مراقب افرادسودجو در سم پاشی منازل باشید

خورنا: سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان از مردم خواست تا مراقب افراد سودجو در حوزه سم پاشی منازل خود باشند.

به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت خوزستان، مهندس مهران معلم اظهارداشت: متاسفانه افرادی تحت عنوان شرکت های مبارزه با حشرات و جوندگان ضمن مراجعه به درب منازل با اخذ تعرفه های غیر واقعی نسبت به سم پاشی اماکن اقدام می کنند.

وی افزود: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز مرجع صادر کننده مجوز شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی بوده و این مجوز دو ساله و قابل تمدید می باشد.

معلم تصریح کرد: از الزمات این شرکت ها داشتن مسول فنی با مدرک مهندسی بهداشت محیط و یا کارشناس حشره شناسی و مبارزه با ناقلان است که بعد از انجام آزمون به تابید معاونت بهداشت می رسند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: استفاده از سموم مشخص شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر الزامات این شرکت ها برای عملیات سم پاشی اماکن می باشد.

وی گفت: براساس دستورالعمل کشوری و به منظور ارتقای سطح آگاهی مدیران فنی این شرکت ها، برای نخستین بار در استان دوره آموزشی با همکاری هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد و ضمن تشریح دستورالعمل های موجود، نکات فنی نیز به این مدیران آموزش داده شد.

معلم با اشاره به معضلات ناشی از حشرات و جوندگان در مناطق شهری اضافه کرد: بسیاری از مردم برای مبارزه با این حشرات و جوندگان، به سمت استفاده از گزینه مبارزه شیمیایی رو می آورند که در صورت مشاوره صحیح توسط اشخاص و شرکت های متخصص اصلا نیازی به کاربرد سموم شیمیایی خطرناک نیست.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اظهارداشت: از راه های مبارزه با این مزاحمان می توان به بهسازی محیط، مبارزه بیولوژیکی و مبارزه شیمیایی اشاره کرد که البته بهترین روش مدیریت تلفیقی است.

وی گفت: سموم شیمیایی به دلیل خطراتی که برای سلامت انسان و باقیماندن در محیط را دارند از روش هایی است که توصیه نمی گردد.

معلم افزود: دسته بندی حشره کش ها بر مبنای ساختار شیمیایی آن ها شامل: آلی کلره، آلی فسفره، کاربامات ها، آلی گوگردی، آلی ازت دار، ترخینی و معدنی می باشند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: به عنوان مثال سموم آلی کلره و فسفره، در صورت عدم رعایت احتیاطات لازم علاوه بر ایجاد مشکلات ریوی و آسم باعث مشکلات گوارشی، و با ورود به خون عوارض خونی را به دنبال دارند و بروز عوارضی از قبیل تورم، قرمزی، خارش، درد و یا تاول پوستی از دیگر عوارض آلرژیک ندیده است که استفاده از این سموم برای انسان به همراه خواهد داشت .

وی از مردم استان درخواست کرد در صورت نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای شرکت های مبارزه با حشرات و جوندگان، ضمن تقاضای رویت مجوز فعالیت این شرکت ها که به تایید معاونت بهداشت دانشگاه رسیده است، جهت اطمینان از مجاز بودن فعالیت شرکت ها و افراد، با شماره تلفن های ۳۳۳۳۰۳۲ و۳۳۶۰۸۱۱ مدیریت سلامت محیط وحرفه ای استان خوزستان تماس حاصل و یا موارد تخلف را به این مدیریت انعکاس نمایند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *