تمام حاشیه های جالب سفر روحانی به خوزستان را اینجا بخوانید

خورنا: هوای اهواز ابری بود، مه غلیظی همه جا را گرفته و دید را تا حد زیادی کاهش داده بود، شب دوشنبه قرار بود برای پوشش سفر رییس جمهوری به اهواز برویم اما شدت مه، پروازها را یکی پس از دیگری به تاخیر انداخت و در نهایت لغو کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه گذشته به خوزستان سفر کرد، سفری که همه منتظر بودند تا ببینند چگونه انجام می شود.**پروازمان ساعت ۱۶ روز دوشنبه بود که به دلیل مه گرفتگی پرواز به ساعت ۱۹ عقب افتاد و به همین ترتیب تاخیر پرواز تا پاسی از شب ادامه داشت که در نهایت و پس از ساعتها انتظار در فرودگاه مهرآباد تهران، پس از لغو پرواز، ساعت ۲۳ فرودگاه را ترک کرده و به خانه بازگشتیم، فردا صبح دوباره پرواز با کمی تاخیر مواجه شد اما در نهایت نزدیک ظهر به اهواز رسیدیم.

**در این میان و در حال و هوای تاخیر و لغو شدن پروازها و رفت و آمد چندین باره به فرودگاه، تعدادی از خبرنگاران رادچار سردرگمی کرده بود،

**دقایقی پس از فرود آمدن هواپیمای ما، هواپیمای حامل رییس جمهوری نیز به زمین نشست، دکتر روحانی در حالی که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رقیب انتخاباتی وی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که هر دو خوزستانی هستند، پشت سر وی ایستاده بودند، از پله های هواپیما به پایین آمد. حدود ۱۵ – ۱۶ نفر از اعضای دولت نیز پس از آنها پیاده شدند.

**فرزند شهیدی که در فرودگاه اهواز به استقبال رییس جمهوری آمده بود، وی را سردار تدبیر و امید خواند. جمله ای که در سطح شهر بسیار مشاهده می شد، پس از سخنان کوتاه رییس جمهوری در جمع خبرنگاران برای تشریح اهداف سفر و برگزاری مراسم استقبال رسمی به سمت مصلی اهواز حرکت کردیم.

**مقابل در فرودگاه، مردم برای استقبال ایستاده بودند، اما مراسم استقبال رسمی از سوی مردم برای رییس جمهوری تدارک دیده نشده بود، دیگر ساعتهای طولانی در مسیر نماندیم، بدین ترتیب هواپیمای رییس جمهور و همراهانش ساعت ۱۲ و ۲۰ به زمین نشست و ما ۱۳ و ۳۰ دقیقه به فاصله ای کوتاه پشت سر خودروی رییس جمهوری وارد مصلی اهواز شدیم.

**به سرعت و پس از سخنان بسیار کوتاه نماینده ولی فقیه و استاندار، سخنان رییس جمهوری آغاز شد. شیوه سخن گفتن دکتر روحانی از ایران، جنگ ظالمانه تحمیلی دشمن، جهاد و شهادت، خوزستان، کارون زیبا، دزفول دلاور و خرمشهر قهرمان، از بستان، سوسنگرد، حمیدیه، حور، حسینیه، شلمچه و فاو، از عملیات های هنگام جنگ، طریق القدسش، فتح المبینش، بیت المقدسش، خیبرش، بدرش، والفجر هشتش، کربلای چهارش، کربلای پنجش، رمضانش و همه عملیات سرنوشت سازش، اشک را در چشمانم جاری کرد.

**این سرزمین مقاوم را خطاب قرار داد، بر مردم، عشایر، عرب و لر و بختیاری، دزفول و شوشتر و سراسر استان خوزستان و جای جای این سرزمین پاک سلام و درود فرستاد.

**در ابتدای سخنانش از مردم به دلیل مشکل پروازی ناشی از مه گرفتگی عذرخواهی کرد که سفرش با تاخیر انجام شد. نمی توانم توصیف کنم که چگونه مردم از عمق وجود یکصدا فریاد می زدند روحانی روحانی روحانی روحانی، یا اینکه روحانی مچکریم، فریادی که مصلی را به لرزه انداخته بود و آسمان ها را می شکافت.

**پلاکاردها و دست نوشته ها، بسیار هوشمندانه و آگاهانه انتخاب شده بود. پلاکاردهایی که مضمون آن «زنده باد کارون»، «ایجاد اشتغال برای جوانان»، «تامین هوای پاک و عاری از غبار» و «رونق کشاورزی» بود، در استانی به سر می بردیم که نمی توان لحظه ای دفاع مقدس را از خاطر دور کرد، برخی از مردم عکس های قدیمی که رنگشان کدر شده بود، از رزمندگان عزیز اسلام به دست داشتند.

