متن کامل سخنرانی عربی روحانی در اهواز +ترجمه فارسی

خورنا: حسن روحانی رئیس جمهور در سفر به اهواز بخشی از سخنرانی‌ در جمع مردم را به زبان عربی ارائه کرد.

سخنرانی روحانی به زبان عربی بارها با استقبال و ابراز احساسات مردم روبرو شد.

متن سخنرانی عربی روحانی و ترجمه فارسی آن به این شرح است:

أیها الأعزاء، أیها الإخوه والأخوات

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

قبلَ أن أعبّرَ عَن سَعادتی وَشَرفی بِالحُضورِ بَینَکُم، إِسْمَحوا لی أن أشکرَ مَجیئَکم هنا وَتَرحیبَکم بی وحَفاوَتَکُم التی اشْتَهَرتُم بِها فی جَمیعِ البِلاد، وَلیسَ غریباً مِنکم کلٌّ هذا التَرحیبِ والمَحَبَّهِ والوِدّ، فأنتُم الشعبُ الکریمُ المِضیاف، وَفی نفسِ الوَقتِ، الشعبُ الغَیورُ الذی یتمیّز بحَمیَّتِهِ وشَهامَتِه، ولَن نَنسى أبداً مُقاوَمَتَکم وشَجاعَتَکُم ودعمکم طَوالَ سَنَواتِ الحَرْبِ المَفْروضَهِ فی هذهِ المِنطقهِ العَزیزه.

وبصرف النظر عمّا أثبتُّمُوهُ فی زَمَنِنا الحاضِر، هناکَ دَلائلُ کبیرهٌ عَلى تمیُّزِکُم وَعَظَمهِ مِنطقتِکم، وَمُحافَظَتِکم، وهی جُذورُکمُ التاریخیهُ فی الأدبِ والفَضائلِ والوِلاءِ للدّینِ الحنیف، فهاهُنا هیَ بَوّابَهُ دُخولِ التشیّعِ إلى البِلاد؛ والأعلامُ والشخصیاتُ العظیمهُ التی قدّمتُموها للتاریخ، هی خیرُ دلیلٍ على مَجدِکم، فَمِن الشاعرِ أبی نَواسِ الأهوازی إلى الشاعر دِعبِلِ الخُزاعی، وثمّ الرّجُلِ العَظیم، علیِّ بنِ مهزیار الأهوازی، کلُّهُم رُموزُ أدبٍ وثقافهٍ ینبغی الاقتداءُ وَالاعتِزازُ بهِم عَلى صعید کلِّ البِلاد کافه.

وَسوفَ یَشهَدُ التاریخُ على جَدارتِکُم سَواءً فی الحَربِ وَالأدب، إِذْ ینطبقُ علیکم، بِصدقٍ، البیتُ الشهیرُ للشاعرِ العربی، المتنبّی:
الخیلُ واللیلُ والبیداءُ تعرِفُنی/ والسیفُ والرُّمحُ والقِرطاسُ والقلَمُ

ولأنّکُم کَذلِک، فَلا شَکَّ أنّکم سَوفَ تَستَطیعُون التَغَلُّبَ عَلى المَشاکِلِ التی طَرَأَتْ عَلَیکُم سَواءً المَشاکِلُ المناخیه التی لِلْأَسَفِ حَدَثَتْ واستَفْحَلَتْ مُؤَخَّرَاً، وغَیرُها، فَکُونُوا عَلى ثِقهٍ بأنّنا، لا سِیَّما خِلالَ الحُکومَهِ الجَدیدَهِ، یَهُمُّنا ما یَهُمُّکُم، وَما یَتَعَلَّقُ بِکُلِّ القَوْمِیّاتِ الکَریمهِ فی إیران، وَتَأَکَّدوا أنّنا بِدَعْمِنا المُتَقابِلِ لِبَعْض، سَوفَ نَتَمَکّنُ مِنَ الوُصولِ إلى حُلولٍ إنسانیهٍ وَحضاریه، وَلا یَتَحَقَّقُ ذلک إلّا بِالأمَلِ وَالتَأَنّی وَالصَّبرِ والحِکمَه، وهذا، کَما تَعرِفُون، هو ما یَتَضَمّنُهُ شِعارُنا فی الحُکمِ الجَدید.

