ره‌آورد سفر به خوزستان/ نامه‌های سرگردان/ وزیر وفادار رئیس‌جمهور/ دفاع روحانی از بودجه خوزستان

خورنا: نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه‌اش به استان خوزستان با حاشیه‌هایی همراه بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خورنا، حسن روحانی رییس جمهور به همراه برخی از وزراء و معاونان کابینه یازدهم یا به قولی کاروان تدبیر و امید روز سه شنبه ۲۴ دی ماه در اولین سفر استانی خود وارد خوزستان شد که به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور سفر به این استان تصمیم شخص آقای روحانی بود.

«خوزستان سرزمین دیگری است؛ سرزمین مقاومت و ایستادگی مردمی که نماد یک ملت هستند؛ این استان دنیایی متفاوت همراه با ویژگی ها و تنوعات خاص، منشا صفا، صمیمیت و خونگرمی جنوب و جنوبی هاست که از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و قابلیت های سرشاری در این زمینه داشته است.

خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد، اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، همه و همه باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شدند».

*سفر به استان «مه» و «غبار» 

*رییس جمهور که حدود ساعت ۱۲:۰۰ وارد فرودگاه مه آلود اهواز شد و همین وضعیت پرواز هواپیمای رییس جمهور را با تاخیر مواجه کرد در جمع مردم این استان بر آبادانی و توسعه خوزستان تأکید کرد و در زمینه توسعه کشاورزی خوزستان گفت: ما برای آماده کردن ۵۵۰ هزار هکتار سرزمین استان خوزستان که زیر کشت قرار گیرد، نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی‌‌های لازم را انجام داده است.

*سفرهای استانی که در دولت قبل مرسوم شده بود در این دولت قدری متفاوت‌تر انجام شد به گونه‌ای که مردم این بار در مصلی شهر جمع شده بودند و دیگر خبری از حضورشان در مسیر فرودگاه تا محل سخنرانی  مانند قبل نبود؛ در بدو ورود روحانی به شهر اهواز جمعی از مردم این شهر با لباس‌‌های محلی به استقبال رئیس‌جمهور آمدند و مردم حاضر در مصلی اهواز با در دست داشتن تصاویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به همراه تصویر رئیس‌جمهور با شعار «صل علی محمد، یاور رهبر آمد» از روحانی استقبال کردند؛ آیت‌الله موسوی‌جزایری نیز طی سخنانی گفت این سفر تشریفاتی نیست بلکه کاری است.

*مردم خوزستان که شاید بیشتر خواسته هایشان از کاروان تدبیر و امید را بتوان در «اشتغال، هوای پاک، رفع فقر و محرومیت، نجات کارون» عنوان کرد با پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود: «کارون را خدا به ما داده؛ آن را از ما نگیرید» و «اشتغال حق بومیان است آن را از ما نگیرید» در دیدار مردمی با رییس جمهور حضور یافته بودند.

بودجه اختصاص یافته به خوزستان قابل قبول است

*رییس جمهور در خلال سخنان خود در نشست توسعه ظرفیت های استان خوزستان شاید پاسخی نیز به نمایندگان استان خوزستان که در اعتراض به بودجه اختصاص یافته به این استان در سال ۹۳ استعفا داده بودند ارائه کرد و گفت: رقم‌ها در بودجه رقم قابل قبولی است، بودجه استانی خوزستان در سال ۹۳ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است.

*محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شاید مرد متفاوت همراه روحانی بود؛ البته حضور وی در خوزستان شاید خیلی هم دور از انتظار نباشد چرا که او سال ها در آنجا بوده و به گفته مجری برنامه در دیدار رئیس جمهور با سران عشایر، محسن رضایی خود میزبان است، اما اینکه برخی از مردم هنگام ورود روحانی به اهواز تصاویری با عکس روحانی و رضایی در دست داشتند قدری قابل تأمل بود.

*«من سرهنگ نیستم حقوقدانم» جمله ای بود که رییس جمهور در زمان مناظره های انتخاباتی خود خطاب به قالیباف عنوان کرد و بنرهایی که در سطح شهر اهواز با عنوان «ورود سردار تدبیر و امید را گرامی می داریم» نصب شده بود ناخودآگاه آن جمله را به ذهن متبادر می‌کرد.

آیا کارون نفس می گیرد؟

*«کارون» پر آب ترین، طولانی ترین و بی‌نظیرترین رودخانه ایران، اکنون خود به سختی نفس می کشد و شاید به همین دلیل رییس جمهور در سخنرانی های خود مکرر به این موضوع پرداخت.

*روحانی تأکید کرد برای احیای کارون از سرشاخه‌های این رودخانه جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت و هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا در خصوص کارون طراحی و برنامه‌ریزی شده، متوقف و از پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رودخانه می‌ریزد، جلوگیری می شود.

* «ما می توانیم با زبان نفت با دنیا گفت و گو سازنده داشته باشیم» یکی از بنرهای جالبی بود که در منطقه نفتی دارخوین نصب شده بود.

*سخنان مکرر رییس جمهور درباره «مسائل هسته ای» از دیگر موضوعات مهم این سفر بود؛ رییس جمهور در سفر سه روزه خود به استان خوزستان سخنان مهمی را در رابطه با موضوع هسته ای اتخاذ و تأکید کرد: ما فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر می‌خواهیم و در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از هر چه حق ماست کوتاه نمی‌آییم و هیچگاه همانگونه که فتوای مقام معظم رهبری است دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم.

