شایع‌ترین سرطان در بین مردان خوزستانی چیست؟

خورنا: سید سعید سیدیان در رابطه با شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان و زنان خوزستانی، اظهار کرد: سرطان سینه در صدر ده سرطان شایع زنان خوزستانی است که این نوع سرطان در تمامی استان‌های کشور بالا‌تر از سایر موارد سرطان گزارش شده است.

وی ادامه داد: جز در استان‌های اردبیل که پس از سرطان معده و مری، و همچنین در استان کهگیلویه و بویر احمد که بعد از سرطان پوست جای دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه اوج سنی سرطان سینه بین ۵۰ تا ۵۵ سالگی است عنوان کرد: میزان بروز استاندارد شده سرطان سینه در کشورهای پیشرفته ۴. ۸۶ در یکصد هزار نفر بوده و این میزان در کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۷.۳ در یکصد هزار نفر است.

وی خاطر نشان کرد: تمامی خانم‌ها بعد از سن بیست سالگی باید ماهانه سینه‌های خود را معاینه کنند که طریقه انجام این عمل را می‌توانند از پزشک سؤال کنند.

سیدیان اضافه کرد: بعد از سن ۴۰ سالگی نیز باید هر سال توسط پزشک معاینه شوند، زنان بین ۵۰ تا ۷۰ سال نیز باید سالانه اقدام به ماموگرافی نمایند که یک نوع عکسبرداری ویژه از سینه است.

وی سرطان پوست را اولین سرطان شایع در بین مردان ایرانی و خوزستانی معرفی کرد و گفت: طبق گزارش کشوری ثبت سرطان در سال ۱۳۸۸ این سرطان در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را دارا است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه میزان بروز استاندارد شده سنی (ASR) آن برای مردان ۱۸.۹۳ در یکصد هزار نفر و زنان ۱۳.۰۹ است تصریح کرد: وخیم‌ترین نوع سرطان پوست، ملانوما می‌باشد و میزان بروز استاندارد شده آن در کشورهای پیشرفته در مردان ۵. ۹ و در زنان ۶. ۸ و در کشورهای کمتر توسعه یافته در مردان ۰.۷ و در زنان ۰.۶ است.

وی افزود: سرطان پوست قابل پیشگیری است و برای کاهش خطر سرطان پوست که توسط تابش فرابنفش ایجاد می‌شود، بهتر است از مواجهه با نور خورشید در اواسط روز اجتناب نمود.

سیدیان: سرطان کولورکتال با میزان بروز ۱۰.۸۹ در یکصد هزار نفر، در رتبه سوم سرطان‌های شایع در بین زنان قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: سرطان‌های خون، معده، مغز و سیستم عصبی، ریه، لنفوم غیر هوچکینی، تخمدان و تیروئید از دیگر سرطان‌های شایع در بین زنان خوزستانی می‌باشند.