اصولگرایان راهی جز وحدت ندارند/ عزل و نصب‌های دولت را در موقع لزوم نقد می‌کنیم

خورنا: رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: اصولگرایان راهی جز وحدت ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، غلامعلی حدادعادل در مراسمی که به دعوت دفتر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از فعالان سیاسی و مسئولان برگزار شده بود، اظهار داشت: تحریمی که علیه ایران اعمال شده شدیدترین تحریم در طول تاریخ بشریت است که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، قدرت‌ها و کشورهای مختلف پشت آن سنگر گرفته‌اند.

وی افزود: باید در بحث مذاکرات به چند نکته دقت کرد، یکی اینکه آمریکا در ظاهر می‌گوید بنا دارد مانع تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران شود که ما نیز چنین قصدی نداریم.

حدادعادل ادامه داد: از سویی ممکن است در متن توافق شیطنت‌هایی از سوی آنان و غفلت‌هایی از سوی ما رخ داده یا در نیویورک مذاکرات وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا کمی طولانی‌تر از حد متعارف بوده باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است مقام معظم رهبری نیز صحبت کردن تلفنی رئیس جمهور با اوباما را نپسندیده باشند اما هیچ‌کدام از این مسائل اصل مسئله را مخدوش نمی‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اصل مسئله این است که دولت می‌گوید برای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای غنی‌سازی پنج درصد نیاز نداریم و این موضوع در متن توافق نیز ذکر نشده و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است برای جمهوری اسلامی مهم نبوده است.

وی بیان کرد: تحول غنی‌سازی از ۳.۵ درصد به ۲۰ درصد پس از آن رخ داد که با وجود اینکه گفتیم برای رادیو دارو به آن نیاز داریم در اختیار ما قرار ندادند و شروطی گذاشتند که بسیار دور از ذهن بود.

حدادعادل تصریح کرد: اینکه اورانیوم ما را بگیرند و بگویند ایران را خلع سلاح کردیم و در ازای ۴۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد، ۴۰۰ کیلو سوخت ۳.۵ درصد بگیرند مانند آن بود که خیاط برای دوختن یک لباس به مشتری بگوید ۲۰ متر پارچه بخر، و همین امر بود که جمهوری اسلامی گفت حال که نمی‌دهید خود تولید می‌کنیم.

وی ابراز داشت: سوخت مورد نیاز کشور را تولید کردیم و برای سالانه ۸۰۰ هزار بیمار رادیو دارو فراهم شد.

غرب گمان می‌کند میوه تحریم را چیده است

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفت: در شرایط فعلی غنی‌سازی ۲۰ درصد متوقف و از ۲۰۰ کیلو سوخت نیمی برای رادیو دارو استفاده و نیمی دیگر رقیق می‌شود و تا به اینجای کار تعابیر عقب‌نشینی یا کوتاه آمدن مصداق ندارد.

وی افزود: رهبری نیز بیان کردند که به تیم مذاکره‌کننده اطمینان دارند اما به آمریکا خوشبین نیستند بلکه این مذاکرات تجربه‌ای است که یا مانند چند سال پیش و بحث تعلیق نتیجه نمی‌دهد و یک طرفه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم یا به نتایجی میانه منتهی می‌شود.

حدادعادل ادامه داد: من در همان ابتدای کار پایان کار را تحلیل کردم چراکه می‌دانستم غرب پیش خود گمان می‌کند تحریم اثر کرده و نتیجه آن در انتخابات ریاست جمهوری ایران دیده شده است.

آمریکا دادن امتیاز به دولت میانه‌رو را مانع حضور تندروها می‌داند

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنان به حساب خود در شرایط فعلی اگر چند امتیاز به دولت میانه‌رو روحانی ندهند و مردم ایران اندکی گشایش اقتصادی نبینند، باعث قدرت گرفتن تندروها شده‌اند.