واکنش نعمت زاده به اظهارات معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و بی اطلاعی وزیر کار

«خبرنگاران در لیست دریافت کنندگان سبد کالا هستند» خبر خوش محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت به خبرنگاران در واکنش به اظهارات معاونت مطبوعاتی ارشاد بود که به طورکلی مخالف اهدای سبد کالا به خبرنگاران است و اهدای سبد کالا را با تکریم خبرنگاران و همچنین شأن و منزلت آنها مغایر عنوان می‌کند؛ البته بی اطلاعی علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز از این موضوع در نوع خود جالب توجه بود.

نامه های مردمی یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های سفر هیئت دولت به خوزستان

*نامه‌های مردمی شاید یکی از پررنگ ترین موضوعات سفر هیئت دولت به استان خوزستان به شمار می رفت که در دیدارهای مردمی رئیس جمهور کاملا محسوس بود؛ عد‌ه‌ای از مردم این شهر طبق روال گذشته نامه‌هایی در دست داشتند تا آنها را به رئیس‌جمهور یا وزرای همراهش بدهند اما مردان دولت تدبیر و امید ترجیح می‌دادند خواسته‌ها و مطالبات مردم را از طریق سامانه ۱۱۱ بشنوند و سنت قدیم دریافت دستی نامه‌های مردمی را بشکنند.

*فردی که نامه های مردمی را در مصلی اهواز جمع می کرد، گفت: ما این نامه ها را در سیستم سامد (سامانه الکترونیکی نامه‌های مردمی) وارد می کنیم، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور هم از مردم خواست درخواست‌ها و مطالبات خود از دولت را از طریق سامانه تلفنی ۱۱۱ ثبت و پیگیری کنند سامانه ای که نیمه آذر ۸۷ رییس دولت دهم برای تسهیل ارتباط مردم با دولت‌مردان ایجاد و فاز اول آن را در استان آذربایجان شرقی افتتاح کرد، احمدی‌نژاد که در دوم آبان سال ۹۰ به مجتمع آموزشی یاس نبی رفته بود در پایان مراسم وقتی با نامه های مردمی جمع حاضر رو به رو شد گفت وقت خواندن نامه های شما بعد از نماز صبح.

برگزاری ۵ دیدار رئیس جمهور در ۱ محل

*پس از دو روز حضور در شهر اهواز که به جز دو دیدار مردمی و صبح گاه نیروهای مسلح تمامی دیدارها در محل استانداری خوزستان برگزار شد در سومین روز سفر به این استان، روحانی راهی خرمشهر و پس از آن آبادان شد،خرمشهری که بنا به گفته رئیس جمهور باید خرم و آباد باشد.

* معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفتگوی تلفنی روز سه شنبه با اخبار شبانگاهی شبکه دو از حضور روحانی در منزل چند تن از خانواده‌های شهدا خبر داده بود که این دیدار ها لغو شد و خانواده‌های شهدا به دیدار رئیس‌جمهور در استانداری رفتند.

*«خرمشهر» نامی به بلندای ایثار و مقاومت است، ایستادگی مردم این شهر فصل مهمی در هشت سال دفاع مقدس را رقم زد، مردمی که فقط با سلاح عزم و ایمان در مکتب عشق به میهن اسلامی، با دست خالی چنان ایستادگی کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند.

*اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های مردم خرمشهر

* مردم این شهر که برای دیدار با رییس جمهور در مسجد جامع خرمشهر گرد هم آمده بودند، دغدغه های خود را همچنان موضوع اشتغال مطرح می‌کردند و رئیس جمهور نیز در این راستا گفت که نرخ بیکاری قابل قبول نیست، دولت در ۵ ماه گذشته اقداماتی را انجام داده اما باید اقدامات بیشتری را انجام دهد.

*البته رییس جمهور در راستای توسعه،پیشرفت و سازندگی در صبحگاه مشترکی که با نیروهای مسلح خوزستان داشت خطاب به آنها گفت: دولت به همان نسبتی که مصمم است از مرزهای این سرزمین به کمک نیروهای جان بر کف و مسلح دفاع کند باید از توسعه و پیشرفت کشور نیز دفاع کند و در این راه دولت دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می‌کند.

*اما ایستگاه آخر در سفر به استان خوزستان شهر آبادان بود که رییس جمهور در این شهر دیدار مردمی نداشت اما در جلسه شورای اداری و همچنین نشست خبری حضور یافت؛ آقای رییس جمهور که همواره بر حقوق مشترک زنان و مردان تاکید دارد در این نشست خبری که تمامی سوال کنندگان آقایان بودند گفت که چرا از خانم ها کسی سوالی نپرسید؟ که آنها در پاسخ گفتند ما سوال داشتیم اما ناممان در لیست ذکر نشد.

*رحمانی فضلی وزیری که در همه دیدارها با رییس جمهور حضور داشت

*برخی از وزرا قبل و یا در حین حضور رئیس جمهور در استان خوزستان حضور یافتند، اما عبدالرضا رحمانی فضلی، تنها وزیری بود که در تمام دیدارها و برنامه های رییس جمهور وی را همراهی کرد.

حاشیه نگاری از سیده فاطمه موسوی