استقبال از روحانی در وقت اضافه/ پایش و پویش با چاشنی انتظار

خورنا: دولت یازدهم نخستین سفر استانی خود را از استان خوزستان آغاز کرد و برای بررسی وضعیت این استان و دیدار با مردم خوزستان عازم این استان شده است.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، از همان ابتدای محرز شدن حضور رئیس جمهور به استان خوزستان سوال اساسی و مهمی که اذهان بسیاری را به خود جلب کرد این بود که خوزستانی‌ها از رئیس جمهور و هیئت دولت چه خواسته‌هایی دارند.

خوزستان با وجود منابع غنی که در اختیار دارد، متاسفانه در زمره استان‌های محروم کشور است و مردم شهرهای مختلف این استان با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر دولت نیز اعلام کرده است که با توجه  به حجم بالای پروژه‌هایی که از سفرهای استانی دولت قبل بر زمین مانده است وعده جدیدی در این خصوص نمی‌دهد و بر همین اساس نیز نام سفرهای استانی دولت یازدهم به “پایش و پویش” تبدیل شد.

اما اینکه خوزستانی‌ها در این سفر هیئت دولت چه انتظارات و درخواست‌هایی را مد نظر دارند را می‌توان از فحوای گفته‌های مسئولان و نمایندگان این استان دید و شنید.

*رئیس جمهور مسائل و مشکلات خوزستان را توجه کند

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: امیدواریم در سفر رئیس جمهور به خوزستان مسائل و مشکلات استان مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی اظهار کرد: مردم خوزستان همیشه و در همه صحنه‌ها به پیمان خود با مقام معظم رهبری وفادار بوده‌اند.

وی ادامه داد: مردم غیور و ولایتمدار خوزستان هیچ‌گاه اجازه توطئه به دشمن را نخواهند داد و جان بر کف از نظام و ولایت دفاع خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان به وحدت و همدلی اقوام در خوزستان اشاره کرد و گفت: در استان کار زیادی برای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وجود ندارد زیرا هر کدام از مردم این استان سربازان نظام هستند.

وی به نیازهای خوزستان اشاره کرد و گفت: عمران و آبادانی استان، توسعه منابع آبی و… از مشکلات خوزستان است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار گیرد و لطف وی شامل حال خوزستان شود.

*مشکلات طرح‌های استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد

استاندار خوزستان نیز در خصوص سفر هیئت دولت به خوزستان گفت: با توجه به تعیین خوزستان به عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی دولت یازدهم برنامه‌ها و ایده‌های کارشناسان و مسئولان استان گرفته شده است.

عبدالحسین مقتدایی ادامه داد: بر این اساس بیشتر تلاش می‌شود تا مشکلات طرح‌های استانی مورد بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: تعیین تکلیف ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی طرح کشاورزی مقام معظم رهبری یکی از مهمترین مسائلی که در سفر رئیس جمهور به استان خوزستان بررسی خواهد شد.

مقتدایی اظهارداشت: رودخانه کارون ورود فاضلاب‌های شرق به این رودخانه  که معین شد پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق کارون از محل اعتبارات وزارت نیرو تامین شود نیز دیگر طرحی خواهد بود که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقتدایی خاطرنشان‌‌ کرد: در سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، موضوع طرح انتقال آب بهشت آباد نیز مطرح خواهد شد و که نظر شورای عالی آب در خصوص اجرای این پروژه اعلام شود.

* ۵ اولویت مهم استان خوزستان مطالبه می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در اظهار کرد: نمایندگان استان خوزستان در مجلس جلسه‌ای را با معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور برگزار و مشکلات و درخواست‌ها آنها مطرح شد.

جواد سعدون‌زاده تصریح ‌کرد: علاوه بر این نمایندگان خوزستان به تفکیک مسائل و مشکلات حوزه انتخابی خود را با معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور در میان گذاشتند.

وی به پنج اولویت مهم استان خوزستان اشاره و اضافه ‌کرد: حوزه‌های آب‌رسانی شهری و روستایی، فاضلاب، بهداشت، حمل‌ونقل و جاده‌ها و کشاورزی مهم‌ترین محورهای خواسته‌های نمایندگان در سفر دولت خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خاطرنشان ‌کرد: امیدواریم در این بخش‌ها شاهد مصوبات مناسبی از سوی دولت برای رفع مشکلات خوزستان باشیم.

*رئیس جمهور ۲ درصد درآمد نفتی را به خوزستان اختصاص دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور به خوزستان، انتظار داریم ۲ درصد درآمد‌های نفتی که قرار بود به این استان اعطا شود را اعمال کند.

