تاکید مشاور استاندار بر لزوم حفاظت از تالاب های خوزستان

خورنا: مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات با تاکید بر ارزش اقتصادی تالاب های استان خوزستان، بر لزوم حفاظت از تالاب ها تاکید کرد.

دکتر جاسم مرمضی در جلسه شورای اداری استان خوزستان با اشاره به ضرورت حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: شیلات یک ضاخص خوب برای ارزیابی مسایل زیست محیطی است و اگر وضعیت محیط زیست مناسب باشد، شیلات نیز شرایط خوبی خواهد داشت.

وی افزود: در سال های اخیر شاهد مشکلات و ناهنجاری های بسیاری در بخش محیط زیست بوده ایم که بخشی از آن متاثر از تغییرات زیست محیطی جهانی مانند خشکسالی، پدیده گرم شدن زمین و انتشار گازهای گلخانه ای است که این موارد از دایره تصمیمات ما خارج است.

مرمضی تصریح کرد: بخشی از ناهنجاری ها نیز به مجموعه عملکردهای مدیریتی باز می گردد. آلاینده ها و فاضلابی که وارد رودخانه ها می شود، ورود پساب های نیشکر به رودخانه که امروز به یک دردسر بزرگ در استان تبدیل شده است، آلودگی سواحل و تهدید و تخریب زیستگاه های آبزیان از جمله مسایل ناشی از عملکردهای مدیریتی است.

مشاور استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت حفاظت از تالاب ها، خاطرنشان کرد: تالاب ها نیز به دلیل عملکردهای مدیریتی آسیب های فراوانی دیده اند و این در حالی است که تالاب ها دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی هستند. درآمدزایی هر هکتار تالاب در واحد بهره برداری اصولی از ذخایر آبی، گیاهی، چهانگردی و پژوهشی حدود ۱۴ هزار دلار در سال است و این در حالی است که این میزان در بهره برداری از بهترین عرصه های جنگلی حدود ۲ هزار دلار و در بهره برداری از زمین های زراعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به مطالعه ای در خصوص تالاب شادگان، اظهار کرد: بر اساس مطالعه ای که در سال های ۷۴ و ۷۵ بر روی این تالاب انجام شد، ارزش اقتصادی تالاب شادگان ۵۸۲.۵ میلیارد تومان برآورد شد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه علمی، صید ثبت شده در آن سال حدود ۱۵ هزار تن بوده که به این رقم باید ۲ هزار و ۶۰۰ تن مصرف حیوانات وحشی، میزان مصرف مردم بومی و همچنین بخشی از تولیدات ثبت نشده را نیز اضافه کرد.

مرمضی گفت: در این مطالعه آمده است که تعداد صیادان در آن سال ۵ هزار و ۲۵۷ نفر، میزان دام هایی که از تالاب شادگان استفاده کرده و بیش از ۶۲ درصد علوفه آنها از این تالاب تامین می شده ۱۳۰ هزار راس دام شامل گاو، گاومیش، بز و گوسفند، میزان توده گیاهی که به مصارف متععد از جمله تهیه علوفه می رسد نیز حدود ۱۶.۳ میلیون تن و گوشت قرمز بدست آمده از دام های موجود یک هزار و ۶۶۱ تن و میزان لبنیات بدست آمده ۱۵ هزار و ۵۲۴ تن برآورد شده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات با اشاره به صید آبزیان تالاب شادگان به ساده ترین شکل ممکن، افزود: بر اساس این مطالعه ۳۶ گونه ماهی در تالاب شادگان شناسایی شده و به این ترتیب این تالاب یک مرکز تکثیر طبیعی برای آبزیان است، در حالی که کمتر کسی به این موضوع توجه می کند و متخصصان شیلات بیشتر به اهمیت اقتصادی تالاب توجه دارند. تالاب ها قابلیت های فراوان دیگری به ویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی نیز دارند که لازم است به این موارد نیز توجه شود.

وی ادامه داد: ارزش اقتصادی تالاب هورالعظیم نیز به دلیل شاخص های زیست محیطی این تالاب بسیار بالاتر از تالاب شادگان است، زیرا هم عمق بیشتری دارد و هم گونه های ماهی با ارزشی در این تالاب زیست می کنند. کشور چین نیز که پرورش دهنده بزرگی در جهان محسوب می شود، اخیرا متقاضی مشارکت در زمینه تولید ماهی “بنی” شده و در این زمینه پروتکلی با مرکز تحقیقاتی امور شیلات کشور به امضا رسیده تا مبادله ای در این زمینه صورت گیرد.

مرمضی در مقایسه ارزش اقتصادی تالاب ها با دریاچه ارومیه، گفت: در دریاچه ارومیه تنها یک موجود به نام آرتیمیا زیست می کند و تنها موجود زنده این دریاچه است و هیچ گونه ارزش اقتصادی مستقیم و قابل توجهی ندارد. البته دارای ارزش زیست محیطی بالایی است؛ در این شرایط به حدی در زمینه این دریاچه تبلیغ شد که حفظ آن در صدر برنامه های دولت قرار گرفت و این در حالی است که بسیاری از تالاب ها با این همه ارزش اقتصادی در حال از بین رفتن هستند و برای این فرصت ها و نعمت هایی که تولید و اشتغال را به همراه دارند ارزشی قائل نیستیم.

منبع: ایسنا