آیت الله کعبی: جایزه شعر عربی «ملافاضل السکرانی» در سطح جهانی برگزار شود

خورنا: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسابقات جایزه شعر عربی «ملافاضل السکرانی» باید در سطح جهانی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر: آیت الله عباس کعبی عصر جمعه در مراسم بزرگداشت «ملافاضل السکرانی» شاعر عرب خوزستان در تالار آفتاب اهواز اظهار کرد: احیا و زنده کردن فرهنگ، تاریخ و کرامت عربی مردم خوزستان که در مدرسه شعر عربی خوزستان وجود دارد و تروج می شود باید به همه شناسانده شود.

وی درباره تقاضا مردم و شعرای موجود در این مراسم در برگزاری مسابقات شعری با نام «جایزه ملا فاضل السکرانی» عنوان کرد: ضمن اینکه این فکر را تحسین می کنم به سهم خود این جایزه را نه در سطح استانی و بومی بلکه در سطح جهانی آن حمایت کرده و تمام سعی خود را برای جا دادن آن خواهیم کرد.

آیت الله کعبی بیان کرد: «مقام معظم رهبری» در یکی از سالگردهای شهادت حضرت فاطمه زهرا که خدمت ایشان رسیده بودیم به شعرا و ادبا وصیت کردند و فرمودند که شعرا در جامعه نقش بسیار مهم و کلیدی دارند. آنان به صورت اجتماعی فعالیت کرده و مشکلات جامعه را بازگو و باعث ترقی و پیشرفت جامعه می شوند و نباید صرفا در جهت تحریک عواطف و احساسات مردم باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شعر محلی بیشتر از شعر فصیح مخاطب دارد و می توان از این نمونه ها از شعر عربی با نام حبچیه و ابوذیه خوزستانی یاد کرد که یکی از بهترین شعرها در عرصه شعر عربی است.

آیت الله کعبی عنوان کرد: من در شعر عربی متخصص نیستم ولی از بزرگان و متخصصان شعر عربی مانند «سید محمد باقر حکیم» شنیده ام که بین حبچیه اهوازی و حبچیه نجفی مطالعات و مقایسه هایی انجام داده و حبچیه اهوازی را برتر از آن دانسته است.

وی افزود: مجتمع دینی و فرهنگی به نام امام حسین در شهر اهواز در حال تأسیس است که زیر نظر حوزه علمیه قم شروع به فعالیت می کند. همچنین ساخت کتابخانه بزرگ فرهنگی و دینی همراه با یک یک سالن بزرگ اجتماعات در حال برنامه ریزی و ساخت است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر به تاریخچه شعر عربی مراجعه کنیم، حکمت های بسیاری را می توان در آن یافت و می تواند اساسی برای تغییر جامعه و فضیلت های اخلاقی باشد. خوزستان مهد فرهنگ و شعر فصیح عربی است.

آیت الله کعبی اظهار کرد: در شعر عربی اهوازی کمتر قومی و کسی در شعرش به اهل بیت پرداخته است و ما باید به بهترین شکل از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

در حاشیه این مراسم، ادبا و حضار موجود در این مراسم از ناصر چنانی زاده، معاون ارشاد اسلامی استان خوزستان تقاضاهایی از جمله نامیدن یک میدان یا خیابان در شهر اهواز به شاعر مرحوم ملا فاضل سکرانی و ایجاد یک جایزه سالانه برای شهر عربی در شهرستان اهواز به نام این شاعر داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، ملافاضل سکرانی که یکی از شاعران عرب خوزستان است در سرودن اشعار مختلف تبحر خاصی داشت ولی در کنار تمام اینها سرودن اشعاری در مدح اهل بیت از وی چهره ای شاخص در بین تمام شیعیان جهان ساخته بود.

اشعار ناب این شاعر اهل شادگان در بین مداحان سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. وی هفته گذشته در شهرستان شادگان چشم از جهان فروبست.

ملا فاضل سکرانی از شاعران عرب اهل بیت‌(ع) است. ملا فاضل سکرانی در سال ۱۳۴۰ هجری قمری برابر با ۱۳۰۲ خورشیدی در شادگان (دورق) چشم به جهان گشود. شادگان از توابع خوزستان زادگاه بزرگانی چون ابن سکیت دورقی اهوازی و حاج هاشم کعبی دورقی نیز بوده است.

ملا فاضل سکرانی در سن هشت سالگی در اولین مدرسه شادگان که در سال ۱۳۱۵ شمسی افتتاح شد نام‌نویسی کرد و تا کلاس ششم ابتدایی که آن زمان از بالاترین مدارک تحصیلی به شمار می‌آمد ادامه تحصیل داد.

وی از کودکی به شعر علاقه داشت و حضور در محافل و مجلس ادبی علاقه او را مضاعف کرد. زندگی در شهری که بزرگان ادبی بسیاری را تقدیم عالم تشیع کرده و همچنان در جوار پدری شاعر و وارسته به نام حاج یعقوب سکرانی و همچنین تلاوت قران کریم و سیر در نهج البلاغه و خواندن شعر بزرگانی چون صاحب معلّقات و متنبی و سید شریف رضی و مهیار دیلمی و ابی العلا ء معرّی و مواعظ و حکم سعدی شیرازی و و عرفان لسان الغیب حافظ شیرازی و اشعار حکیم مولانا جلال الدین رومی در تقویت بینه ادبی ایشان سهم بسزایی داشته است.

او در پیشرفت شعر شعبی عربی در خوزستان بسیار موثر بوده است و در کنار وی، شعرای زیادی پرورش یافته‌اند که از شاعران و بزرگان آینده شعر خواهند بود؛ از جمله شاگران وی دو فرزند ایشان مهدی و عادل سکرانی هستند که چندین اثر ادبی نگاشته‌اند.

ملا فاضل سکرانی اشعار زیادی سروده است و در بسیاری از اوزان شعر، دستی دارد؛ اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی دارد که به «عمید الابوذیه» ملقّب شد. وی از بزرگان شعر شعبی استان خوزستان به شمار می‌آید و شهرت وی از مرزهای ایران گذشته و در آن سوی مرزها هم‌تراز با بزرگان شعر شعبی عربی از وی یاد می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مزرعه خداوند تمام خدام اهل بیت را بیامرزد