خبرهای خوش برای آبادان و خرمشهر/ اروند رو به سوی پیشرفت

خورنا: عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بحث کالای همراه ملوان قطعا شهرهای آبادان و خرمشهر را رو به پیشرفت می‌برد زیرا این دو شهر بیش از پیش مورد توجه دولت یازدهم هستند.

«خبری در راه است»… این تابلو چند روزی مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را درگیر خودش کرده بود زیرا همه در انتظار شنیدن خبری خوشتر از روزهای قبل از منطقه آزاد اروند بودند. خبری در راستای رفع مشکلات مردم این مناطق که از بیکاری گرفته تا مشکل آب و فاضلاب و آسفالت و نبود امکانات تفریحی و … دل مردم این دو شهر را به درد آورده است.

تا اینکه رونمایی شد «ورود و تجارت کالای همراه ملوان به منطقه آزاد اروند». این خبر موجی از شادی را بین مردم پخش کرده و آنان را به سوی خاطره آبادان روزهای پیش از دوران جنگ تحمیلی می‌برد. روزهایی که به قول عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند و به همت حمایت‌های دولت جدید قرار است بهتر از گذشته برای این دو شهر تکرار شود.

وعده‌ای که در صورت تحقق وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر و شهروندان را کاملا دگرگون کرده و به سوی شکوفایی روزافزون می‌برد. این روزها مردم منطقه آزاد اروند خوشحالند از اینکه قرار است این دو شهر نیز چون منطقه آزاد کیش گام‌هایی به سوی آبادانی در انتظارش بردارد و همواره در انتظار اجرایی شدن این اقدام منطقه آزاد اروند هستند.

امروز عبدالله کعبی عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند میهمان ماست تا در این خصوص و البته اقدامات در دستور کار هیئت مدیره جدید این سازمان با اروند به گفت‌وگو بنشیند.

*فارس: از آغار به کار هیئت مدیره جدید منطقه آزاد اروند بگویید و اینکه چه فعالیت‌‌ها و تصمیمات جدیدی مدنظر دارد؟

*کعبی: در هیئت مدیره جدید منطقه آزاد اروند هماهنگی مطلوبی وجود دارد و با وجود اینکه اعضا مشغله‌های زیادی دارند اما حداقل هفته‌ای و حداکثر ماهی یک جلسه را برای رسیدگی به فعالیت‌های این سازمان برگزار می‌کنیم. تاکنون نیز ۶ یا ۷ جلسه را به همین منظور محقق کرده و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم. در این جلسه که با حضور معاونان و مسئولان سازمان برگزار می‌شود مسائل منطقه کارشناسی می‌شود و در خصوص روند توسعه منطقه آزاد اروند بحث و تبادل نظر صورت می‌پذیرد.

*فارس: نظرتان را در خصوص عدم ثبات مدیریت در این سازمان عنوان کنید و اینکه این رویه چه تاثیری در فعالیت‌های سازمان و به طبع بر مناطق آبادان و خرمشهر گذاشته و می‌گذارد؟

*کعبی: حدود ۸، ۹ سال است که منطقه آزاد اروند کار خود را استارت زده و در این مدت هر سال یک مدیریت جدید را به چشم خود دیده است، مطمئنا این وضعیت به روند فعالیت‌های سازمان و پروژه‌های در حال اجرای منطقه ضرر و آسیب زیادی وارد می‌کند. در این میان مردم هستند که متحمل خسارت می‌شوند و گلایه مند از اینکه منطقه آزاد اروند پروژه‌های نیمه تمام را به حال خود رها می‌کند و سرمایه‌گذاری نامناسب دارد و … این وضعیت اعتماد مردم را از منطقه آزاد سلب می‌کند و حتی بر روی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران نیز موثر است که مطمئنا باید اصلاح شود. شاهد هستیم که مدیری روی کار می‌آید و تا زمانی که می‌خواهد پروژه‌ای را آغاز و اجرایی کند مدیر جدید را جایگزین وی می‌کنند که این امر، منطقه آزاد اروند را در اجرای برنامه‌هایش دچار مشکل می‌کند. به جرات می‌توان گفت تاکنون برنامه‌ای مدون برای این سازمان مشاهده نکرده‌ایم که در این هیئت مدیره تمام سعی‌مان تحقق این مهم است. در این زمینه با مشاوران و اقتصاددانان بزرگی نیر وارد مذاکره شده و نشست‌هایی داشته‌ایم. باید چشم انداز مدونی برای منطقه آزاد تعریف شود تا بر اساس آن فعالیت‌های سازمان و پیشرفت مناطق زیرمجموعه را یکی پس از دیگری رقم زد و شاهد بود.

*فارس: مهمترین برنامه‌های پیش روی منطقه آزاد اروند برای عمران و آبادانی شهرهای آبادان و خرمشهر؟!

*کعبی: این مناطق نیاز به چشم‌انداز و برنامه‌هایی دارند که بتوان روی آنان ریل‌گذاری کرد و به اهداف کلی دست یافت. از مهمترین برنامه‌های هیئت مدیره جدید این سازمان می‌توان به رسیدگی به پروژه‌های نیمه تمام منطقه آزاد اروند اشاره کرد که تعداد آنها بسیار زیاد است. بخش دیگری از این پروژه‌ها تنها کلنگ زنی شده و به حال خود رها شده‌اند. از دیگر اقدامات در دستور کار، بحث علل ناکامی و عدم اجرای پروژه‌هایی نظیر پروژه اروند صغیر یا پروژه‌ای که به صورت سازه در کنار فرودگاه به حال خود گذاشته شده‌ و بسیاری پروژه دیگر این چنینی. این پروژه‌ها سرمایه‌های زیادی را به خود اختصاص داده اما به سرانجام نرسیده که نیاز است در این زمینه کار کارشناسی صورت پذیرد.

