نرگس‌زارهای بهبهان؛ از جاذبه گردشگری تا ثبت ملی

خورنا: اواخر زمستان به نوعی اوج گردشگری خوزستان است، نرگس‌زار بهبهان با داشتن شرایط منحصر به فرد بهترین مامن گردشگران خوزستان است که در سال‌جاری شرایط این جاذبه قدری متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، همیشه با شنیدن جاذبه گردشگری به یاد خانه‌های قدیمی و آثار تاریخی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال می‌افتیم که توریست را در خود جای می‌دهند ولی این بار به سراغ جاذبه‌ای طبیعی در صنعت گردشگری رفته‌ایم، باغ‌های نرگس بهبهان که این روزها به ثمر نشسته‌اند و محصولات آنها آماده عرضه به بازار است، این روزها بسیار محل بازدید مردم و گردشگران ملی و بین‌المللی است، این باغ‌ها که شاید مردم خوزستان از آن اطلاع چندانی نداشته باشند.

گردشگری طبیعی چند سالی است که در کشور رونق جدی پیدا کرده است و روند استقبال از آن روز به روز در حال افزایش است، تنها مسئله در این بین معرفی داشته‌های طبیعی و تامین زیرساخت‌های ابتدایی برای حضور گردشگران است و معرفی داشته‌های طبیعی بیشترین نقش را در جذب گردشگری در این بخش به خود اختصاص می‌دهد و باید در این باره اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشد.

سابقه طولانی شهرستان بهبهان در تولید گل نرگس در خوزستان باعث شده تا این شهر به خواستگاه تولید گل نرگس در جنوب کشور تبدیل شود، از سویی عدم حمایت در این باره باعث شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه فعالیت جدی نداشته باشند و این صنعت درآمدزا به نحوی توسعه نیافته باقی بماند.

تولید گل نرگس علاوه بر انتفاع مالی برای فروش محصول می‌تواند جاذبه قابل عرضه برای توریست و گردشگران داخلی و خارجی در فصل زمستان و پاییز باشد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی مدونی در دستور کار قرار گیرد.

از سویی دیگر موعد کشت و به ثمر نشستن این گل در خوزستان زمانی است که به نحوی بهار گردشگری استان به شمار می‌آید و به این دلیل می‌تواند خود در سناریوی بازدید گردشگری طبیعی و فصلی استان قرار گیرد که به دلیل مدت زمان محدود ثمرنشینی این گیاه گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

*رشد ۲۲ درصد سطح زیر کشت نرگس

کشت محدود نرگس در بهبهان همه ساله باعث می‌شود تا کمبود این گل در بازار احساس شود ولی به زعم مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان امسال ۲۲ درصد سطح زیر کشت این محصول در بهبهان رشد داشته است و به این دلیل تولیدات گل نرگس با رشد فزاینده‌ای مواجه می‌شود.

سیدمحمدرضا حسینی می‌افزاید: همه ساله در بهبهان تنها ۷۰ هکتار گل نرگس کشت می‌شد ولی در سال‌جاری این میزان به ۹۰ هکتار افزایش یافته است و این افزایش سطح تولیدات گل نرگس استان را به صورت فزاینده با رشد مواجه می‌کند.

وی خاطر نشان می‌کند: به دلیل آب و هوای خوب در زمان کشت و کاهش مشکلات در این حوزه امسال از هر هکتار نرگس‌زار بیش از ۲۰۰ هزار شاخه گل نرگس تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته رقم قابل توجهی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان با اشاره به پیش‌بینی تولید گل نرگس در بهبهان می‌گوید: در سال‌جاری بیش از ۱۸ میلیون شاخه گل نرگس از باغ‌های نرگس‌ شهرستان بهبهان برداشت می‌شود که در سال گذشته این میزان در بهترین شرایط ۱۴ میلیون شاخه گل بوده است.

وی تاکید می‌کند: باران‌های پاییزه و سرمای غافلگیر کننده در خوزستان در سال‌جاری بر کیفیت گل نرگس در شهرستان بهبهان تاثیر نگذاشته است و به این دلیل محصول خوبی امسال روانه بازار گل می‌شود.

*ثبت ملی نرگس و مراسمات پیرامون

گل نرگس در ادبیات مذهبی و اعتقادات مردمی ایران تقدس خاصی دارد و به این دلیل همه ساله هشت هزار شاخه گل نخست چیده شده از نرگس‌زارهای بهبهان به حرم امام هشتم اهدا می‌شود و به این دلیل این اتفاق به مراسمی خاص و معنوی در این شهرستان تبدیل شده است، تاجایی که مردم این شهرستان از این مراسم استقبال بی‌نظیری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این زمینه می‌گوید: نرگس‌زارهای بهبهان و مراسمات پیرامونی مردمی به ویژه ارسال گل‌های نرگس به حرم امام رضا(ع) در پرونده‌ای به معاونت ثبت آثار میراث فرهنگی کشور پیشنهاد شده است و در هفته‌های آینده به ثبت خواهد رسید.

افشین حیدری با اشاره به اینکه نرگس‌زارهای بهبهان می‌توانند این شهرستان را از نظر گردشگری متحول کنند، می‌افزاید: باید برای معرفی این جاذبه گردشگری در کشور تبلیغ کرد و از حضور سرمایه‌گذاران برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در این شهرستان برای حضور گردشگران حمایت می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان می‌کند: گردشگران زیادی در کشور وجود دارد که به دنبال جاذبه‌های گردشگری طبیعی هستند و به این دلیل باید تلاش کرد تا داشته‌های فرهنگی و گردشگری این شهرستان به گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در خوزستان عرضه شود و در این باره راه طولانی برای طی کردن وجود دارد.

استفاده از صنعت گردشگری برای رونق بخشیدن به استان خوزستان بهترین استراتژی برای رشد و توسعه استان است و برای رفع اتکای کشور به صنعت نفت باید از گردشگری استفاده کرد زیرا هم مولد و هم بدون آلودگی زیست محیطی است و می‌تواند خوزستان را از مشکلات پیرامونی نجات دهد.