چرا روحانی زیر قول انتخاباتیش به مردم خوزستان زد؟

خورنا: در جریان این سفر سه روزه، روحانی با این سوال خوزستانی‌ها مواجه می‌شد که وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان چه شد؟
اولین سفر استانی حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهور، از جنبه اقتصادی جالب توجه بود. در حالی که احمدی‌نژاد در جریان سفرهای استانی خود به علت وعده‌ها و مصوبات پرشماری که بسیاری هم اجرایی نمی‌شدند، مورد انتقاد واقع می‌شد، حسن روحانی در برخی موارد، حتی وعده‌هایی که در زمان تبلیغات انتخاباتی به مردم داده بود را نیز در جریان اولین سفر استانی خود پس گرفت.
روحانی در جریان سفر تبلیغاتی به خوزستان در روزهای پرحرارت انتخابات، به مردم خوزستان وعده داده بود که اگر رئیس‌جمهور شود حتما ۳ درصد از درآمد سالانه نفت را به استان خوزستان اختصاص خواهد داد تا صرف آبادانی این استان شود.
او گفته بود: «۳ درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص می‌دهم. این حق مردم خوزستان است و در طول هشت سال جنگ تحمیلی مردم این سرزمین فشار بسیاری متحمل شدند و این درصد برای جبران آن کم است و تلاش خواهم کرد این دو درصد به سه برسد.»
روحانی ۱۳ خرداد در سخنان تبلیغاتی در اهواز به جایگاه خوزستان در بحث نفت و در آمدهای نفتی اشاره کرده و حق خوزستان از این ثروت ملی را بیشتر از ۲ درصد خوانده بود: «این یک حرف حق است که تاکنون عملی نشده است بنابراین تلاش خواهم کرد در دولت تدبیر و امید ۲ درصد نفت را که تاکنون محقق نشده برای مردم خوزستان عملی کنم و این ۲ درصد را به ۳ درصد افزایش دهم.»
با این حال روحانی در جریان اولین سفر استانی خود وعده روزهای تبلیغات خود را پس گرفت.
وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان پس گرفته شد
به گزارش مشرق ،در جریان این سفر سه روزه، روحانی در هر جلسه‌ای با این سوال خوزستانی‌ها مواجه می‌شد که وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان چه شد؟
اما پاسخ روحانی جالب توجه و قابل تامل بود؛ او از یک طرف، رقم ۳ درصد وعده‌ داده شده را به ۲ درصد کاهش داد و از سوی دیگر هم گفت: «در خصوص تخصیص ۲ درصد درآمد نفتی به استان خوزستان قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم. مثل بعضی‌ها نیستم، قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم. من متخصص نیستم که در همه امور کارشناسی کنم و نظر دهم، اما این مسئله را بررسی و پیگیری می‌کنیم.»
اظهارنظر روحانی درباره این که چون احتمالا متخصص مسائل نفت و بودجه نیست، درباره اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان اظهارنظر قطعی نمی‌کند، به طور غیرمستقیم عیار کارشناسی وعده انتخاباتی خود او را زیر سوال می‌برد. چون او به طور قطعی وعده داده بود که «۳ درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص می‌دهم.»
وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان پس گرفته شد
* در بودجه هم خبری نیست
در حالی که روحانی تحقق وعده اختصاص ۳ درصد از درآمد نفت به استان خوزستان را به تصمیم بخش کارشناسی دولت موکول کرده، اما در لایحه بودجه سال آینده هم خبری از این پیگیری این وعده نیست. این حقیقت نشان می‌دهد که دولت یازدهم عملا عزمی برای پیگیری وعده روحانی به مردم خوزستان ندارد؛ وعده‌ای که برای مردم این منطقه بسیار دارای اهمیت است.
وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان پس گرفته شدضمنا نه تنها وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان عملیاتی نشده بلکه ردیف بودجه استان خوزستان نسبت به استان‌های هم ردیف بودجه‌ای، کاهش داشته است، که همین موضوع سبب اعتراض و استعفای نمایندگان خوزستان در مجلس شده است.
این وقایع در حالی است که حسن روحانی در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب از پای‌بندی به وعده‌های انتخاباتی‌اش گفت. او طی چند ماه اخیر نیز بارها از پایبندی به وعده‌های انتخاباتی‌اش سخن گفته است. آیا پایبندی وی به سایر وعده‌هایش نیز همچون وعده اختصاص ۳ درصد درآمد نفت به خوزستان است؟