تصاویر منتشر نشده از ۲۱ دیماه ۵۷ لالی/ غیرت بختیاری نام “لالی” را در تاریخ ثبت کرد

خورنا: ۲۱ دی ماه از جمله روزهایی است که هیچ یک از مردم لالی آن را فراموش نمی کند چرا که در این روز موج اعتراض مردم انقلابی و ولایتمدار شهرستان لالی علیه ستم های رژیم پهلوی خروشیدن گرفت

به گزارش رهیاب نیوز،۲۱دی ماه از  جمله روزهایی است که هیچ یک از مردم لالی آن را فراموش نمی کند چرا که  در این روز موج اعتراض مردم انقلابی و ولایتمدار شهرستان لالی علیه ستم های رژیم پهلوی خروشیدن گرفت و با تقدیم ۳ شهید نام شهرستان لالی را در کتاب قطور تاریخ مبارزات مردم جهت استقرار نظام جمهوری اسلامی ثبت کرد.

شهرستان لالی علی رغم جمعیت بسیار کمی که در دی ماه سال ۵۷ در خود داشت نه تنها از قافله قیام های خونین مردمی در سراسر کشور عقب نماند بلکه با حضور حداکثری در اعتراض به ظلم و ستم رژیم حاکم و تقدیم چندین شهید ، سند همراهی مردم این شهر را با انقلاب اسلامی به خون های شهدا مزین و به همگان آشکار کرد.

تصاویری از این رشادت مردم بختیاری توسط یوسف بختیاری عکاس شجاع بختیاری در آن تاریخ ضبط شده است که خاطره آن را از زبان وی ارائه می دهیم:

تعدادی از بچه ها صبح آن روز به در مغازه پدرم آمده و از من خواستند مغازه را تعطیل کنم و به همراه آنها به تظاهرات بروم، من نیز موقعیت را مغتنم دانسته و دوربین را آماده کردم و به همراه آنها به راه افتادم.

حاجی پور اظهار داشت: هرچند گروهک هایی از دیرباز فعالیت های انقلابی خود را در شهر لالی پیگیری می کردند ولی حرارت پیام امام خمینی چیز دیگری بود؛ آن روز تمام بازار شهر تعطیل شده بود، مردم جلوی میدان «شهدای ۲۱ دی» امروز جمع شده و شعار مرگ بر شاه را سر داده بودند.

یوسف حاجی پور درباره چگونگی ورود نیروهای ژاندارمری وقت به صحنه درگیری با تظاهرات کنندگان عنوان کرد: وقتی که خبر راهپیمایی و تظاهرات بچه ها به پاسگاه ژاندارمری رسید، رئیس وقت ژِاندارمری به نام گروهبان «دباغ» جهت برتری موقعیت، از فرصت پیش آمده استفاده کرده، سربازان و کادر درجه داری را مسلح نموده و وارد میدان شهر کرد.

حاجی پور گفت: هنگامی که نیروهای ژاندارمری از راه رسیدند من در حال عکس گرفتن از مردم بودم، نیروهای ژاندارمری درست در مقابل جمعیت در حال پیاده شدن و مسلح کردن اسلحه های خود بودند، در همین فرصت خودم را به کنار میدان رساندم و از کمپرسی پارک شده ای استفاده کردم و بر بالای آن رفتم تا بر میدان مسلط باشم.

یوسف حاجی پور در ادامه افزود: خودم هم نمی دانم چگونه و چه چیزی من را به سمت این جایگاه امن سوق داد. بر بالای میدان مستقر شده بودم و نیروهای ژاندارمری از چند قدمی من رد می شدند ولی به دلیل ارتفاع کمپرسی اصلا متوجه عکس گرفتن من نبودند، بعد از عبور نیروهای ژاندارمری من دقیقا پشت سر آنها قرار گرفتم و به دلیل شلوغی و هیاهوی موجود توانستم از زوایای مختلف این واقعه عکس بگیرم.

وی اظهار داشت: بعد از چاپ عکس ها، می دانستم سند محکومیت ژاندارمری را در دست دارم و از این که خون شهدایمان پایمال نشده، خوشحال بودم و امیدوار بودم که سند رشادت و شهادت آنها برای آیندگان ثبت شده است.

پی نوشت : شهدای شاخص این تظاهرات در ۲۱ دی ۵۷ شهید خیبر حاجی پور ،شهید اسکندر حاجی پور و شهید چنگیز حاجی پور بودند که با آبیاری نهال انقلاب اسلامی با خون پاک خود رویدادی بزرگ در تاریخ شهر لالی و قوم بختیاری آفریدند

.

.