فعالیت های نفتی خسارات بسیاری به تالاب هورالعظیم وارد کرده است

خورنا: مشاور استاندار خوزستان در امورحفاظت محیط زیست و شیلات گفت: فعالیت پروژه های نفتی در تالاب هورالعظیم خسارات بسیاری به این تالاب وارد کرده که برخی از این خسارت ها قابل جبران نیست.

ˈجاسم مرمضی ˈ یکشنبه در جلسه کمیته تالاب ها و سواحل استان خوزستان که به مناسبت روز جهانی تالاب ها در محل استانداری خوزستان برگزار شد گفت:دخالت ها و اقدامات تخریبی وسیعی از جانب شرکت های نفتی در تالاب هورالعظیم انجام شده که بدنه تالاب را به دو قسمت شمالی و جنوبی تبدیل کرده است.

وی بیان داشت: از جمله این اقدامات می توان به ایجاد چندین حوضچه نفتی در اتباط با فعالیت های وزارت نفت و احداث جاده های دسترسی به سایت های این پروژه و آلودگی های زیست محیطی در تالاب اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم عملاً فاقد حیات است , گفت: بازگرداندن تالاب به وضعیت گذشته کار بسیار سختی است و باید برای رفع مشکلات موجود در تالاب هورالعظیم چاره اندیشی کرد.

مشاور استاندار خوزستان در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: اگر می خواهیم در وضعیت این تالاب بهبود ایجاد شود باید با همکاری مشترک هردو کشور ایران و عراق حل شود.

مرمضی بیان کرد:هم اکنون در مرحله ای قرار داریم که باید برای نجات تالاب های استان خوزستان برنامه ریزی های مدونی انجام داد و مهمترین این برنامه ها تامین حق آبه تالاب های استان است.

وی با بیان اینکه در پرداختن به مسئله و مشکلات تالاب های استان بایدتفاوت قائل بود , گفت:در تالاب بین المللی شادگان باید برنامه تامین آب و حفاظت از تالاب تدوین شود اما در تالاب هورالعظیم مشکل پیچیده تر است و مشکلاتی مانند دژ مرزی و فعالیت های نفتی , تخریب های بسیاری را در تالاب ایجاد کرده است.

گفتنی است در این نشست که با حضور برخی از مدیران استانی در حوزه تالاب های استان برگزار شد ،برای نخستین بار اعضای انجمن های مردم نهاد نیز حضور داشتند.