شمسایی خواستار استفاده اقتصادی از تالاب‌های خوزستان‌ شد

خورنا: رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: تا زمانی که در ایران تالاب‌ها اقتصادی نشوند امکان بهره‌برداری صحیح و استفاده از تالاب‌ها امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا شمسایی در جلسه ساماندهی تالاب‌های استان که پیش از ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد اظهار کرد: واقعیت این است که تالاب در خوزستان به حال خود‌‌ رها شده‌اند و قانون مشخصی در رابطه با اینکه چه ارگانی متولی تالاب‌ها است وجود ندارد.

وی ادامه داد: همیشه میان وزارت نیرو و سازمان محیط زیست این دوگانگی وجود دارد که چه ارگانی متولی تالاب‌ها است و اصلی‌ترین موضوع در بحث تالاب‌ها بلاتکلیفی است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان استفاده افراطی از آب برای کشاورزی را مشکل عمده تالاب‌های خوزستان و کشور بیان کرد و گفت: در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی به سازمان آب و برق برای تامین آب کشاورزی فشار زیادی وارد شد.

وی اضافه کرد: این فشار‌ها برای تامین آب کشاورزی باعث شد که حق‌آبه تالاب‌ها به کشاورزی داده شود.

شمسایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تالاب‌ها اقتصادی نشوند امکان بهره‌برداری صحیح و استفاده از تالاب‌ها امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر از تالاب‌ها استفاده اقتصادی می‌شود، اذعان کرد: متاسفانه در ایران دستگاه‌های اجرایی در زمینه حفظ و نگهداری از تالاب‌ها ضعیف عمل کرده‌اند.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه وضعیت تالاب در خوزستان بحرانی است، عنوان کرد: بهتر است که در مناطقی که تالاب‌ها وجود دارند تشکل‌های مردمی برای نگهداری از تالاب‌ها ایجاد شود و این تشکل‌ها با استفاده از عوارضی که از بهره‌برداران تالاب گرفته می‌شود تامین شوند و ما تنها کار نظارت را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی تالاب‌های خوزستان نیاز به مطالعات دقیقی است و باید این مطالعات با استفاده از یک مشاور خارجی انجام شود زیرا این قابلیت در ایران وجود ندارد.