*فارس: از عمده‌ترین دلایل روند ناکامی انبوهی از پروژه‌های منطقه آزاد اروند به چه علتی می‌توان اشاره کرد؟

*کعبی: عدم ثبات مدیریت است که یکی از جدی‌ترین بحث‌های مدنظر امروز این هیئت مدیره است. این روند واقعا آسیب جدی به منطقه وارد کرده و البته سلیقه‌ای کار کردن مدیران را در این میان نباید نادیده گرفت. باید برنامه‌ای مدون توسط هیئت مدیره جدید طراحی شود تا همان اقدامات و پروژه‌های نیمه تمام را ادامه دهیم کاری که مدیران پیشین باید انجام می‌دادند! تنها با این اقدام است که می‌توان به پروژه‌ها و فعالیت‌های منطقه آزاد اروند سر و سامان داد.

*فارس: از برنامه‌های کوتاه مدت مدنظر هیئت مدیره بگویید…

*کعبی: باز کردن گره ترافیکی جاده فلکه الفی به سازمان منطقه آزاد اروند، تکمیل پروژه ۱۰ هکتاری که نیمه‌کاره است و امید داریم تا پیش از آغاز سال جدید به بهره‌برداری برسد و ادامه این پارک تا فلکه فرودگاه، از دیگر بحث‌های جدی ما تاسیس باشگاه قایقرانی‌ست که تا اسکله پالایشگاه آبادان باید آن را توسعه و گسترش داد. برای احیای نمایشگاه‌های این بخش ۶ برنامه در نظر گرفته‌ایم که تا پایان سال محقق می‌شوند و بسیاری از پروژه‌های دیگر که شامل تکمیل پروژه‌های قبلی و البته اجرای پروژه‌های جدید خواهند شد.

*فارس: در خصوص خبر خوشی که سازمان منطقه آزاد اروند برای مردم شهرهای آبادان خرمشهر داشت مبنی بر ورود و تجارت کالای ملوانی در منطقه توضیح دهید…

*کعبی: با توجه به پیگیری‌های مشاور رئیس جمهور در این خصوص که البته یکی از مطالبات به حق مردم مناطق آزاد اروند بوده است در نظر گرفته شده که کالای ملوانی را چون بنادر قشم و کیش در این منطقه نیز برای تجارت و داد و ستد انجام  دهیم که این امر مطمئنا تاثیر بسیار چشمگیری در توسعه اقتصاد و تجارت خواهد داشت. البته تحقق این امر نیازمند یک سری امکانات از سوی دستگاه‌های اجرایی دولتی چون گمرک دارد که در صورت هماهنگی و تعامل در نخستین فرصت، این زمینه برای این کار فراهم خواهد شد. ما تمام تلاشمان بر این است که اقدامات اساسی را برای مردم انجام دهیم و جزییات هر چه بیشتر این خبر را بعدا اعلام می‌کنیم.

*فارس: این سوال برای بسیاری از شهروندان پیش آمده که کالای ملوانی و ته لنجی چه تفاوتی با هم دارند و تجارت آنها چه تاثیری بر شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت؟

*کعبی: این دو بسیار با هم فرق می‌کنند. در بحث کالای ته لنجی، هر لنج و کشتی که به کشورهای خلیج برود، ملوان و افراد داخل لنج می‌توانند کالای مورد نیاز خود را همراهشان به منطقه بیاورد و وارد کنند و در همین راستا فعالیت محدود است اما بحث کالای ملوانی یک مبحث بسیار جدی تجاری است که تجار ایرانی می‌توانند انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز مردم را تجارت کنند و با قیمت مناسب‌تر در اختیار شهروندان آبادانی و خرمشهری قرار دهند و البته درآمدزایی بالایی برای فروش به میهمانان و مسافران و گردشگران حاضر در منطقه آزاد دارد که البته شرح مفصل این روند را در آینده‌ای نزدیک رسانه‌ای خواهیم کرد.

*فارس: یعنی آبادانی و خرمشهری‌ها این امید را داشته باشند که این مناطق نیز چون کیش شکوفا و آباد شوند؟

*کعبی: انشالله. قطعا شهرهای آبادان و خرمشهر رو به پیشرفت می‌روند چون مورد توجه ویژه دولت هستند. همانطور که مشاهده کردیم رئیس‌جمهور و هیئت همراه نخستین سفر استانی خود را از خوزستان آغاز کردند و معاون رئیس جمهور نیز گفته با تمام توانم و از عمق وجودم حاضرم هر کمکی را برای احیای شهرهای آبادان و خرمشهر انجام دهم و این رویکرد رئیس جمهور مطمئنا باعث می‌شود تا توسعه و عمران و آبادی این دو شهر دور از دسترس نباشد. علاوه بر این بنا به دستور رئیس جمهور هر دو شهر آبادان و خرمشهر زیر نظر منطقه آزاد اروند قرار گرفتند که این امر خود زمینه‌ساز تحولی بزرگ است.

*فارس: منطقه آزاد اروند در خصوص ایجاد اشتغال چه برنامه جدیدی دارد؟

*کعبی: مهمترین برنامه ما برای ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذار خصوصی، ایجاد پالایشگاه کوچک، واحدهای پتروشیمی، کارخانجات، واحدهای سرمایه‌گذاری و گردشگری‌ست که این زمینه‌ها می‌توانند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را در این مناطق ایجاد کنند.

==============

فارس/ گفت‌وگو از مریم خبازی