شورای حفاظت کیفی رودخانه دز تشکیل شد

خورنا: با تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه دز از این پس اجرای هر طرح در حاشیه و بالا دست رودخانه دز منوط به انجام مطالعات و تصویب شورای حفاظت کیفی این رودخانه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا فرماندار دزفول در اولین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه دز در محل فرمانداری ویژه دزفول گفت:تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه دز اقدامی مهم در راستای حفاظت از این نعمت خدادادی است هر چند با تاخیر انجام شده است.

ˈعبدالرضا احسانی نیاˈ با اشاره به اهمیت رودخانه دز در حیات اقتصادی و زیست محیطی منطقه شمال خوزستان این شورا می تواند نقش کارآمد و مهمی را در حفاظت از این رودخانه زیبا و کم نظیر ایفا نماید.

وی گفت:از این پس اجرای هر طرح و پروژه در حاشیه و بالا دست رودخانه دز منوط به انجام مطالعات کارشناسی و کسب مجوز از این شورا می باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول و دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه دز نیز گفت:رودخانه دز سومین رودخانه پر آب کشور است که شاهرگ حیاتی شمال خوزستان محسوب می شود، که از نظر کمی و کیفی نقش موثر و مهمی را در حیات رودخانه کارون بزرگ دارد.

ˈ فرهاد قلی نژادˈ افزود:هدف از تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه دز تلاشی در جهت مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس رودخانه دز و حفاظت از این رودخانه و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن بوده و باید تلاش گردد مسائل تاثیر گذار بر اکو سیستم رودخانه دز در گستره حوضه آبریز آن در مناطق بالادست تا پایین دست آن در ˈبند قیر (محل تلاقی رودخانه دز و کارون) بررسی و مدیریت گردد.

وی گفت: این شورا به عنوان کارگروهی از شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون مسائل کلان اکوسیستم رودخانه دز را پیگیری و مسائل در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون طرح گردد.

در این نشست گزارشی از مهمترین مسائل و مشکلات رودخانه دز ارائه و مدیران ادارات مرتبط نیز نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون رودخانه دز و نحوه برگزاری نشست های شورای کیفی رودخانه دز ارائه کردند.

تدوین وظایف ادارات مطابق قوانین و مقررات در خصوص مدیریت رودخانه دز ، پیگیری در خصوص ثبت جهانی و ملی رودخانه دز ،مدیریت و نظارت بر اجرای طرح های عمرانی ، گردشگری ، صنعتی و کشاورزی در حوزه این رودخانه ،پیگیری لایروبی رودخانه توسط دستگاههای ذیربط ، اجرای طرح های تحقیقاتی دانشگاهی در راستای حفاظت از این رودخانه از آلاینده ها و روند جلبکی آن و نیز مشارکت سازمان های مردم نهاد (NGO) در زمینه حفاظت از رودخانه دز از جمله مصوبات این نشست بود.

خبرگزاری ایرنا تاکنون چند گزارش خبری در خصوص ضرورت حفاظت از رودخانه دز و خطرات ناشی از رشد جلبک ها و آلودگی آب این رودخانه همچنین تخلیه مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در آن مخابره کرده است.