلقه شده‌اند در سال ۹۲ نزدیک به ۹۰۰ نفر است و میزان این دسته از مستمری‌ها بیش از کسانی است که به دلیل فوت پرونده آن‌ها بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی رو به تزاید است اذعان کرد: سال ۸۰ در خوزستان به ازای هر ۱۰/۲ شاغل یک نفر شاغل داشتیم در حالی که این رقم در سال ۹۲ به ۵/۵ نفر به ازای هر یک بازنشسته رسیده است.

مدیر کل تامین اجتماعی خوزستان ادامه داد: امیدوار هستیم با توسعه اشتغال این امکان فراهم شود که ضریب پشتیبانی بهتر از امروز باشد.

وی خاطر نشان کرد: تعداد آن دسته از کارگرانی که ادعا دارند کارفرما در ازای کار از بیمه کردن آن‌ها خودداری کرده است در سال جاری در حدود سه هزار نفر بود که مشکل آن‌ها حل شد.

ترکاشوند عنوان کرد: ظرف ۱۰ ماهه سال ۹۲ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دفترچه صادر و تقدیم بیمه شدگان شده است.