نگاه علمای خوزستان به نخستین سفر استانی دولت یازدهم

خورنا: علما، روحانیون و ائمه جمعه خوزستان، نخستین سفر استانی دولت یازدهم را به این استان متفاوت با سفرهای دولت پیش دانسته اند و معتقدند که رییس جمهوری مرد خدمت است و باور دارند که این دولت به طور قطع به تمام وعده هایی که می دهد عمل خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در همین ارتباط گفته است که با توجه به روحیه ای که از آقای روحانی سراغ دارم به صراحت می توان گفت که رییس جمهوری به تمام وعده هایی که در سفر سه روزه خود در خوزستان داد، عمل می کند.

آیت الله «سید محمد علی موسوی جزایری » افزود: حجت الاسلام روحانی فرزند تربیت شده و رشد یافته در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و حوزه مقدس علمیه است.

عضو خبرگان رهبری گفت: دکتر روحانی شخصیتی برجسته و عالم دینی و از علمای مبارز با سوابق درخشان انقلابی و از یاران امام خمینی (ره) است.

وی افزود: رییس جمهوری از دو جهت مورد احترام و محبت است؛ از آنجا که در مسند رییس جمهوری است و از این طریق به مردم خدمت می کند و دوم از نظر فضایل شخصیتی که در وجود ایشان قرار دارد.

امام جمعه اهواز گفت: احیای رودخانه کارون موضوع تازه ای است که برای نخستین بار از سوی رییس جمهوری مطرح شد و بی شک دکتر روحانی به وعده های خود درخصوص توقف طرح انتقال آب کارون برای مصارف کشاورزی و احیای این رودخانه عمل می کند.

وی گفت: مردم خوزستان و مسوولان این استان با انتقال آب برای مصرف آشامیدنی موافق اند و در صورتی که در همین حد باشد مشکلی به وجود نخواهد آمد.

آیت الله موسوی جزایری افزود: در سفر رییس جمهوری به خوزستان طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز بررسی شد که اجرای این طرح هزینه های کلانی را در بر خواهد داشت، اما منافع اجرای آن برای همه مردم کشور است.

وی گفت: در سفر هیات دولت به خوزستان سراسر شهرستان های آبادان و خرمشهر جزو منطقه آزاد اعلام شد که این مساله با این حجم و وسعت تاکنون در کشور نمونه ای ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به آمار بالای بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر این مساله می تواند بخشی از مشکلات بیکاری این شهرها را حل کند.

آیت الله موسوی جزایری گفت: در نشست شورای اداری که با حضور رییس جمهوری برگزار شد یکی از پیشنهادها به هیات دولت تشکیل کارگروهی برای پیگیری مصوبه های این سفر بود که با این پیشنهاد موافقت و مقرر شد ریاست این کارگروه به عهده استاندار خوزستان باشد.

وی افزود: در گذشته مصوبه های خوبی تصویب می شد اما به دلیل اینکه عدم پیگیری های لازم ، به خوبی به مرحله اجرا نمی رسید.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: در سفر سه روزه دکتر روحانی به خوزستان چندین مصوبه کلان به تصویب رسید که مدیران استان خوزستان باید پیگیر اجرایی شدن این مصوبات باشند.

وی گفت: به ثمر رساندن طرح کشاورزی سفر مقام معظم رهبری خدمتی به اقتصاد کشور و خوزستان و لبیک به ندای حضرت آیت الله خامنه ای است.

** مصوبات سفر رییس جمهوری برای خوزستان کلیدی است

امام جمعه موقت اهواز نیز با کلیدی خواندن وعده های رییس جمهوری در سفر به خوزستان از جمله موضوع رفع مشکل آب آشامیدنی، به وعده احیای کارون اشاره و اظهار کرد: آقای روحانی وعده دادند که برداشت آب از سرشاخه های کارون برای استان های دیگر به منظور مصارف کشاورزی متوقف شود و برداشت آبی فقط برای مصارف آشامیدنی باشد.

حجت الاسلام «ابوالحسن حسن زاده» گفت: مساله مهم دیگر طرح ۵۵۰ هکتاری توسعه کشاورزی برای استان است که برای احیای کشاورزی منطقه باید اجرایی شود.

وی افزود: رییس جمهوری در این زمینه به استان قول دادند اگر این طرح با همت مسوولان و تامین اعتبار لازم اجرایی شود نه تنها خوزستان که تمام کشور از نتایج مثبت آن بهره مند می شود.

**سفری مملو از برکت

امام جمعه دزفول هم سفر نخست رییس جمهوری به استان خوزستان را مایه خیر و برکت برای مردم این خطه قلمداد کرد و گفت: دولت روحانی روح امید را در ملت ایران زنده کرد.

حجت الاسلام «سید محمدعلی قاضی» افزود: دولت باید به شعارهای خود پای بند باشد و شعار اعتدال را با شایسته سالاری و استفاده از تمام سلیقه ها، جناح ها و گروه ها محقق سازد.

وی گفت: در سفر رییس جمهوری به استان خوزستان از مقاومت و ایستادگی مردم دزفول در دوران دفاع مقدس و بمباران و موشک باران این شهر مقاوم صحبت شد.

حجت الاسلام قاضی افزود: در دوران جنگ میزان خرابی های دزفول کمتر از آبادان نبود اما آیت الله قاضی (ره) از مردم این شهر خواست خرابی ها را با شتاب بازسازی کنند و به رغم ویرانی زیرساخت ها، شهر سریعا توسط مردم بازسازی شد.

