چگونه تشخیص دهیم کودکمان چاق است؟

خورنا: یک متخصص کودکان گفت: کودکانی که مقادیر زیادی چربی در بدن ذخیره دارند، چاق محسوب می‌شوند؛ افزایش چربی معمولا به طور مزمن اتفاق می‌افتد و می‌تواند ناشی از مصرف غذا و مواد دارای قند بالا و کمبود فعالیت‌های فیزیکی باشد.

 

سیدمهدی منجم‌زاده اظهار کرد: به طور کلی دو عامل ارث و محیط در بروز چاقی دخالت دارند که از عوامل محیطی می‌توان به عامل اجتماعی، رفتاری و فرهنگی اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: از حدود ۳۰ سال گذشته پدیده چاقی به یک مساله اجتماعی تبدیل شده و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۵، ۱.۶ میلیارد کودک بالای ۱۵ سال دچار افزایش وزن و چاقی بوده‌اند.

 

این متخصص کودکان افزود: در برخی کشورها تعداد کودکان چاق در ۴۰ سال گذشته، ۳۰۰ برابر گزارش شده است و باید یادآور شد که چاقی در والدین نیز می‌تواند در بروز این حالت در کودکان نقش داشته باشد.

 

منجم‌زاده درباره تشخیص میزان چاقی توضیح داد: می‌توان از شاخص توده‌ای بدن به نام BMI استفاده شود که تخمین قابل اعتمادی برای میزان چربی بدن است. این شاخص از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می‌آید و در کاربرد آن باید از چارت‌های تهیه شده که مقایسه‌ای با سایر کودکان است، استفاده شود.

 

وی گفت: از عوارض چاقی، می‌توان ابتلا به دیابت تیپ ۲، افزایش چربی‌های بدن (هایپر لیپیدمی)، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی، اختلالات جنسی، اختلالات استخوانی، بدخیمی دستگاه تناسلی، پستان، پروستات و روده بزرگ را نام برد.

 

این متخصص کودکان عنوان کرد: چاقی موجب کاهش اعتماد به نفس و افسردگی در کودک می‌شود و نکته  مهم برای پیشگیری از چاقی این است که این کار نیازمند همکاری همه اعضای خانواده است. خانواده باید در این امر شرکت فعال داشته باشند؛ به این منظور پیروی از رژیم غذایی باید تمام افراد خانواده را شامل شود، تغییر در نوع غذا و استفاده نکردن از غذاهای دارای چربی و قند بالا و همچنین مصرف مداوم میوه و سبزی باید در برنامه غذایی خانواده باشد.

 

منجم‌زاده عنوان کرد: ورزش و فعالیت بدنی جزو بسیار مهم در پیشگیری از چاقی در کودکان است و کودکان بالاتر از ۵ سال باید روزانه حدود ۶۰ دقیقه فعالیت داشته باشند که شامل ورزش‌هایی است که با صرف انرژی و کالری‌های ذخیره شده همراه است، مانند دوچرخه سواری، فوتبال و شنا.

 

وی افزود: همچنین بی‌حرکتی و مشاهده تلویزیون و استفاده از کامپیوتر باید محدود و حداقل در حد یک ساعت در روز باشد.