آقای رئیس جمهور! مرگ کشاورزی خوزستان نزدیک است

خورنا: نماینده مردم آبادان در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور! مرگ کشاورزی خوزستان نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، از زمانی که ساز سفر استانی رئیس جمهور به این استان کوک شد نمایندگان مجلس، مسئولان و شهروندان مناطق مختلف خوزستان برنامه‌ریزی‌های جالب و شنیدنی برای استقبال از هیئت دولت و همچنین اعلام خواسته و مطالبات خود از شخص رئیس جمهور را تدارک دیده‌اند. سفری که همه امید دارند با تدبیر آقای روحانی موجبات خیر و برکت را به این استان سرازیر کند و شهرهای مختلف را از شر مشکلات ریز و درشتی که ریشه در بن و بیخ آن دارند برطرف کنند. از مهمترین این مشکلات می‌توان به وضعیت نامطلوب آب شرب، گازرسانی پراکنده و توزیع برقی ناعادلانه و در نهایت مسئله انتقال آب سرشاخه‌های کارون و مشکلات کشاورزی می‌توان اشاره داشت. در این زمینه با محمدسعید انصاری، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته که مشروح این نشست در زیر آمده است.

*فارس: با توجه سفر رئیس جمهور به استان خوزستان چه خواسته‌ها و مطالباتی از وی دارید؟

*انصاری: این استان از نقاط بسیار مهم کشور محسوب می‌شود زیرا سرشار از منابع غنی نفت و گاز است و در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و تجارت و اقتصادی، ریشه‌های بسیار محکمی دوانده است. درآمدهای کلانی از این استان هر ساله نصیب کشور می‌شود و در همین راستا طبیعی‌ است که دولت نیز باید به مطالبات و خواسته‌های مردم این مرز و بوم توجهی ویژه‌تر کند. دسترسی به آب شرب سالم و بهداشتی، تولید و توزیع برق مناسب و همچنین برخورداری از درآمدهای کلان نفتی استان از جمله مهمترین خواسته‌های مردم خوزستان است که با حضور رئیس جمهور در این استان ما نمایندگان حتما آنها را مطرح خواهیم کرد و به سمع و نظر وی می‌رسانیم.

*فارس: در خصوص وضعیت بودجه‌ای استان چطور؟ در این زمینه به عنوان نماینده مردم خوزستان خواسته‌تان چیست؟

*انصاری: همچنین به عنوان نماینده این مردم شریف از آقای رئیس جمهور می‌خواهیم که در توزیع عادلانه بودجه خوزستان، استان را حمایت کند، چراکه با خراب شدن جنگ هشت ساله تحمیلی، تا به امروز باید محکوم به عقب ماندگی و محرومیت و کمبود در گوشه و کنار شهرهای خوزستان باشیم. جنگ ناخواسته به سراغ ما آمد و بیشترین استانی که متحمل خسارات ناشی از حملات صدامی‌های ملعون شد خوزستان بود که تا به امروز نتوانسته به جایگاه گذشته خود دست یابد و هنوز با مشکلات ریز و درشتی که برای دیگر استان‌ها قابل درک نیست دست و پنجه نرم می‌کند.

*فارس: استعفای نمایندگان استان به کجا رسیده است؟

*انصاری: همین هفته قرار است جلسه‌ای را با معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشته باشیم که امیدواریم در این نشست خیر و برکت خوبی برای خوزستان حاصل شود که البته باید هم باشد. بحث استعفا هم خاتمه یافت، چراکه خوزستان به آنچه که در زمینه بودجه‌ای حقش بوده است رسید و قول مساعدت داده‌اند که حق بیشتری را نیز به این استان اعطا کنند.

*فارس: در  زمینه تخصیص ۲ درصد درآمد نفتی که در پایان دولت دهم از آن صحبت به میان آمد و قرار بوده به این استان اعطا شود نیز توضیح دهید…

*انصاری: آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان نیاز به توجه خاص دولت دارند و من به عنوان نماینده مردم استانم از رئیس جمهور محترم می‌خواهم که حداقل دو درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص دهد و این امر را از ابتدای کار دولت محقق کند. در دولت احمدی‌نژاد، در پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری‌اش بود که در مورد اختصاص دو درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان صحبت به میان آمد و به همین دلیل هم تحقق این امر غیرممکن و نشدنی بود، از دولت جدید انتظار داریم در سفری که پیش‌روست در خصوص این مهم تصمیمی جدی صورت پذیرد.