محمدسعید انصاری اظهار کرد: از رئیس جمهور برای انتخاب خوزستان به‌ عنوان مقصد آغازین سفرهای استانی دولت یازدهم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: رئیس جمهور در توزیع عادلانه بودجه، خوزستان را حمایت کند تصریح کرد: جنگ تحمیلی هشت ساله اثرات بسیار سویی بر این استان گذاشت تا جایی که هنوز از بابت این خسارات نتوانسته‌ کمر راست کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا به امروز باید محکوم به عقب ماندگی و محرومیت و کمبود در گوشه و کنار شهرهای خوزستان باشیم زیرا جنگ ناخواسته به سراغ ما آمده و بیشترین استانی را که متحمل خسارات کرده این استان بود.

وی در خصوص مطالبات و انتظارات از دولت یازدهم عنوان کرد: در زمینه تخصیص ۲ درصد درآمدهای نفتی که در پایان دولت دهم از آن صحبت به میان آمد و قرار بوده به این استان اعطا شود را مطرح خواهیم کرد و امیدواریم در این زمینه رئیس جمهور ترتیب اثری موثر دهد.

انصاری با تاکید بر اینکه شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان نیاز به توجه خاص دولت دارند ادامه داد: من به عنوان نماینده مردم استانم از رئیس جمهور می‌خواهم که حداقل دو درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص دهد و این امر را در ابتدای کار دولت محقق کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بحث حمایت از بخش کشاورزی خوزستان و مسئله انتقال آب سرشاخه‌های کارون از دیگر برنامه‌هایی‌ست که در سفر رئیس جمهور به این استان آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتظار داریم با سفرهایی که وزرای دولت به شهرهای مختلف استان دارند به راستی در خصوص رفع مشکلات این مناطق چاره‌جویی کنند.

وی در پایان گفت: ما خوزستانی‌ها انتظار نداریم مشکلاتی که ظرف هشت ساله دولت قبلی و البته دولت‌های پیشین رفع نشد یک شبه برطرف و حل و فصل شد اما حرفمان این است که معضلات مناطق مختلف استان بررسی و پیگیری شود.

* مشکلات خرمشهر را همه مسئولان می‌دانند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات خرمشهر را همه مسئولان استانی و ملی می‌دانند

عبدالله سامری در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اظهار کرد: موارد و انتظارات را پیش از این در جلسه‌ای متشکل از ۱۰ نماینده خوزستان با معاونان رئیس جمهور در محل ساختمان طرح و برنامه راهبردی مطرح کرده‌ایم که امیدواریم برای رفع معضلات و مشکلات مطرح شده هر حوزه انتخابیه نمایندگان استان چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

سامری خاطرنشان کرد: مشکلات شهرستان خرمشهر را همه مسئولان ملی و کشوری می‌دانند زیرا تنها منطقه‌ای که پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون نتوانسته قامت راست کند همین خرمشهر است.

وی ادامه داد: چه بسا بسیاری از شهرها با وجود درگیر شدن با جنگ هشت ساله تحمیلی امروز شاهد رشد و تعالی هستند اما خرمشهر که در جنگ به طور کامل ویران شد هنوز زیرساخت‌های خراب و از بین رفته خود را شاهد است و در این زمینه هیچ تغییر و تحولی را به چشم ندیده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز حدود ۲۵ سال از پایان جنگ عراق علیه ایران می‌گذرد اما خرمشهر همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه من به صورت کلی و جزیی مشکلات این شهرستان را به گوش مسئولان رسانده‌ام گفت: اصلاح شبکه توزیع آب خرمشهر با آغاز جنگ تحمیلی به طور کامل نابود شد و از بین رفت و طی دولت‌های مختلف تاکنون تنها ۳۰ درصد آن بازسازی و محقق شده است.

سامری عنوان کرد: اصلاح این شبکه مهمترین خواسته مردم این شهرستان است زیرا به دلیل کوچک‌ترین بارش مردم را دچار مشکلات ریز و درشتی می‌کند.

وی ابراز داشت: حدود ۷۰ درصد ۴۳۰ کیلومتر کار اصلاح شبکه توزیع آب یعنی حدود در خرمشهر باقیمانده است و نیازمند تزریق اعتبار ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومانی‌ست.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خرمشهر در آتش فقر در حال سوختن است و من بارها این مسئله را از طریق رسانه‌ها، مکاتبه با مسئولان ملی، فریاد و … عنوان کرده‌ام که البته در کمال تعجب با بی‌توجهی مواجه بوده‌ام.

وی افزود: حدود دو ماه پیش در مجلس از رئیس جمهور در خصوص تزریق اعتباری برای رفع مشکلات معابر و کوچه‌ها و خیابان‌های این شهرستان با توجه به قرار داشتن در آستانه نوروز و ورود کاروان‌های راهیان نور متعدد به این منطقه درخواست کردم اما تا همین الان هیچ خبری نه از وی و نه از معاونانش در این زمینه دست من نرسیده است.

*طرح‌های مغفول خوزستان مورد بررسی قرار می‌گیرد

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز طرح‌های مغفول خوزستان با حضور رئیس جمهور در استان بررسی انجام می‌شود و مصوبات این سفر در تهران به تصویب می‌رسند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی اظهار کرد: به دلیل عدم همراهی وزرا با رئیس جمهور و حضور تعداد محدودی از اعضای هیئت وزیران جلسه هیئت دولت در تهران تشکیل و مشکلات استان خوزستان بررسی خواهد شد.