زنی از من خواست که کاغذی به وی دهم، کاغذ سفید نداشتم، به ناچار سربرگ کاغذ خبری ام را کنده و بقیه برگه را به دست وی دادم، تا به رییس جمهور نامه ای بنویسد.

**روحانی گفت: از من سوال کردند که چرا اولین دیدار مردمی از خوزستان؟ از این سوال متعجبم، خوزستان نه به دلیل استان مرزی بودنش، زرخیز بودنش، معادنش، سرزمین حاصلخیزش، راه های استراتژیکش، نه به دلیل نهرهایش که به خاطر مردم غیورش نخستین مقصد تعیین شد.

**روحانی اضافه کرد: استان خوزستان ۸ سال نه در برابر صدامیان که در برابر جهان ایستاد و پیروز شد، جای جای این استان به عنوان تربت پاک برای ملت ایران است. من در این سفر بسیار دلم می خواست به همه آن جاهایی که سرزمین جهاد و شهادت بود، بروم، ای کاش می شد همه این تربت های پاک را زیارت کنم و یکبار دیگر سر تواضع در برابر رزمندگان عزیز فرود آوردم.

**خیابان های شهر باز بود، از بگیرو ببند خبری نبود، هیچ مدرسه و اداره ای تعطیل نشده و سازماندهی برای حضور گسترده مردم در خیابان ها و میادین شهر جهت استقبال از روحانی انجام نشده بود، اما مردم شهر نخل های سرافراز با آگاهی و بلوغ سیاسی، آمده بودند، آمده بودند تا به قول خودشان از «سردار تدبیر و امید» استقبال کنند، دیگر از حضور گروه گروه دانش آموز که از مدرسه به خیابان ها کشانده می شدند، خبری نبود.

**ˈعید آمد و عید آمد، آن وقت سعید آمدˈ، ˈبهار حضورت بر جوانه های امید مبارکˈ، ˈسردار تدبیر و امید به شهر ما خوش آمدیˈ، ˈصلی علی محمد، یاور رهبر آمدˈ؛ می توانستم از بین جمله هایی که بر پلاکارهای نصب شده در سطح شهر نوشته شده بود، شعری را ببینم که شروع آن اینگونه بود؛ «ای دل تو را نوید که پیدا شد کلید» و برخی مردم کلیدهایی به رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست داشتند. تصاویری که مردم از روحانی در دست داشتند، نیز پس زمینه بنفش داشت؛ رنگ انتخاباتی روحانی.

**بله. اینجا اهواز بود و نخستین سفر مردمی رییس جمهوری؛ سفری که با سفرهای قبل تفاوت بسیار داشت، ساده، بدون تشریفات و قول هایی را نداد که قابل اجرا نباشد.

**بسیار روشن است که باید به مساله سطح تصمیم گیری های کلان در سفرهای مسوولان عالیرتبه توجه شود. کارشناسان معتقدند اینکه مسوولان در مقابل مردم مسایلی را عنوان کنند که از قابلیت اجرایی برخوردار نیست، آفتی است که دولت گذشته دچار آن شد و آسیب های جدی ای در پی داشت.

**اما دیگر حاشیه های این سفر؛ مجری برنامه دیدار نخبگان و دانشگاهیان استان خوزستان ، جوانی بود که با حضور رییس جمهوری در برنامه بسیار ابراز خوشحالی کرد و با جمله « نوسفر دوست داشتنی؛ خوش آمدی خوش آمدی» سخن خود را آغاز کرد، اما گویی هنوز خوشحالی اش را به طور کامل بروز نداده بود و از ذوق بسیار کار جالب دیگری انجام داد، در بخشی از اجرای برنامه هنگامی که پشت تریبون قرار داشت، کاغذ A4ای را از جیب خود بیرون آورد که به صورت دستی و با خودکار روی آن نوشته بود روحانی مچکریم و آن را برای دقیقه ای به سمت حاضرین نگه داشت. سپس گویی خیالش راحت شده باشد، به اجرای بقیه مراسم ادامه داد.

** در روز دوم سفر در حالی که هوا نسبت به روز گذشته سردتر و بر غلظت مه نیز افزوده شده بود، در صبحگاه مشترک هنگام سان دیدن رییس جمهوری از یگان نمونه نیروهای مسلح خوزستان، مردی حدودا ۴۵ ساله اصرار داشت با رییس جمهور مصافحه کند و این درخواست را با صدای بلند ابراز می کرد که در نهایت هم موفق به انجام این کار شد اما دقایقی از شدت هیجان و خوشحالی روی صندلی به حالت غش افتاد که حاضران او را کمک کردند.

