دستور روحانی به وزیر کار برای سامان‌دهی توزیع سبد کالا

خورنا: سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات به وجود آمده در توزیع سبد کالا گفت: رئیس‌جمهور امروز با هدف ساماندهی وضع موجود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری خود پس از جلسه هیات دولت گفت: در جلسه امروز هیئت دولت نخست گزارشی از مشکلات بارش برف در استان‌های شمالی کشور دریافت شد و با توجه به تأکید  بر حضور مسئولان در این استان‌ها اکنون وزیران نیرو و راه و شهرسازی در این منطقه هستند تا امدادرسانی به مردم را بررسی کنند.

وی افزود: با توجه به تشکیل ستاد مدیریت بحران از دیروز، وزیر کشور گزارشی ارائه کرد که این گزارش حاکی از بروز مشکلات فراوان برای مردم در عبور و مرور و خسارت‌هایی در بخش‌های کشاورزی، دامداری و حتی واحدهای مسکونی است که نیاز به مساعدت و همراهی دارد.

نوبخت گفت: رئیس جمهور از همه دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح و قشرهای مختلف مردم درخصوص امدادرسانی در این دو استان شمالی قدردانی کرد که با همکاری و همیاری ارزنده خود توانستند از این مشکلات بکاهند.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور همچنین از استان های همجوار گیلان و مازندران به عنوان استان های معین به علت مشارکت در امدادرسانی قدردانی و تأکید ویژه کرد که همه دستگاه‌های اجرایی برای امدادرسانی و ارائه خدمات به ویژه تأمین آب، برق و گاز فعالیت مجدانه کنند.

وی گفت:‌ وزیر نفت نیز در جلسه امروز گزارشی درباره نحوه گازرسانی به این مناطق ارائه کرد.

نوبخت پیش بینی کرد با توجه به این همکاری بسیار مجدانه امدادرسانی به استان های شمالی تا یکی دو روز آینده به پایان برسد و مرحله دوم یعنی جبران خسارت‌های وارد شده به بناها و تأسیسات آغاز شود.

وی افزود: از ابتدای این حادثه استانداران گیلان و مازندران به طور مستقیم با مرکز در تماس بودند و بنده نیز از نیمه شب همان شب با و استاندار و مسئولان ذی‌ربط ارتباط داشتم.

سخنگوی دولت گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف شد از همان ابتدا برای تأمین اعتبارات مورد نیاز دو استان برای جبران خسارت‌ها در مرحله نخست و امدادرسانی اعلام آمادگی کند.

نوبخت افزود: همچنین این معاونت برای بازتأمین منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارت‌ها موظف شد پس از گردآوری اطلاعات مربوط به خسارت‌ها این منابع را برای جبران خسارت‌های وارد شده به مردم و بخش های کشاورزی، صنعتی و خدماتی در اختیار قرار دهد که این کار صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت گفت: قرار شد حضور مسئولان کشوری در جمع مردم استمرار یابد تا در فرصت کوتاه، برای جبران خسارت‌ها اقدام شود.

وی افزود:‌ البته این نزولات آسمانی رحمت الهی است که نگرانی ما را در خصوص کمبود منابع آبی تا حدی برطرف کرد اما خسارت‌هایی نیز وارد شد که باید برای جبران آن تدبیر کرد.

آسیب شناسی توزیع سبد کالا در جلسه هیئت دولت

سخنگوی دولت گفت: طرح توزیع سبد کالا در عمل و اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شد که برای رفع این مشکلات مقرر شد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای وحدت مدیریت میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه  اجتماعی، مشکلات را شناسایی کند و به کمک سایر دستگاه‌ها به یک وحدت مدیریت برسیم.

محمدباقر نوبخت افزود: آقای رئیس جمهور امروز با هدف سازماندهی به وضع موجود به آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد تا مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده بگیرد.

سخنگوی دولت در عین حال از مردم شریف و بافرهنگ کشور خواست تا با مسئولان در این زمینه مساعدت کنند.

وی از دریافت کنندگان سبدکالا خواست تا در فروشگاه‌های عرضه این سبد کالا با تأنی حضور پیدا کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هدف این است که جامعه هدف گسترش پیدا کند و افزایش جمعیت دریافت‌کنندگان سبد کالا قطعاً مدیریت بهتری می خواهد و برای دولت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که در روند توسعه، عده‌ای زیر چرخ توسعه آسیب ببینند.

وی افزود: قبول داریم که توزیع مرحله اول سبد کالا کاستی‌هایی داشت که امیدواریم در مرحله بعد این کاستی‌ها برطرف شود.

سخنگوی دولت در عین حال از رسانه‌ها که مشکلات را منعکس کردند تشکر کرد و گفت: از برخی رسانه‌هایی که بیش‌نمایی کردند انتظار داریم تا در جهت واقعیت گویی حرکت کنند.

نوبخت همچنین گفت: امروز در جلسه هیئت دولت موضوع دیگری که در دستور کار بود بحث هوا و سلامت بود و تاکید شد با توجه به آلودگی در شهرهای  بزرگ تدبیر و برنامه ریزی صورت گیرد تا آلاینده ها کاهش پیدا کنند.

سخنگوی دولت علاوه بر این در پاسخ به این پرسش که آیا  دولت قصد دارد در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تغییری صورت دهد؟ گفت: تبصره ای که به عنوان هدفمندی یارانه ها و پس از مشورت نمایندگان به صحن علنی ارائه شد دقیقاً همان متن و ساختاری را داشت که در تبصره سال جاری وجود دارد منتها موقعی که اعداد تغییر کرد بحث هایی مطرح شد اما انتظار دولت این بود که مجلس آن را تأیید کند تا راه برای اجرای آن باز شود چرا که هر روز تأخیر در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خسارت‌هایی متوجه کشور خواهد کرد.