طرح «هر عضو، یک کتابدار» در کتابخانه های عمومی امیدیه به اجرا درآمد

خورنا: رئیس اداره کتابخانه های عمومی امیدیه از به اجرا درآمدن طرح «هر عضو، یک کتابدار» در کتابخانه های این شهرستان خبر داد.

امین اسلامی اصل در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: علاقه مندان و متقاضیانی که برای استفاده از کتاب به کتابخانه ها مراجعه می کنند تمایل دارند خود شخصا به قفسه های موجود در کتابخانه ها مراجعه و از این طریق به کتابهای مورد نظر خود دست پیدا کنند که با توجه به سیستم پیشخوان در کتابخانه ها این امر امکان پذیر نیست.

وی افزود: یکی از عللی که کتابخانه ها ترجیح می دهند از سیستم پیشخوان در ارایه خدمات به مراجعه کنندگان استفاده کنند مشکلاتی است که در اثر به هم ریختگی و پراکندگی کتب در سیستم قفسه باز ایجاد می شود.

رییس اداره کتابخانه های عمومی امیدیه اظهار کرد: در این راستا و برای رسیدگی به این امر، شرایطی فراهم شده است که مراجعان بتوانند ضمن استفاده از سیستم قفسه باز از فضای کتابخانه و منابع آن بر حسب نیاز خود به راحتی استفاده کنند.

اسلامی در خصوص اجرای شیوه «هر عضو، یک کتابدار» در کتابخانه های عمومی امیدیه تصریح کرد: در این طرح به همراه با فرم ثبت نام بروشور و کاربرگهایی در اختیار ثبت نام کنندگان قرار می گیرد که در این کاربرگها اطلاعاتی در خصوص کتابداری بر اساس شیوه دیوئی در اختیار اعضا قرار داده می شود که بر این اساس می توانند ضمن استفاده از کتابها آنها را بر اساس نشان مولف در جای مناسب خودشان قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین این شیوه با روشهایی مناسب سن کودکان به وسیله کاربرگهایی که مختص این گروههای سنی طراحی شده است به آنها نیز آموزش داده می شود تا آنها هم بتوانند پس از اینکه به طور آزادنه کتاب خود را انتخاب کردند بقیه کتابها را در جای مناسب خود قرار دهند.

رییس اداره کتابخانه های عمومی امیدیه عنوان کرد: با اجرای این طرح که توسط خود اعضا و روزانه در زمان تنفس ما بین مطالعه در کتابخانه انجام می شود هر روز بخشی از کتابها بر اساس نشان مولفشان در قفسه ها مرتب می شوند تا بهتر و سریعتر مورد استفاده مراجعان قرار بگیرندو اعضا در هر مراجعه به کتابخانه و پس استفاده از سیستم قفسه باز به راحتی کتاب مورد علاقه خود را پیدا و قفسه را مرتب کنند.