**انتخاب خوزستان به عنوان مقصد نخستین سفر آقای دکتر روحانی، پیام بسیاری داشت، البته همه نقاط کشورمان از ویژگی های قابل توجهی برخوردار است اما شاید خوزستان به دلیل حساسیت هایی که دارد، نیازمند توجه جدی تر است. به ویژه با توجه به مساله کارون، کارونی که جزیره های سربرآورده از وسط آن صحنه ای اسف بار، آزار دهنده و نگران کننده از این رود زیبا و پرآب ترین رودخانه کشور به وجود آورده است، به همین دلیل بود که رییس جمهوری در همه سخنرانی های خود بر احیای کارون، بارها و بارها تاکید کرد.

**همچنین گسترش نفسگیر ریزگرد ها در استان نیز اهمیت انتخاب این استان از سوی دکتر روحانی را دوچندان می کرد و نکته دیگری که رییس جمهوری مدام بر آن اشاره کرد ایثار و فداکاری خوزستانی ها در دوران دفاع مقدس بود. خوزستان در دوران دفاع مقدس جز نخستین استان هایی بود که مقابل دشمن ایستاد و آسیب ها و لطمات بسیاری را متحمل شد.

**این نکته که به لحاظ اقتصادی، نباید از دوران قبل از جنگ چیزی کم داشته باشند مورد اتفاق همگان است. بیکاری و آسیب به زیرساخت های اقتصادی نیازمند توجه ویژه است. با توجه به اینکه این استان دارای قومیت های مختلف است، اشاره رییس جمهوری به انتخاب آن به عنوان قطب توسعه ایران می تواند نقطه امیدبخشی برای مردم خوزستان باشد. مشکل آب آشامیدنی این استان از دیگر مواردی است که دولت اهتمام ویژه ای به آن دارد که البته این را نیز بگویم که قرار است هفته آینده آب شرب اهواز متصل شود.

**در کنار مواردی که گفته شد، توجه به صنایع پایین دستی در بخش نفت و پتروشیمی که گستره وسیعی از فعالیت های اشتغالزا و کارآفرینی را به دنبال دارد، از دیگر نکات مورد توجه دولت است، که رییس جمهوری در این رابطه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که از خام فروشی نفت باید به تدریج فاصله بگیریم و باید گام به گام این کار را آغاز کنیم

**برخی وعده های روحانی به خوزستانی ها چنین بود؛

-احیای کارون و فقط برداشت مصارف آشامیدنی از سرشاخه های کارون

-حل مساله فاضلاب در شهرهای استان

-وصل شدن آب آشامیدنی اهواز در هفته آینده

-پاکسازی و لایروبی اروند

-اعلام تمام مناطق آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد

**سفر فشرده تنظیم شده بود، هیچ کدام از سخنان رییس جمهوری در برنامه های دیگر تکراری نبود، از نکات جالب نیز این بود که در نشست خبری روز پایانی سفر؛ فقط خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران استانی حضور داشتند.

**برنامه های روحانی چه بود؟

-دیدار مردم اهواز و سخنرانی در جمع مردم در مصلی

-دیدار فرهیختگان، دانشگاهیان و نخبگان

-دیدار ایثاگران

-حضور در صبحگاه مشترک در قرارگاه منطقه ای جنوب ارتش در اهواز

-دیدار سران عشایر

– گفت و گو از طریق شبکه استانی با مردم خوزستان

-حضور در منطقه نفتی دارخوین و بازدید از مجتمع نفتی اروندان

-دیدار مدیران صنعت نفت

-حضور در مسجد جامع خرمشهر و سخنرانی در جمع مردم

-حضور در آبادان و تشکیل جلسه شورای اداری در فرمانداری این شهر

-برگزاری نشست خبری در فرمانداری آبادان

**بخشی از سخنان کلیدی روحانی در خوزستان

-ما وحدت، انسجام و مشارکت همه مردم را در صحنه و حمایت رهبر معظم انقلاب را می خواهیم و در همین جا از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می کنم که قدم به قدم دولت را در راه دشوار حمایت می کند

-اختصاص درصدی از درآمد نفت به استان خوزستان

-اراده دولت بریدن طناب تحریم ها است

-افتخار می کنم نقاط قوت و ضعف دولت به مردم گزارش شود/ قاضی، وجدان عمومی ملت است

-نخبگان باید منتقد دولت و جامعه باشند، از انتقاد نترسیم، هیچ کسی در این کشور و جامعه نمی تواند ادعا کند که نظرات، تصمیمات و برنامه هایش نقصی ندارد. نعوذبالله نه کلام ما کلام قرآن است و نه راه، روش و رفتار ما سیره پیامبر (ص) است. همه ما دچار اشتباه و نقایص فراوانی هستیم و این خرد جمعی است که می تواند ما را نجات دهد.

