پرسش و پاسخ حقوقی: مجازات نشر اکاذیب و شکایت از قاضی پس از پایان محکومیت

خورنا: پرسش و پاسخ حقوقی: شخصی سوالی به شرح ذیل ارسال کرده است:

” با سلام  من به جرم نشر اکاذیب یعنی درج مطلبی مبنی بر اعتراض به شوراهای اسلامی روستا وشخص رئیس شورا که در وبلاگی عکس ایشان را در کنار دیکتاتورهای جهانی زده بودم و درج مطالبی که اسمی از ایشان نبود وفقط مشکلات روستا را به عدم کارایی و سیاست های غلط شورا نسبت داده بودم و مطالب من خواست مردمی بود .از طرف شخص رئیس شورا از من شکایت شد و من رو به ۱۸ ماه حبس ۴میلیون جریمه نقدی و ۵سال عدم اقامت در استان محکوم کرد .سوال من این بود که آیا قاضی میتوانسته بر اساس شواهد موجود و وضعیت اجتماعی بنده که هیچ تحقیقی هم بعمل نیامد چنین حکمی را بدهد و یا بر اساس فشارها و رابطه و سفارش چنین حکمی را به من داده اند و آیا بعد از اتمام این حکم من میتوانم نسبت به برسی و ناعادلانه بودن حکم از قاضی شکایت کنم . خواهشمند است جواب را به ایمیل بنده بفرستید.”

پاسخ:

سلام. با توجه به آنچه که شما بیان کرده اید به نظر میرسد دادگاه شما را به استناد ماده ۷۴۶ قانون جرایم رایانه ای مصوب سال ۸۸ که بیان داشته است : “هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله ی سامانه ی رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت ، راسا یا به عنوان نقل قول ، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد ، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود ، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) ، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵۰۰۰۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰۰۰۰۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”
به هر دو مجازات مذکور در ماده محکوم کرده است. و همچنین بر اساس بند ب ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی شما را به منع از اقامت در محل یا محل های معین تحت عنوان مجازاتهای تکمیلی و تبعی نیز محکوم کرده است.
شما نمیتوانید بعد از دوره محکومیت به حکم صادره شکایت کنید.

پاسخ از مشارو حقوقی پایگاه خبری خورنا: سید عماد طباطبائی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهزاد قنواتی لطفا نام شهرستان ماهشهر را به چاله شهر تغییر دهید خیلی مناسبت دارد من نمیدانم در این شهر فریاد رسی هست یا نه؟ صاحب این مخروبه کیست؟ این همه پول به کجا میرود چرا ناظری و پاسخگویی نیست ؟ در این خیابانها چه خبر است یک متر خیابان سالم پیدا نمیکنی.
  • ناشناس چنان چه در نشر مطلب، اکاذیب یا دروغی نبود می توانید تقاضای تجدید نظر و اعاده دادرسی نمایید. قاضی نمی تواند حکمی بدهد به به شما ضرر برسد؛ اگر بتوانید تقصیر قاضی را در محکمه ثابت کنید بر اساس اصل یکصد و هفتاد و یکم قانون اساسی مقصر ضامن است.