خداحافظ بنزین ۴۰۰ تومانی!

خورنا: حال دولت یازدهم تصمیم گرفته که بار دیگر پروژه افزایش قیمت بنزین را کلید بزند و تا دو ماه دیگر شاهد افزایش قیمت بنزین تا نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خواهیم بود.
زمزمه افزایش قیمت بنزین که از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسید حالا وارد فاز جدی‌تری شده و احتمالات مردم باید با بنزین آزاد که با نرخ هر لیتر ۷۰۰ تومان و همچنین بنزین سهمیه‌ای با نرخ هر لیتر ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید خداحافظی کنند. نباید فراموش کرد که از اردیبهشت سال ۹۲ بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد اما دولت دهم و نمایندگان مجلس به دلیل ملاحظات خاص خود از این تصمیم عقب‌نشینی کردند.حال دولت یازدهم تصمیم گرفته که بار دیگر پروژه افزایش قیمت بنزین را کلید بزند و تا دو ماه دیگر شاهد افزایش قیمت بنزین تا نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خواهیم بود. این تصمیم به خودی خود می‌تواند از سویی نگرانی مردم را در پی داشته و از سوی دیگر باعث شتاب‌ گرفتن دوباره نرخ تورم شود.

این در حالی‌است که دولت یازدهم اصلی‌ترین وعده خود را کنترل نرخ تورم عنوان کرده و مشخص نیست اگر بار دیگر بنزین گران شود چگونه قرار است که نرخ تورم کنترل شود. دیروز هم خبرگزاری‌ها اعلام کردند که قیمت و سهمیه جدید بنزین در دولت نهایی شده‌است.

در همین خصوص یک منبع آگاه از تعیین تکلیف شدن سهمیه و قیمت بنزین در گام دوم هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت:«به طور قطع بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی افزایش قیمت خواهد یافت و نرخی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خواهد داشت.»

یک منبع آگاه  با اشاره به بحث و بررسی دولت در خصوص سهیمه و قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت:«چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت؛ که همه این سناریو ها با افزایش قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان توافق دارند.» وی ادامه داد:«اما نکته مهم این است که در برخی از سناریوها خبری از بنزین سهمیه ای نیست.

بنزین به طور آزاد و با کارت سوخت عرضه می شود و در برخی از سناریو ها نیز بنزین سهمیه ای وجود دارد.» این مقام مسئول خاطرنشان کرد:«به نظر می رسد آنچه که در نهایت قرار است اتفاق بیافتد وجود بنزین سهمیه ای است اما نرخ این بنزین از ۴۰۰ تومان بالاتر خواهد رفت.» وی ادامه داد:«براساس بحث های صورت گرفته میزان سهمیه بنزین برای سال آینده تغییر نخواهد یافت.»

این منبع آگاه ادامه داد:«بنابراین از سال آینده به نظر می رسد باید منتظر بنزین ۶۰ لیتر سهمیه ای، با نرخ حدود ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان باشیم.»

وی با اشاره به حجم بنزین سهمیه ای با نرخ ۴۰۰ تومانی که هم اکنون در کارت های سوخت وجود دارد گفت:«براین اساس دولت قرار است مهلت یک یا دو ماهه ای را برای مصرف بنزین سهمیه ای ذخیره شده در کارتهای سوخت بدهد.»

سلام بنزین ۱۸۰۰ تومانی!

از سوی دیگر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از جزئیات سناریوهای دیگر بنزینی خبر داده است. بر اساس سناریویی که او شرح داده احتمالا مردم باید در آینده به بنزین ۱۸۰۰ تومانی سلام کنند.

سید مجتبی شفیعی با تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین در سال ۹۳ از افزایش قیمت هر لیتر بنزین از ۱۱۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان در صورت موافقت دولت برای سال آینده خبر داد. سید مجتبی شفیعی درباره مهمترین سناریوهای بنزینی دولت برای سال ۱۳۹۳، گفت:«ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشنهادات خود را در قالب سه سناریو برای تعیین قیمت بنزین در سال ۹۳ به دولت ارائه کرده است. »

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه هم اکنون بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در سطح دولت آغاز شده است، تصریح کرد:«تاکنون هیچ قیمتی یا تغییری در ساز و کار عرضه بنزین نهایی نشده است اما در صورت هرگونه تغییر اطلاع رسانی انجام خواهد شد. »

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سناریوی اول تثبیت شرایط موجود بنزینی کشور است، اظهار داشت:«در این سناریوها با حفظ قیمت‌های موجود ممکن است تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها اعمال شود. »وی با بیان اینکه در سناریوی دوم پیشنهادی قیمت بنزین تا ۱۱۰۰ تومان در هر لیتر قابل افزایش خواهد بود، بیان کرد: «سناریوی سوم این است که قیمت بنزین به ۱۸۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یابد.»