-فرصت برابر برای زنان و مردان در مسایل اجتماعی وظیفه ملی و الهی ما است

-همه باید کنار هم قرار بگیریم، من خط کشی های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم

-اگر کسی به اندازه یک هزارم میلیمتر بین عرب، لر، بختیاری، فارس و … به دلیل قومیت فاصله ای بگذارد، امتیاز و ترجیحی بدهد، بداند در پیشگاه خداوند و ملت مسوول خواهد بود

-بیکاری، فقر، توسعه نیافتگی دشمنان ما هستند که باید با آن مقابله کنیم

-دولت به همان نسبتی که مصمم است از مرزهای این سرزمین به کمک نیروهای جان بر کف نیروهای مسلح دفاع کند، باید از توسعه، پیشرفت و آبادانی این کشور نیز دفاع کند، در این راه دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می کند

-از حق قانونی خود در فناوری صلح آمیز هسته ای ذره ای کوتاه نخواهیم آمد، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر

-به عنوان کشوری که در دفاع از حقوقمان به شدت اصرار داریم و همانطور که حاضر نیستیم یک میلیمتر از سرزمین ما مورد تجاوز قرار گیرد، حاضر نیستیم یک میلیمتر از حقوق ما نیز مورد تجاوز واقع شود.

-تمدن و نوسازی جدید نه تنها هیچگونه منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند بودن ایلات و عشایر ندارد، بلکه عشایر و اقوام با این تنوع ها، می توانند فرصت بسیار خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی کشور باشند

– انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز و ظهور تنوع های قومی و فرهنگی در ایران شد

-امروز برای دوران جدید از عشایر دعوت می کنیم به عنوان یک فرصت بزرگ به میدان توسعه ایران بیایند

-شنیدن این حرف برایم سنگین است که در پروژه های اقتصادی در این استان از نیروهای محلی استفاده نشده است

-دولت تبعیض حقوق شهروندی نسبت به عشایر و اقوام را نمی پذیرد

– امروز ساختن ایران مبارزه با قدرت های بزرگ است

-ما با دنیا در حال جنگ و ستیز نیستیم، روی منافع و مصالح ملی خود ایستاده ایم اما اراده مان این است که با دنیا تعامل سازنده موثر داشته باشیم

-لازمه ایستادگی؛ درشت حرف زدن، داد زدن و درگیر شدن با این و آن نیست

-لبخند به خارجی ها برای پیشرفت کشور است

-آخرین هدف بهبود کیفیت زندگی مادی و معنوی مردم است

-شرایط نامناسب دریاچه ارومیه، زاینده رود و کارون را نمی توان تحمل کرد

-توافق ژنو کاری بسیار بزرگ بود

-بازار نسبتا باثبات است

-کاهش هر چه بیشتر تصدی دولت به نفع کشور است

-به دفاع مقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، عشایر و بالاتر از آن به بسیج قهرمان و دلاورمان افتخار می کنیم

-احترام و تکریم خانواده ایثارگران و شهدا تعارف نیست یک وظیفه و حقیقت است

-تاکید بر تولید از میادین نفتی و گازی مشترک

– ما از فشار این و آن نمی ترسیم

-مسوولان دیپلماسی کشور قوی ترین افرادی هستند که می شناسم

– با اجرای توافق ژنو در چند روز دیگر، تحریم ها از پتروشیمی، کشتی رانی، بیمه و صنعت خودرو برداشته می شود

-علی رغم تمام مشکلات در این راه پیروز خواهیم شد

– رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که از خام فروشی نفت باید به تدریج فاصله بگیریم و باید قدم به قدم این کار را آغاز کنیم

-نرخ بیکاری قابل قبول نیست، دولت در این پنج ماه قدم هایی را برداشته است و خود را موظف می داند که گام های بلندتری را بردارد

-مذاکره با عراق برای لایروبی، پاکسازی و احیا اروند

– دولت مصمم است روابط با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کند، با همه کشورهای منطقه و همسایه باید روابط خوبی داشته باشیم، با روابط نزدیک با همسایگان، می توانیم شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در کشور باشیم

– به همه مسوولان تاکید می کنم به مشکلات مردم استان خوزستان به ویژه خرمشهر توجه کنید

-تمام مردم ایران از حقوق شهروندی برابر برخوردارند

-تاکید به حجت الاسلام والمسلمین یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها برای سفرهای مجدد به خوزستان و رسیدگی به مشکلات اقوام و عشایر

چشم هایم را می بندم، به یاد کلیپ «نو سفر» که بخشی از سخنرانی دکتر روحانی در مراسم تنفیذ رییس جمهوری توسط جمعی از هنرمندان بازخوانی می شود، می افتم و آن دختری که دست هایش را به آسمان بلند کرده و می گوید: خدایا یاریش کن. من نیز دستهایم را به سوی آسمان بلند می کنم و می گویم، خدایا در آبادانی و پیشرفت کشور یاریش کن.