وی افزود: این سفر مانند سفرهای دولت‌های گذشته نیست که در یک جلسه چندین مصوبه تصویب شود و سپس هیچ‌کدام از آنها نیز ضمانت اجرایی نداشته باشد، قرار است در این سفر مصوبات اجرایی و برای رفع محرومیت استان باشد.

وی با اشاره به مصوبات سفرهای دولت‌های قبل به خوزستان گفت: در دولت نهم و دهم مصوبات به نحوی بود که ۸۰ درصد آنها اجرایی نشد و به این دلیل استان خوزستان تنها مصوباتی روی کاغذ دارد که باعث کاهش محرومیت آن روی کاغذ می‌شود.

سادات ابراهیمی با اشاره به اینکه قرار نیست در این دولت وضعیت به این شرایط باشد، خاطر نشان کرد: بر اساس نشستی که با معاونان رئیس جمهور داشته‌ایم قرار است مدیریت استان همه نیازهای خود را به مرکز اطلاع دهد و پس از آن دولت در مرکز تمام فعالیت خود را برای رفع نیازها انجام دهد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخلاف دولت‌های قبل قرار نیست اگر دولت به استانی سفر نکرد چرخ توسعه آن تا زمان حضور دولت در آن استان کند بچرخد و امید است این مسائل نوید سفرهایی با برکت و پرثمر را برای خوزستانی‌ها در بر داشته باشد.

*خوزستان خواهان یک نیم‌نگاه است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تنها خواهان یک نیم‌نگاه هستیم، عنوان کرد: دولت‌های متعددی آمدند و رفتند و شعارهای خوبی دادند اما هیچ کدام در خوزستان عملی نشد.

سید شریف حسینی اظهار کرد: خوزستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی است اما شرایط خوبی ندارد و متاسفانه مسئولان استانی با دادن آمارهای کذب سعی در نشان دادن شرایط خوب در این استان داشتند.

حسینی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری خوزستان در سال ۸۵ برابر با ۱۸ درصد بود، تصریح کرد: چگونه ممکن است نرخ بیکاری ۱۸ درصدی در سال ۸۵ به ۱۰.۶ درصد در سال ۹۲ برسد؟

وی افزود: حال این سوال مطرح می‌شود مگر چه کاری در استان انجام دادید که نرخ بیکاری هشت درصد کاهش یافته است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خوزستان روابط جای ضوابط را گرفته است، اظهار کرد: مدیرانی که زنجیروار، سببی و نسبی با یکدیگر ارتباط دارند خوزستان را دچار مشکل کرده‌اند و انتصابات خانوادگی، استان را فراگرفته است.

*طرح ۵۵۰ هزار هکتار، آبرسانی غدیر و توسعه ریلی مهم‌ترین خواسته‌هاست

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در خصوص اولویت‌های توسعه استان خوزستان که در این سفر مدنظر قرار می‌گیرد نیز اظهارداشت: در این سفر تعدادی از طرح‌ها و مشکلات مهم و اولویت دار استان خوزستان مورد بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

فرج‌الله خیبر ادامه داد: طرح ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان یکی از طرح‌های بسیار مهمی است که اجرای آن می‌تواند در افزایش قابلیت‌های کشاورزی، ایجاد اشتغال و تولید محصولات کشاورزی و دامی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی تصریح‌کرد: یکی دیگر از موارد بسیار مهم و اساسی که در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرد طرح بزرگ آبرسانی غدیر است که شهرستان‌های میانی و جنوبی استان خوزستان را پوشش می‌دهد، طرح آبرسانی جنوب شرقی استان که شهرستان‌های امیدیه، ماهشهر، هندیجان، رامهرمز و رامشیر و طرح آبرسانی شرق استان که شهرستان‌های ایذه، باغملک و هفتگل را پوشش می‌دهد، نیز در زمره این طرح‌هاست.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: در بحث توسعه حمل و نقل نیز راه‌های ترانزیتی استان با حجم بالای ترافیکی از جمله محورهای خرمشهر به سمت اهواز و اندیمشک، و راه‌های ترانزیتی اهواز به سمت هفتکل، ایذه و اصفهان و راه‌های توسعه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر این توسعه خطوط ریلی خوزستان نیز در این سفر مدنظر قرار خواهد گرفت.

به هر حال باید دید که نخستین سفر دولت یازدهم به استان خوزستان چه دستاوردی را برای این استان زرخیز و سرزمین نخل و آفتاب آن که سال‌هاست رنج هشت سال جنگ تحمیلی را به دوش می‌کشند خواهند داشت و آیا این سفر می‌تواند بخشی از محرومیت‌های این استان و مشکلات مردم صبور آن‌را کاهش دهد؟