امام جمعه دزفول همچنین به سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای اداری خوزستان با حضور رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: در حالیکه همه از مشکلات رود کارون می گویند ، توجهی به رودخانه دز و مشکلات آن نمی شود.

وی در عین حال با نگاهی انتقادی گفت: در سفر اخیر رییس جمهوری به استان خوزستان حق مردم دزفول به عنوان دومین شهر خوزستان و قطب کشاورزی این استان به خوبی ادا نشد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی افزود: در سفر رییس جمهوری به استان خوزستان از مقاومت و ایستادگی مردم دزفول در دوران دفاع مقدس و بمباران و موشکباران این شهر صحبت شد ولی سخنی در خصوص اقدامات آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی؛ امام جمعه فقید دزفول در دوران جنگ سخنی به میان نیامد که جای گله دارد.

**عملکرد دولت تدبیر و امید مثبت است

امام جمعه رامشیر نیز با مثبت خواندن عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: مهم ترین کار مثبت دولت آقای روحانی در زمینه برنامه هسته ای کشور است که موفقیت دراین بخش را به فال نیک می گیریم.

حجت الاسلام «سید طالب موسوی» افزود: تاکنون اقدام های صورت گرفته در بحث سیاست خارجی خوب بوده است.

**ورود روحانی در بحث مقابله با اسلام هراسی موفقیت آمیز بود

امام جمعه شوش هم با اشاره به دشمنی دیرینه آمریکا با ملت ایران و سیاست اسلام هراسی ابرقدرت ها گفت: ورود و عملکرد دولت آقای روحانی در این زمینه با عنایت به مساله اصلی دشمنی آمریکا با ملت ایران که ایجاد روحیه اسلام هراسی است، موفقیت آمیز بود.

حجت الاسلام «سید محمد امام» اظهار امیدواری کرد: شاهد موفقیت های چمشگیر دیگر دولت تدبیر و امید در دیگر زمینه ها هم باشیم.

** شعار تدبیر و امید باید عملی شود

امام جمعه هویزه نیز تدبیر و امید را خواسته ای ملی برای مقابله با افراط و تفریط دانست و گفت: این شعار باید در عمل در کشور محقق شود.

حجت الاسلام «جابر بوعذار» افزود: اگر امید و تدبیر به شکلی که تعریف شده تحقق یابد جامعه از افراط و تفریط فاصله خواهد گرفت.

وی نخستین گام در تحقق این شعار را توجه به تمام نیازهای کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر بخش ها و خود را حامی این طرز تفکر دانست.

امام جمعه هویزه اظهار کرد: آنچه که از دولت دکتر حسن روحانی بیشتر انتظار می رود این است که امید و تدبیر و اعتدال به طور مشخص در عمل به فعلیت برسد.

وی اظهار امیدواری کرد در ماه های آتی و سپری شدن مدتی از عمر دولت یازدهم شاهد تعدیل های بیشتری ویژه در بخش قومیت ها، احزاب، گروه ها و دیگر اقشار جامعه از سوی دولت تدبیر و امید باشیم.

**روحانی اهل تدبیر و مطیع امر رهبری است

در عین حال امام جمعه رامهرمز گفت: دکتر حسن روحانی نشان داد اهل تدبیر بوده و مطیع اوامر رهبری است.

حجت الاسلام «سید اسماعیل موسوی» افزود: رییس دولت یازدهم دارای برنامه هایی است که امید را بین مردم ایجاد خواهد کرد.

*** در سفر رییس جمهوری مشکلات و مطالب به خوبی بیان نشد

امام جمعه خرمشهر نیز در خصوص سفر هیات دولت تدبیر و امید به خرمشهر گفت: برای حضور هیات دولت در خرمشهر برنامه ریزی نشده بود و بدلیل کمبود وقت، مشکلات و مطالب به خوبی بیان نشد.

حجت الاسلام «سیدنبی موسوی» افزود: مشکلات شهرستان درقالب نامه ای به اطلاع رییس جمهوری رسید.

وی گفت: خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی دارای ۱۷ اسکله تخلیه و بارگیری و قطب نخیلات بود و مردم ایران آن را بهشت سرمایه داران می دانستند در حالیکه امروز از حداقل امکانات رفاهی محروم است.

حجت الاسلام موسوی گفت: انتظار می رفت خرمشهر در زمان بازسازی و احیای زیرساخت در اولویت قرار گیرد و به زمان قبل از جنگ برسد ولی اکنون با برخی روستاهای شهرهای دیگر هم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: بخش عمده مشکلات و خواسته های مردم خرمشهر در سفر هیات دولت به گوش مسوولان رسید و امید است مشکلات مردم خرمشهر به حداقل برسد.

*** مشکلات آبادان به صورت تفصیلی مطرح شد

امام جمعه آبادان بر خلاف دیدگاه امام جمعه خرمشهر بر این عقیده است که در سفر رییس جمهوری و نشست شورای اداری استان خوزستان با حضور روحانی در آبادان، مشکلات شهرستان و استان به صورت تفصیلی مطرح شد.

حجت الاسلام ابراهیمی پور گفت: مشکلات زیر بنایی شهری و روستایی شامل آب و فاضلاب، بیمارستان، نفت و آلودگی زیست محیطی در نشست شورای اداری مطرح شد.

امام جمعه آبادان از دولت تدبیر و امید خواست که به وعده های این سفر عمل کند زیرا مردم از این سفر و قول های مسوولان امیداور شدند.