حدادعادل ابراز داشت: این مطلب را چندی قبل «جک استراو» و افرادی دیگر در ایندیپندنت اعلام کردند که اگر فشارها کم نشود تحول رخ داده کمرنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع گمانه‌زنی غرب بوده و رئیس جمهور مدافع سرسخت نظام است، تصریح کرد: آنها به خیال خام خود نمی‌خواهند اشتباه زمان خاتمی را تکرار کنند و بنابراین به دنبال این هستند که به صورت قطره‌چکانی فشارها را کم کرده و چند سال بعد برداشت‌های بیشتری کنند.

این نماینده مجلس ابراز داشت: در حال حاضر گفته‌اند ۴.۲ میلیارد دلار از منابع ایران را ظرف ۶ ماه آزاد می‌کنند و روزانه یک‌میلیون بشکه صادرات را می‌پذیرند اما تحریم جز در برخی موارد مانند دارو و … برداشته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این فشار در نظر غرب اهرمی همیشگی است، گفت: آنان نمی‌خواهند جمهوری اسلامی قوت پیدا کند و این خوش‌بینی است که گمان کنیم با مذاکرات کارشناسی و گفت‌و‌گوی عقلانی، ایران به جایی می‌رسد که مانند کشوری عادی در باشگاه هسته‌ای‌ها پذیرفته شده و بدون تحریم غنی‌سازی و سایر موارد را انجام دهد.

حدادعادل افزود: یک نکته اینکه بنا بر توافقنامه برای عادی‌سازی وضع در آژانس و شورای امنیت ایران باید پروتکل الحاقی را بپذیرد اما پذیرش پروتکل منوط به تصویب مجلس است.

به گفته وی، اصل انقلاب و اساس اسلام سیاسی مورد پذیرش آمریکا نیست و از همین رو است که باید هوشیارانه با دشمن جلو رفت و تاکید را بر توانمندسازی داخلی و اقتصاد مقاومتی گذاشت.

این نماینده اصولگرای مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در آستانه سی و پنجمین سال برگزاری جشن‌های انقلاب اسلامی باید بنگریم که این اتفاق تا چه حد مهم و پر طنین بوده است.

وی افزود: بسیاری از حوادث مهم جهان در این ۳۵ سال مستقیم و غیرمستقیم از انقلاب اسلامی ملت ایران تاثیر گرفته است و تحولاتی که در اثر این انقلاب رخ می‌دهد همچنان ادامه دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که با این انقلاب افتاد ظهور اسلام سیاسی است، اسلامی که خط بطلانی بر نظریات سکولار، لیبرال و … بود.

وی اضافه کرد: استعمارگران بعد از جنگ جهانی اول گمان می‌کردند دیگر جهان اسلام را در اختیار دارند اما دین بار دیگر وارد صحنه شد و حکومت دینی با رهبری ولایت فقیه در ایران ظهور کرد که الگوبرداری بسیاری کشورها را در پی داشت.

اقتدار و امنیت کشورمان در منطقه بی‌نظیر است

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با انقلاب ایران مسلمانان جهان خود را از مارکسیسم و ناسیونالیسم بی‌نیاز دیدند و متوجه شدند که تئوری مبارزه در بطن قرآن و معارف آن نهفته است.

وی بیداری اسلامی در جهان اسلام را نشات گرفته از ۳۵ سال مقاومت و پایداری ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: امروز مخالف و موافق به عظمت ایران و تاثیرگذاری آن در معادلات اذعان دارند.

حدادعادل با قیاس کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تمام این کشورها مشکلات بسیار عدیده دارند و اقتدار، استقلال و امنیت جمهوری اسلامی با هیچ‌یک قابل قیاس نیست.

وی ابراز داشت: امروز ایران در بسیاری از مناطق دنیا مانع زیاده‌خواهی استکبار و اسرائیل غاصب است و فلسطینیان پس از پیروزی در نبرد ۲۲ روزه پلاکارد و پرچم می‌زنند که موشک‌های ایران ما را پیروز کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۴۵ به شیراز سفر کرده، گفت: در آن ایام دانشگاه شیراز توسط علم و امیر متقی اداره می‌شد و به طور دائم افراد اسلامی توسط ساواک احضار می‌شدند.

