معاون استاندار خوزستان نرخ واقعی بیکاری در استان را اعلام کرد

خورنا: معاون پشتیبانی استانداری خوزستان گفت: این استان با نرخ ۲۷ درصدی بیکاری در رده دوم کشور قرار دارد و جمعیت قابل توجهی زیرپوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امید حاجتی عصر امروز در نشست ظرفیت‌های توسعه خوزستان که عصر امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: خوزستان با وجود چهار درصد از مساحت کشور، ۶ درصد از جمعیت و تولید حدود ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، سهم بسزایی در اقتصاد ملی ایران دارد.

‌وی اظهار داشت:‌ اما‌ خوزستان دچار توسعه‌نیافتگی شده ‌در حالی که باید از نظر توسعه‌یافتگی جزو استان‌های برتر باشد.

معاون استاندار خوزستان با طرح این سئوال که چرا خوزستان از استان‌های دیگر عقب افتاده است، خاطرنشان کرد: این استان با نرخ ۲۷ درصدی بیکاری در رده دوم کشور قرار دارد و جمعیت قابل توجهی زیرپوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

وی ادامه داد: با کمی تأمل در ساختار اقتصادی استان به درستی قابل دریافت است که بخش عمده تولید ناخالص داخلی استان متعلق به شرکت‌های داخلی، دولتی به ویژه در بخش نفت و گاز است و در واقع می‌توان گفت ساختار اقتصادی استان متعلق به دولت است.

معاون استاندار خوزستان تاکید کرد: خوزستان در اقتصاد کشور ‌نقش مهمی ایفا می‌کند بنابراین تعلق آن به بخش دولتی تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد.‌

حاجتی با بیان اینکه به دو ویژگی مهم برای دوری از بخش دولتی می‌توان اشاره کرد، گفت: گذشته از اینکه ارزش تولیدات داخلی از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های عمده دولتی به ویژه در نفت و گاز مستقیما به خزانه کشور واریز می‌شود حتی درآمد مالیاتی این شرکت‌ها برای استان استفاده نمی‌شود و مستقیما به حساب درآمدهای ملی واریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: اینگونه شرکت‌ها هیچگونه عوارضی بابت آسیب‌های محیط زیست پرداخت نمی‌کنند و نتیجه فعالیت شرکت‌های بزرگ دولتی استان که‌ تولیدا‌ت آنها در هنگا‌م محاسبه حساب‌های اقتصادی جزو تولیدات استان منظور می‌شود منابع مالی محدوی از آنها به اعتبارات استان تعلق می‌گیرد.