شهردار اهواز: مجموعه نفت عوارض آلایندگی نفتی را به شهرداری پرداخت نمی‌کند

خورنا: شهردار اهواز از افزایش ۵۰ درصدی بودجه پیشنهادی شهرداری اهواز در سال ۹۳ خبر داد و گفت: مجموعه نفت عوارض آلایندگی نفتی را به شهرداری پرداخت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزای فارس از اهواز، سید خلف موسوی در نشست خبری که ظهر امروز در شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: انقلاب ما الهی و مردمی است که با سه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی پایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: شعار مردم ایران از ابتدا این بود که از زیر یوغ مستکبران خارج شوند و حال جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به هیچ قدرتی در جهان وابسته نیست.

شهردار اهواز با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی برای رسیدن به استقلال هزینه نکرده است اذعان کرد: با تقدیم خون شهدا، آزادی مردم ایران در مقابل رژیمی که اختناق ایجاد کرده بود به وقوع پیوست.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به معنای حاکمیت ارزش‌های دینی است که در آن آزادی و حفظ حقوق دیگران اهمیت خاصی دارد.

موسوی بودجه پیشنهادی سال ۹۳ شهرداری را ۱۰ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: ۷ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال بودجه عمرانی پیشنهادی سال ۹۳ شهرداری است که این بخش ۷۲ درصد بودجه ۹۳ شهرداری را به خود اختصاص داده است و نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اهواز نیازمند کارهای مهم و اساسی در بخش عمران است تصریح کرد: یکی از بخش‌های بودجه عمرانی برنامه ریزی توسعه شهری است که ۵ درصد از کل بودجه عمرانی را به خود اختصاصا می‌دهد و در بخش طرح تملک اراضی و طرح مطالعاتی مصرف می‌شود.

شهردار اهواز با بیان اینکه بخش دیگر بودجه عمرانی در برنامه هدایت و دفع آب‌های سطحی داخل شهری صرف می‌شود عنوان کرد: این بخش ۲ درصد از بودجه عمرانی را در بر می‌گیرد که برای لایروبی، لوله گذاری و دفع آب‌های سطحی استفاده می‌شود.

موسوی خاطر نشان کرد: بیشترین مصرفی بودجه عمرانی سال ۹۳ شهرداری اهواز در بخش حمل و نقل و بهبود عبور و مرور است که ۵۲ درصد از بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: این بودجه در پیاده روسازی، تقاطع‌های غیر همسطح، خرید و نصب تجهیزات ترافیکی و احداث جاده‌ها استفاده می‌شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: برنامه ایجاد تاسیسات حفاظتی شهر‌ها که شامل احداث ایستگا‌های آتش نشانی، دیوارهای ساحلی و خرید تجهیزات آتش نشانی است ۴ درصد از بودجه عمرانی را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: برنامه بهبود محیط شهری ۱۷ درصد، برنامه ایجاد اماکن ورزشی، تفریحی و توریستی ۴ درصد، برنامه ایجاد سایر تاسیسات و تسهیلات شهری ۳ درصد، برنامه ایجاد تاسیسات درآمد زا ۷ درصد و برنامه هزینه‌های پیش بینی نشده و دیون عمرانی ۶ درصد از بودجه عمرانی را به خود اختصاص می‌دهند.

موسوی با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال ۹۳، ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است عنوان کرد: در این مدت با همکاری شورای شهر اهواز سعی بر افزایش درآمدهای شهرداری داشته‌ایم.

وی افزود: شهرداری نهادی است که درآمدهای خود را بیشتر از طریق عوارض پرداخت شده توسط مردم تامین می‌کند، اگر وضعیت درآمد مردم خوب باشد در نتیجه پرداخت عوارض به خوبی انجام می‌شود و درآمدهای شهرداری افزایش می‌یابد.

شهردار اهواز با بیان اینکه ۲۳ لایحه درآمدزا برای شهرداری داریم تصریح کرد: از این ۲۳ لایحه برای ایجاد درآمدهای جدید در شهر ۱۷ لایحه به تصویب رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: افرادی در شهر خدماتی بیش از سایرین دریافت می‌کنند اما عوارض کمی پرداخت می‌کنند، لازم است این افراد پرداخت عوارض خود به شهرداری را به نسبت خدمات دریافتی افزایش دهند.

موسوی به عدم پرداخت عوارض شهرداری توسط مجموعه نفت اشاره کرد و گفت: در این شهر ۲۰۱ حلقه چاه وجود دارد که عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به خوزستان موضوع عدم پرداخت عوارض از سوی وزارت نفت به صورت کتبی به رئیس جمهور ارائه شد و پیگیری آن مورد موافقت قرار گرفت.

شهردار اهواز به میزان درآمدهای شهرداری در ۱۰ ماهه اول امسال اشاره کرد و ادامه داد: درآمد شهرداری در ۱۰ ماهه ابتدای امسال منهای اعتبارات عمرانی برابر با ۳۱۷ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است.

وی از بهره برداری از ۴۸ پروژه شهرداری اهواز در دهه فجر امسال خبر داد و عنوان کرد: ارزش این پروژه‌ها برابر با ۴۳ میلیارد تومان است.

موسوی اضافه کرد: ۱۶۲ پروژه به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی از پایان ساماندهی خیابان سلمان فارسی تا دهه فجر خبر داد و گفت: ساماندهی خیابان سلمان فارسی با ۳ میلیارد تومان آغاز شد که تا دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

شهردار اهواز به تعریض پل سوم کیانپارس اشاره کرد و افزود: این پل با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال از ۱۲ متر به ۳۰ متر تعریض می‌شود و اولین پلی است که راست گرد و چپ گرد دارد.

وی اظهار کرد: نگاه پرو‍ژه‌های عمرانی، علمی و برنامه محور است و ما در این زمینه از نظرات همه کار‌شناسان استفاده می‌کنیم.

موسوی با بیان اینکه کلیه پروژه‌ها دارای برنامه زمانبندی است تصریح کرد: تکمیل مسیر پل ششم، زیر گذر شریعتی، زیر گذر پهلوان و احداث مسیر پارک شهروند از پروژه‌های در دست انجام است.