اصولگرایان راهی جز وحدت ندارند

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تحلیل انتخابات ریاست جمهوری تاکید و اضافه کرد: از زمان انتخابات مجلس نهم اختلاف اصولگرایان نمود یافت اما به خاطر اینکه امکان توزیع کاندیداها در بین گروه‌ها وجود داشت خود را نشان نداد تا در ریاست جمهوری که باید یک فرد معرفی می‌شد، تجلی پیدا کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دلیل دوم عدم پیروزی اصولگرایان رفتارهای احمدی‌نژاد بود که با خانه‌نشینی ۱۰ روزه، تصمیمات خلق‌الساعه، پخش لوح فشرده در مجلس، عدم تمکین از قوانین مصوب و … هزینه‌های بسیاری را به اصولگرایی تحمیل کرد.

وی سومین عامل در تحلیل عوامل عدم کامیابی اصولگرایان را تاثیرات ناشی از تحریم و مدیریت اقتصادی دولت وقت دانست و گفت: رای طیف خاکستری به سبد گفتمانی رفت که وعده حل سریع مشکلات اقتصادی را می‌داد.

حدادعادل بیان کرد: این به مصلحت نبوده و نیست که انتخاباتی بدون حضور اقشار خاکستری و اقلیت منتقد برگزار شود و تنها انقلابیون به آن اقبال داشته باشند.

وی ابراز داشت: اصولگرایان برای انتخابات بعد چاره‌ای جز وحدت ندارند که اگر تفرقه مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم تکرار شود به طور قطع در انتخابات مجلس دهم نیز شکست می‌خوریم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان این که اصولگرایان همواره در شرایط فشار بیرونی به وحدت داخلی دست یافته‌اند، گفت: فضای مجلس ششم آنچنان سخت بود که تمام طیف‌های اصولگرا را دور یکدیگر جمع کرد اما پس از کسب پیروزی دچار چند پارگی شدند.

با آمدن احمدی نژاد، اصولگرایان سردرگم شدند

وی یکسال نخست مجلس هفتم را بهترین دوران اصولگرایان برشمرد و افزود: در سال آخر خاتمی فضای خوبی بین اصولگرایان حاکم بود اما با آمدن احمدی‌نژاد بسیاری از اصولگرایان دچار سر‌درگمی شدند.

حدادعادل با تصریح بر اینکه کار کردن با احمدی‌نژاد به واقع مشکل بود، ادامه داد: در مقابل احمدی‌نژاد امکان فریاد نداشتیم که مبادا اصلاح‌طلبان امتیاز بگیرند اما سکوت و همراهی نیز در مقاطعی ممکن نبود.

وی با تاکید بر محاسن و خدمات بسیار دولت نهم تصریح کرد: نحوه ارائه لایحه از سوی دولت احمدی‌نژاد، وعده‌های بدون پشتوانه و از جیب مجلس در مورد قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، عدم اجرای کامل هدفمندی و یارانه تولید، موضع‌گیری‌های او علیه مجلس و … نیت‌خوانی منطق حاکم بر سیستم دولت وی را مشکل کرده بود.

عزل و نصب‌ها در دولت را در موقع لزوم نقد می‌کنیم

حدادعادل در ادامه در پاسخ به برخی سئوالات حاضران در مورد عزل و نصب‌های دولت روحانی اظهار داشت: در وهله نخست باید دقت کرد که مجلس اگر یک بار به وزیری رای ندهد احتمال رای‌آوری فرد پیشنهادی دوم یا سوم بالا می‌رود و به این معنا مجلس در این زمینه محدودیت دارد.

وی تصریح کرد: از سویی ممکن است ما نیز در مورد برخی عزل و نصب‌ها انتقاداتی داشته باشیم که در حال حاضر زمان بیان آن نیست و در موقع لزوم طرح می‌شود.