*فارس: در خصوص مسئله انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های مرکزی نیز با رئیس جمهور به مذاکره خواهید پرداخت یا اینکه این قضیه پایان یافته است؟

*انصاری: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، مردم این استان سال‌هاست از وضعیت آب شرب و مصرفی و آبیاری اراضی کشاورزی می‌نالند؛ در حالی که شاهد هستیم دولت قصد دارد همین میزان آب موجود در استان را به استان‌های مرکزی انتقال دهد. نه مردم خوزستان و نه نماینده استان هیچگاه چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهند، چراکه با این حرکت غیرانسانی، غیراخلاقی و ناعادلانه به ویژه شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندرامام که در جنوب خوزستان واقع شده‌اند به طور کامل نابود می‌شوند و از بین خواهند رفت. آب خوزستان صفر و آب کشاورزی آن زیرصفر قرار دارد. قرار نیست آب کشاورزی این استان را قطع کنند و به غاز و اردک و مرغابی‌های زاینده‌رود و اصفهان ببخشند، کشاورزی خوزستان حیات و زندگی و معیشت مردمش را تأمین می‌کند و در صورت انتقال آب کارون باید فاتحه این مرز و دیار را خواند. ما با آبادی دشت‌های مختلف کشور مخالف نیستیم، اما اگر به نابودی این استان منجر شود جلوی این اقدام مسئولان را خواهیم گرفت.

*فارس: از کشاورزی خوزستان بگویید و انتظاراتتان در این خصوص؟!

*انصاری: پیش از آغاز جنگ تحمیلی بیش از ۸ میلیون اصله نخل در این منطقه موجود بود، اما امروز متأسفانه علاوه بر خسارات جنگ، شوری آب موجب شده است تا کمتر از ۲ میلیون اصله نخل در منطقه باقی بماند و این یعنی مرگ کشاورزی خوزستان! بستن سدهای متعدد به مراتب شوری آب استان را شدت بخشیده است. ما خوزستانی‌ها خواسته و ادعای زیادی نداریم؛ تنها می‌خواهیم دولت‌ها ما را ببینند، چراکه ظاهراً فقط منابع و درآمدهای این استان به چشم می‌آید و مردم آن کاملاً نادیده گرفته می‌شوند، این است خواسته مردم استانم. پیش از دوران جنگ تحمیلی، نخل‌های مختلفی از انواع و اقسام مختلف داشتیم که به دلیل از بین رفتن آنها دیگر اسم و رسمی از این نخل‌ها در خاطرمان باقی نمانده است. باید دولت تدبیر و امید همت کند تا کشاورزی این مناطق که بخش اصلی درآمدزایی و معیشت مردم را تشکیل می‌دهد مجدداً آباد شود. در زمینه کشاورزی نیز همانطور که مورد تأکید و مدنظر مقام معظم رهبری ا‌ست، باید اقدامات لازم انجام شود و کشاورزی استان بار دیگر چون گذشته پررونقش و شکوفا گردد.

*فارس: در مصاحبه‌های قبلی، در خصوص شهرستان شدن بندرامام گفته بودید و اینکه تمام تلاشتان را در این زمینه به کار خواهید بست!

 *انصاری: چهار تن از نمایندگان خوزستان شهرستان شدن بندرامام را امضا کرده‌ایم و قصد داریم خواسته به‌جا و حق‌طلبانه مردم بندرامام را محقق کنیم. در این زمینه به وزیر کشور نیز تذکر داده‌ایم و می‌خواهیم این وضعیت با توجه به نام مبارک امام خمینی(ره) ساماندهی شود. در دولت قبلی در خصوص شهرستان شدن این بندر اقدامات خوبی انجام شد و کار تا جاهای مطلوبی پیش رفت، اما به دلیل اینکه مسئولان محلی از لحاظ تقسیم‌بندی منطقه‌ای دچار مشکل شدند این رویه به ناکجا رسید.

*فارس: از اینکه دولت یازدهم سفرهای استانی خود را از خوزستان آغاز کرده است، چه نظری دارید؟

*انصاری: با تقدیر و تشکر از دولت یازدهم به دلیل انتخاب خوزستان به عنوان آغازگر سفرهای استانی‌اش، انتظار داریم با سفرهایی که وزرای دولت به شهرهای مختلف استان دارند به راستی در خصوص رفع مشکلات این مناطق چاره‌جویی کنند؛ نه اینکه تنها صرف بازدید و دیدار با مسئولان، نتیجه و بازدهی حرکتی باشد. ما خوزستانی‌ها انتظار نداریم مشکلاتی که طی هشت ساله دولت قبلی و البته دولت‌های پیشین رفع نشد یک شبه برطرف و حل و فصل شود، اما حرفمان این است که معضلات مناطق مختلف استان بررسی و پیگیری شود.

گفت‌و‌گو از مریم خبازی