وَالیومْ، أشکُرُ اللهَ لأنّهُ قد مَنّ علیّ بلِقائِکُم، وَزِیارهِ مُدُنِکم، واستشمام عبق طیبِکُم، فأُقَدِّرُ لِنَفْسی هذهِ الفُرصَهَ العَظیمهَ، وأرجو مِنَ الباری عزّ وجل، أن یُدیمَ لَکُم هذا العِزَّ وَالکَرَم، وأن یَحرُسَکم فی کَنَفِهِ وعِنایتِه، وأن یَهَبَنی شرفَ لقائِکم مرهً ثانیهً وفی فرصهٍ قَریبه.

شکرا لَکُم من أجلِ حُسْنِ الضیافه وحفاوه الاستقبال، وأَرجو أنْ تَعتَبِرونی واحداً منکم، فأَشُدُّ عَلى أیدیکُم فرداً فرداً بِمَحَبَّه، وأقول لکم: بارک الله فیکم وصدق على طریق الحق خطاکم والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

عزیزان، خواهران وبرادران

پیش از اینکه از شادی و افتخار حضور خود در میان شما بگویم، اجازه دهید از حضور و استقبال گرم شما که در سراسر کشور به آن شهره‌اید، تشکر کنم، و این همه استقبال و مهر و محبت از جانب شما غریب نیست که خود مردم بخشنده و مهمان‌نواز و در عین حال ملت غیوری هستید که شجاعت و شهامت، ویژگی شماست. چنانچه هیچ گاه مقاومت و شجاعت و پشتیبانی‍‌‌تان را در طول سال‌های جنگ تحمیلی در این منطقه‌ی عزیز فراموش نخواهیم کرد.

جدا از شایستگی‌هایی که در زمان حاضر به اثبات رساندید، شواهد بزرگی بر تمایز و عظمت منطقه و استان شما وجود دارد و آن، ریشه‌های تاریخی شما در ادبیات و فضیلت‌ها و پایبندی به دین اسلام است؛ که این‌جا دروازه‌ی ورود تشیع به کشور است و شخصیت‌های بزرگی که تقدیم تاریخ نمودید، بهترین نشانه‌های بزرگی شماست، از شاعرانی چون ابونواس اهوازی و دعبل خزاعی گرفته تا مرد بزرگ علی بن مهزیار اهوازی، همه نمادهای ادبیات و فرهنگ هستند که باید در سراسر کشور به آن‌ها اقتدا و افتخار کرد.

تاریخ بر شایستگی شما چه در جنگ و چه در ادبیات شهادت خواهد داد و بی شک این بیت معروفِ شاعر عرب “متنبی” بر شما صدق می کند که می گوید:

” اسب و شب و بیابان مرا می شناسند/ و شمشیر و نیزه و کاغذ و قلم نیز ”

و از آن‌جا که شما چنین هستید، بی‌شک خواهید توانست بر مشکلات پیش آمده غلبه کنید، چه مشکلات آب‌وهوایی که متأسفانه اخیرا پیش آمد و به معضل بدل شد و چه مشکلات دیگر. اطمینان داشته باشید که ما به‌ویژه در دولت جدید، به آن چیزی اهمیت می‌دهیم که برای شما مهم است و به قومیت‌های گران‌قدر ایران مربوط می‌شود. و مطمئن باشید که با حمایت متقابل خواهیم توانست به راه‌حل‌های انسانی و متمدنانه برسیم، و این جز با امید و درایت و صبر و تدبیر میسر نمی‌شود، و این، همان‌گونه که می‌دانید، شعار ما در دولت جدید است.

امروز خداوند را سپاسگزارم که به من توفیق دیدار شما و شهرهای‌تان و استشمام بوی خوش مهربانی شما را به من عطا کرد. از این رو، این فرصت را برای خود بزرگ می‌دارم و از خداوند باری‌تعالی تمنا می‌کنم این شکوه و سخاوت را برای شما نگه‌دارد، و شما را در پناه مرحمتش حفظ کند و به من توفیق دیدار دوباره شما را در آینده نزدیک عطا کند.

از شما به خاطر میزبانی و استقبال گرم‌تان ممنونم، و امیدوارم من را یکی از خود بدانید. دست تک‌تک شما را با مهر می‌فشارم و به شما می‌گویم: خداوند شما را برکت دهد و گام‌های‌تان را در راه حق، استوار کند والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • عسکری باسلام بعنوان یک عرب،از آقای رییس جمهور بخاطرسخنرانی به زبان عربی،تشکرفراوان میکنم. متشکرم