تشییع پیکر ملا فاضل السکرانی در شادگان شد

خورنا: ملا فاضل السکرانی، در سن ۹۰ سالگی و پس از سرودن هزاران بیت شعر روز شنبه دار فانی را وداع کرد و امروز در شادگان به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شنبه ۲۸ دی ماه بود که ملا فاضل السکرانی از شعرای مشهور عرب خوزستانی درگذشت و مراسم تشیع پیکر این شاعر بزرگ ظهر امروز در شادگان برگزار شد.

از سراسر استان جمعیت کثیری حدود ۱۲۰ هزار نفر از مردم و مسئولان در مراسم تشیع شاعر ابوذیه شرکت کردند.

در همین حال برخی از دوستداران ادبیات خواستار درج نام این شاعر به عنوان نماد شعر اهل بیت در شهر اهواز به عنوان مرکز استان و شهر شادگان به عنوان زادگاه ایشان شدند.

دوستداران شعر و ادبیات با انتشار فراخوانی از همه علاقمندان به اشعار سکرانی خواستند تا با چفیه‌های آبی رنگ حضور پیدا کنند.

چفیه سکرانی آبی رنگ بود و همواره از این رنگ برای سربندش استفاده می‌کرد.

همچنین فعالان اجتماعی درخواستی برای شهرداری و فرمانداری شادگان مبنی بر ساختن آرامگاهی در ورودی شهر شادگان فرستادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شاعر و ادیب نامدار فاضل فرزند مرحوم یعقوب سکرانی که در بین مردم به ملا فاضل السکرانی با کنیه “ابومهدی” مشهور است ، از معروف‌ترین و نامدارترین شاعران اهواز بود که در ماه محرم سال ۱۳۴۰ هجری قمری که مصادف با سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در شهر شادگان (فلاحیه) به دنیا آمد.

شادگان یا دورق مهد شعری مشهوری همچون “ابن سکیت اهوازی” و “حاج هاشم کعبی دورقی” است.

این شاعر از دوران کودکی‌اش علاقه خاصی به شعر و ادبیات داشته و خواندن صحیح قرآن را نیز در همان دوران از روحانیون معروف آن منطقه آموخت.

سکرانی نوشتن و خواندن انواع قصیده‌های شعری و حفظ و سرایش را از استادش، سید رضا فرزند مرحوم سید صالح ابراهیمی فراگرفت.

در سن هشت سالگی وارد مدرسه علمی شده (نخستین مدرسه‌ای که در تاریخ دورق تاسیس شد) و در سال ۱۳۱۵ شمسی با مدرک ششم ابتدایی و رتبه برتر فارغ التحصیل شد.

در نوجوانی‌اش در همان سن ۱۱ سالگی شعر سرود تا اینکه شاعری بزرگ و توانا شد و به دلیل اینکه ابوذیه را به‌گونه‌ای خاص و زیبا می‌سرود، سردمدار ابوذیه نامیده و شهرت یافت.

سکرانی پس از آموختن ادبیات عرب، از سنین نوجوانی شروع به سرودن اشعاری به سبک “ابوذیه” کرد؛ شهرت سکرانی تا کشورهای همسایه همچون کویت و عراق رسید به طوری که بسیاری از شعرای مشهور کشورهای همسایه از وی به عنوان استاد شعر ابوذیه یاد می‌کنند.

همچنین در سال‌های اخیر بسیاری از انجمن‌های شعر مشهور در کویت از ایشان دعوت کردند اما به دلیل کهولت سن موفق به شرکت در این همایش ها نشد.

در سال‌های گذشته نیز، موسسه فرهنگی هنری المعلم در اهواز مراسم تقدیر از این شاعر را برگزار کرد و جایزه دو سالانه عیلام را به او اختصاص داد.

امروزه ایشان از بزرگان شعر شعبی استان خوزستان به شمار می‌آید و شهرت وی از مرزهای ایران گذشته و در آن سوی مرزها هم‌تراز با بزرگان شعر شعبی عربی از ایشان یاد می‌شود. سکرانی به “عمید ابوذیه” شهرت گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زارعیان جدیدترین رتبه بندی قله وب های خوزستان / خوزنیوز در صدر /رهیاب دوم/شوشان سوم http://www.zagweb.ir/?p=9185