مسئولان اهواز آبهای سطحی را دفع کنند، مــتــرو پیشکش!!

خورنا: معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: فقدان شبکه دفع آب‌های سطحی علت اصلی آبگرفتگی معابر و نقاط مختلف شهر در بارندگی است.

علی‌رضا عالی‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه شبکه آب‌های سطحی در اهواز به صورت یک زیرساخت جامع وجود ندارد و اتکای ما بر شبکه فاضلاب و ایستگاه‌های است، عمدتاً بارندگی بیشتر از ۱۸ میلی‌متر، آبگرفتگی در شهر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که کل شهر آبگرفتگی رخ دهد. در منطقه ۶، نیمه غربی خیابان انقلاب و خیابان‌های منتهی به آن تا مسیر حمیدیه، بحرانی‌ترین قسمت از نظر آبگرفتگی است. البته پروژه‌ای برای آن پیش‌بینی شده که کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: در منطقه ۷، در کوی رمضان کانالی بود که آب‌های سطحی در زمان بارندگی از طریق این کانال تخلیه می‌شد ولی تعاونی‌های مسکن سازمان راه و شهرسازی با تملک این زمین، تخلیه آب‌های سطحی را با مشکل مواجه کردند. شهرداری نیز برای حل مشکل، کانال جدیدی را در ۶۸ متری کوی رمضان در حال احداث است.

عالی‌پور گفت: در منطقه ۸، بلوار شهدی هاشمی و میدان چهار است روبروی ترمینال شرق در زمان بارندگی مشکل آبگرفتگی ایجاد می‌شود. در منطقه یک نیز خیابان‌های ۷، ۸ و ۹ پاداد برای تخلیه آب‌های سطحی در حال احداث کانال هستیم که آب از طریق خیابان جمهوری تخلیه می‌شود. این کانال ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در منطقه ۲ خیابان‌های خرداد، ایدون و سی‌متری منطقه کیان‌آباد دچار مشکل آبگرفتگی می‌شود. در منطقه ۳ نیز آب‌های سطحی کل منطقه زیتون کارمندی و ملی‌راه از طریق خیابان زاویه تخلیه می‌شد. برای این منطقه پروژه‌ای تعریف شد ولی چون تشریفات عقد قرارداد آن با آغاز فصل بارندگی مقارن شد، مدیریت منطقه ترجیح داد به دلیل استقرار بیمارستان ابوذر در این منطقه و تردد بسیار بالا، شکاف خیابان و اجرای پروژه مورد نظر، به فصل گرما موکول شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: در منطقه ۴ بخشی از خیابان کوی سعدی و شهرک دانشگاه در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شوند که با اجرای پروژه‌های کوتاه مدت در صدد حل مشکل این منطقه هستیم.

عالی‌پور افزود: در گذشته آب‌های سطحی با فاضلاب تلفیق و از این طریق به طور کامل درون رودخانه تخلیه می‌شد ولی با پلمپ راه‌های خروجی، انتقال آب به رودخانه میسر نیست. بر این اساس باید به فکر اجرای شبکه مستقل باشیم.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات در سال گذشته، بالغ بر ۵ میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی و این پروژه‌ها را به صورت نقطه به نقطه اجرا می‌کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: اگر بخواهیم مشکل آبگرفتگی نقاط مختلف شهر را در قالب یک پروژه حل کنیم شاید بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد