قطار خرمشهر ـ مشهد در شیب معکوس

خورنا: قطار خرمشهر به مشهد که قرار بود تابستان امسال به بهره برداری برسد بعد از گذشت حدود دو فصل از سال، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقیمانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، پنجم شهریورماه امسال بود که با شنیدن زمزمه‌های رسیدن قطار خرمشهر به مشهد بسیاری از زوار و شهروندان از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند و خرسند بودند از اینکه برای تردد به شهر زیارتی سیاحتی مشهد مقدس دیگر نیازی به سفر به اهواز ندارند و خطرات جاده و هزینه‌ای اضافی را متحمل نمی‌شوند. این انتظار از شهریورماه سال جاری با خبر خوش عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی قوت پیدا کرد و مردم و زوار ایرانی و خارجی به ویژه عراقی را تا به امروز منتظر گذاشته است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: به دنبال نشستی که با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم موفق شدیم دستور راه اندازی و آغاز به کار قطار مسافربری خرمشهر ـ مشهد را از وی اخذ کنیم.

عبدالله سامری افزوده بود: این قطار ظرف امروز و فردا رسما کار خود را آغاز می‌کند و ظرفیت واگن‌های آن نیز با توجه به نیاز منطقه تعریف خواهد شد.

وی در ادامه به امکان حمل خودرو از طریق راه‌اندازی همین قطار از خرمشهر به مقصد مشهد اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این، حمل خودروی ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر تنها از طریق خط آهن مرکز استان صورت می‌گرفت.

با توجه به اینکه خرمشهر سالانه میزبان میلیون زائر به منظور بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس و شلمچه و تربت پاک شهداست، راه‌اندازی این خط آهن نقطه عطفی در اقتصاد و شکوفایی خطوط ریلی این شهر محسوب خواهد شد.

*تغییر زمان راه‌اندازی قطار از شهریور به مهرماه

در بخشی از این گزارش به نقل نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی آمده بود: متاسفانه راه‌اندازی قطار خرمشهر به مشهد دچار وقفه شده است که در حال پیگیری برای افتتاح هرچه سریع‌تر آن هستیم.

سامری افزود: در همین راستا با معاون وزیر نشست‌هایی را انجام داده‌ایم و به زودی این کار به سرانجام می‌رسد.

وی در ادامه گفت: طبق قولی که به ما داده‌اند این قطار تا یازدهم مهرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که امیدواریم چنین امری نیز محقق شود.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه تردد روزانه مسافران و زائران از کشور عراق به ایران بیش از ۵ هزار نفر است چنین اقدامی در راستای تسهیل تردد شهروندان و زائران بسیار ضروری احساس می‌شد.

سامری با بیان اینکه این قطار به ویژه برای مردم آبادان و خرمشهر که در مجاورت مرز شلمچه قرار دارند بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شود اظهار کرد: پیش از جنگ تحمیلی مبدا تردد بسیاری از خطوط ریلی کشور از شهرستان خرمشهر بوده است و امروز لازم است که توجهی مضاعف به خط راه‌آهن این شهرستان شود.

*سکوت خبری بعد از گذشت ۴ ماه

اما امروز با گذشت تقریبا چهار ماه از این وعده و وعیدها سکوت خبری این پروژه را در بر گرفته است و هیچ صدایی از سوت قطار خرمشهر به مشهد و بالعکس به گوش نمی‌رسد. گویی مسئولان ملی و کشوری این بار نیز شهرستان خرمشهر را به فراموشی سپرده‌اند و قصد و خیال تحقق وعده بسیار کوچک خود را ندارند و می‌دانند که مردم این دیار چقدر ساکت و صبورند.

این بار نیز نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی را برای مصاحبه در به سرانجام رسیدن این قائله انتخاب کردیم و توضیحات وی را در این زمینه جویا شده‌ایم.

*تغییر دولت موجب وقفه در کار این پروژه شد

سامری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: دستور راه اندازی این قطار را گرفته بودیم و همه کارها طبق روال پیش می‌رفت که با تغییر دولت و آمدن روی کار دولت جدید، تعلل و وقفه در این پروژه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی مسیر این خط آهن در یازدهم مهرماه قطعی بود که متاسفانه تغییر و تحولات در دولت موجب روز مشکلاتی در تحقق این وعده شد و مردم را منتظر گذاشته است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه رئیس راه آهن کشور تغییر کرد در راه‌اندازی قطار خرمشهر به مشهد نیز وقفه کار صورت گرفت.

وی با اشاره به نشست با رئیس جدید راه آهن کشور تصریح کرد: قول گرفته‌ایم که هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی این مسیر خط آهن اقدام کنند و قول مساعدت نیز داده‌اند.

سامری گفت: این طبیعی‌ست که تغییر و تحولات در دولت جدید جلوی برخی دستورات را بگیرد و ما از مسئولان ملی و استانی می‌خواهیم در این زمینه هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم این منطقه به ویژه برای تردد با وسایل نقلیه‌ای چون هواپیما و قطار برای سفر به مشهد مقدس دچار مشکل هستند، افزود: با امکان‌پذیری این سفر زیارتی از ایستگاه راه‌آهن خرمشهر، بسیاری از مشکلات مردم منطقه برطرف خواهد شد.

مطمئنا با راه‌اندازی این خط آهن بسیاری از سفرهای مشهد از این شهرستان انجام می‌شود و رونق بیشتری شامل منطقه خواهد شد زیرا زوار عراقی که برای زیارت از مرز شلمچه وارد کشورمان می‌شوند نیز به جای سفر به اهواز برای نشستن در قطار مشهد، خط آهن خرمشهر را بر می‌گزینند؛ و البته امیدواریم وعده مسئولان در دولت جدید چون دولت قبل با گذر زمان به باد فراموشی سپرده نشود.

=======

مریم خبازی